شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
پیام یک استقبال

|   مصطفی عابدی  |   روزنامه نگار   |

شاید به جرأت بتوان گفت که فقدان شفافیت در عرصه سیاسی ایران به ضرر همه است
 به جز آن دسته از ماهیگیران سیاسی که فقط از آب گل‌آلود قادر به گرفتن ماهی هستند و اگر بتوانیم مانع از گل‌آلودگی آب شویم، آنان از گرسنگی و فقر، ترک شغل خواهند کرد. نمونه روشن این شفافیت، استقبال گسترده مراجع عظام قم از ریاست محترم جمهوری است. مدتی بود که برخی از نیروهای سیاسی چون نمی‌توانستند به‌طور مستقیم در برابر دولت و اقدامات آن به بدگویی بپردازند، لذا می‌کوشیدند که خود را در پوشش‌های دیگر پنهان و از این طریق اقدامات تخریبی خود را پیگیری کنند. پوشش‌هایی همچون انقلاب، ارزش‌ها و مقدسات یا روحانیت، محمل‌های مناسبی برای آنان بود. غافل از این‌که شرط لازم برای انجام یک رقابتِ سیاسیِ شرافتمندانه، پرهیز از پنهان شدن در پوشش‌های غیرمرتبط و جعلی است. کسانی که هیچ سابقه انقلابی ندارند و تجربه نشان داده که با دین و روحانیت به‌ویژه روحانیت مستقل هم الفت و انسی نداشته‌اند، چگونه می‌شود که برای مخالفت با دولت خود را پشت این سنگرها پنهان کنند؟ جالب این‌که این پنهان شدن و عدم شفافیت، بیشترین لطمه را به موضوعاتی می‌زند که از سوی این افراد به‌عنوان سپر سیاسی استفاده می‌شوند. شاید انقلاب و مقدسات، متولی رسمی و مشخصی نداشته باشند که مانع این نوع بهره‌برداری نامشروع و ناحق شوند، ولی خوشبختانه نماد روحانیت، مراجع محترم قم هستند که با نحوه استقبال خود از ریاست‌جمهوری و هیأت همراه نشان دادند که اجازه این نوع القائات نادرست علیه دولت را به این افراد نمی‌دهند. به‌ویژه به کسانی که خودشان به دلیل رفتارهای ناموجه همواره مورد خطاب و انتقاد مراجع بوده‌اند و اکنون می‌کوشند که خود را پشت روحانیت پنهان کنند و اهداف پیشین خود را در فضای غیرشفاف پیش ببرند. فارغ از این نکته کلیدی؛ دیدارهای مراجع با ریاست‌جمهوری واجد چند نکته مهم دیگری هم بود که ذکر آنها خالی از لطف نیست.
1- بیش از هر چیز فضای صمیمی و صادقانه این دیدارها قابل توجه بود. برخلاف گذشته که برخی افراد با هدف القای مطالب و اخبار نادرست و صحنه‌سازی از پیشرفت‌های موهوم در اقتصاد و روابط خارجی کشور به دیدارهای قم می‌رفتند، این‌بار چنین چیزی مطرح نبود. دلیل آن نیز روشن است زیرا آقای رئیس‌جمهوری به اندازه کافی برای مخاطب خود احترام قائل است که حتی اگر خدای ناخواسته بخواهد هم به خود جرأت نمی‌دهد که دیگران را با گزارش‌های نادرست و آمار جعلی گمراه کند. این چیزی بود که برداشت آن نزد میزبانان محترم نیز مشهود بود. به همین دلیل هم صریح‌تر و راحت‌تر تبادل‌نظر  می‌کردند.
2- برخلاف آنچه سیاسیون پیش گفته، در این یادداشت می‌کوشند القا کنند، دغدغه‌های آقایان مراجع با دغدغه‌های عموم مردم و دولت هیچ تفاوتی ندارد. اگرچه آنان هم مثل سایرین برخی ضعف‌ها و نارسایی‌های گوناگون را می‌بینند، ولی در عین ‌حال می‌دانند که دو مشکل اصلی کشور، اقتصاد و روابط خارجی است. دو مشکلی که حل آنها اولویت دولت نیز هست و در عین حال هر دو مشکل در هم تنیده هستند و به عبارت دیگر به شکلی به یکدیگر وابستگی دارند.
3- نکته مهم دیگر این‌که آقایان مراجع نسبت به تنگناهای دولت برای حل مشکلات کشور به خوبی آگاهی دارند. آنان نیک می‌دانند که چه آواری از عملکرد 8‌سال گذشته بر زمین مانده که این دولت باید آنها را با تدبیر رفع و رجوع کند که در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت کاری مشکل اگر نگوییم ناممکن است. آقایان مراجع نیک می‌دانند که چه سیاست‌هایی منشأ گرانی و تورم و کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری و از همه مهم‌تر فساد افسارگسیخته گردید و آثار این سیاست‌ها تا کی باقی خواهد ماند.
4- و نکته پایانی این‌که مراجع قم با دستاوردهای دولت جدید نیز بیگانه نبودند. آنان از اقدامات دولت در ثبات نسبی اقتصاد و جلوگیری از تداوم کاهش رشد منفی و افزایش تورم و نیز کوشش برای خروج نسبی از رکود و از همه مهم‌تر جلوگیری از فساد رو به رشد آگاهی کامل دارند و آنها را ارج می‌نهند. ضمن این‌که دولت جدید توانسته در همین مدت کوتاه نگرش منفی جهان را نسبت به ایران عزیز تا حدود زیادی کنترل کند، ولی این اتفاق نه‌تنها با عدول از ارزش‌ها همراه نبوده بلکه با پیروزهای متعدد خارجی نیز قرین شده است.
ممکن است این پرسش پیش‌ آید که پس از سفر اخیر آقای رئیس‌جمهوری به قم و استقبال گرم مراجع محترم از ایشان، کسانی که در پوشش‌های غیرواقعی دست به تخریب و تضعیف دولت می‌زدند، آیا از این پس باز هم به اقدامات خود ادامه خواهند داد؟ یا شاهد این خواهیم بود که دست از اقدامات تخریبی برداشته و همگام با مردم برای رفع خرابی‌های بر جا مانده از دوستان خودشان با این دولت همراهی خواهند کرد؟ امیدواریم این سفر آنان را متنبه کرده و دست از اقدامات خود بردارند.


تعداد بازدید :  208