شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پی‌ریزی ریو دو ژانیرو
1071 سال پیش، برابر با یکم مارس 944 میلادی، ریو دو ژانیرو، دومین شهر بزرگ برزیل توسط پرتغالی‌ها بنیان گذاشته شد. ریو هم اکنون با جمعیت 3/6 میلیون نفری ششمین شهر بزرگ قاره آمریکا و بیست و ششمین  شهر بزرگ جهان است. این شهر در تاریخ یکم ژوئیه ۲۰۱۲ به عنوان یکی از مناظر فرهنگی میراث جهانی یونسکو با نام «ریو دو ژانیرو: منظر کاریوکا در بین کوه و دریا» به ثبت رسیده است. ریو دو ژانیرو نزدیک به 2 قرن از ۱۷۶۳ تا ۱۸۱۵ میلادی در دوره استعمار پرتغالی‌ها و در سال‌های ۱۸۱۵ تا ۱۸۲۱ میلادی در دوره پادشاهی متحده، پایتخت کشور برزیل بوده است.

زادروز غول صنعت کره‌
77 سال پیش، برابر با یکم مارس 1938 میلادی، شرکت سامسونگ در کره تأسیس شد. کار این شرکت
 به عنوان صادر کننده غذا آغاز شد و در ابتدا به صادرات ماهی خشک و آرد به چین می‌پرداخت. در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ سامسونگ وارد کسب و کارها دیگر شد، از جمله بیمه عمر و تولید منسوجات. شاخه «سامسونگ الکترونیکز» در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. در سال ۲۰۰۶، Business Week سامسونگ را بیستمین مارک جهانی معرفی کرد. سامسونگ هم اکنون با 326 هزار کارمند، درآمد سالانه‌ای معادل 180 میلیارد دلار آمریکا دارد.

اولین سرشماری در تهران
75 سال پیش، برابر با دهم اسفند 1318 خورشیدی، اولین سرشماری نفوس در تهران انجام شد. برای انجام این سرشماری، مردم شهر از خروج از خانه‌ها منع شدند. جمعیت تهران بر طبق این سرشماری ۵۴۰ هزار نفر اعلام شد. در ایران نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 17 سال بعد، در سال ۱۳۳۵ و واپسین آن در سال ۱۳۹۰ انجام شد. بنابر ماده ۴ قانون مرکز آمار ایران، این سرشماری سراسری، هر 5 سال یک بار با فرمان رئیس جمهوری اجـرا می‌شود.


تعداد بازدید :  271