شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

انتقاد گسترده اسرايیلی‌ها
از رویکرد نتانیاهو در قبال ایران
رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی روز جمعه از رویکرد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم نسبت به مسأله هسته‌ای ایران انتقاد کرد. به گزارش ایرنا، «مئیر داگان» در آستانه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: «فردی که بیشترین زیان راهبردی را به اسراییل در ارتباط با مسأله ایران وارده کرده، نخست‌وزیر این رژیم است.» داگان، منتقد سرسخت رویکرد نتانیاهو در قبال ایران و یکی از مخالفان اصلی تهدید نظامی این رژیم علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است. وی، سفر نتانیاهو به واشنگتن را به دلیل مخالفت‌های کاخ‌سفید، بی‌نتیجه و زیانبخش خواند. همچنین اسحاق هرزوک، رهبر اتحادیه صهونیست‌ها و رئیس حزب کار در رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترک با «تزیپی لیونی» رهبر جنبش «هاتونا» با حمله به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم و رقیب سیاسی خود، از وی خواستند برای جلوگیری از وارد آمدن یک ضربه راهبردی به مناسبات واشنگتن و تل‌آویو از سخنرانی خود در کنگره آمریکا چشم‌پوشی کند. تحلیلگران سیاسی در آمریکا با اشاره به قریب‌الوقوع بودن امضا توافقنامه هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تصمیم نتانیاهو به سخنرانی در کنگره آمریکا را یک اشتباه بزرگ سیاسی و عامل اتحاد دموکرات‌های کنگره علیه وی و شکست قطعی او در انتخابات آینده صهیونیست‌ها توصیف می‌کنند. نتانیاهو در اواخر ژانویه دعوت «جان بوینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را برای سخنرانی در کنگره در اواسط ماه فوریه پذیرفت.

الحیات:
دستیابی به توافق تا قبل
از پایان ماه مارس بعید نیست
روزنامه الحیات مدعی شد که توافق اولیه بر سر برنامه هسته‌ای ایران اواخر ماه‌ مارس انجام خواهد شد. روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات نوشت: «مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 درخصوص برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران پیشرفتی چشمگیر داشته و امکان رسیدن به توافق قبل از پایان ماه مارس بعید نیست.» الحیات در شماره دیروز خود نوشت: «طرف‌های مذاکره‌کننده ایرانی و گروه 1+5 پیشرفت چشمگیری در مذاکرات داشته‌اند و حدود 70‌درصد احتمال دستیابی به توافق پیش از پایان ماه مارس وجود دارد. این روزنامه به نقل از منابعی بدون ذکر نام آنها تأکید کرد در طول یک‌هفته اخیر دوطرف مذاکره‌کننده در بخش مربوط به مراحل فنی گام‌های بزرگی برداشته‌اند. الحیات با اشاره به سخن «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا که در ابتدای ‌سال جدید میلادی گفته بود حدود 50‌درصد احتمال توافق وجود دارد، تصریح کرد: «دور اخیر مذاکرات ژنو احتمال توافق را به میزان 70‌درصد رسانده است.»

معاون وزیر خارجه آمریکا:
جهان توافق با ایران را تأیید خواهد کرد
معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران اعلام کرد باور دارد که در صورت دستیابی به توافق، جهان نیز از توافقی دیپلماتیک با ایران خرسند می‌شود و آن را تأیید خواهد کرد. «وندی شرمن» طی سخنانی در اندیشکده «کارنگی» در واشنگتن افزود: «اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، جهان قضاوت خواهد کرد که این توافق امری نیک بوده است. این راهی است که به ما اطمینان می‌دهد ایران سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت و هیچ راه دیگری ما را به این مقصود نمی‌رساند.» مسئول تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در نشستی که به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم برگزار شد، اعلام کرد: این توافق «اگر حاصل شود فایده زیادی برای جامعه جهانی خواهد داشت.» وی همچنین با اشاره به این‌که این توافق تنها به پرونده هسته‌ای محدود خواهد بود تأکید کرد: «نباید این توافق را معامله بزرگی دانست.»

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری:
سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به نفع ایران تمام می شود
معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری معتقد است که سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در نهایت به نفع ایران تمام خواهد شد. به گزارش ایرنا، حمید ابوطالبی در صفحه شخصی خود در توییتر، با بیان اینکه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به شش شکاف موجود درعرصه‌های گوناگون دامن زده وآنها را تعمیق می‌کند نوشت «در نهایت، تعمیق هرچه بیشتر این شکاف‌ها به نفع ایران تمام خواهد شد.» ابوطالبی شکاف‌هایی که در اثر سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا تعمیق خواهد شد به این ترتیب عنوان می‌کند؛ شکاف کنشگری 2حزبی، شکاف میان کنگره ودولت، شکاف میان آمریکا ورژیم اشغالگر، شکاف میان اروپا وآمریکا، شکاف درون جامعه‌ای و در داخل سیستم اداره حکومت درسرزمین‌های اشغالی و شکاف میان جنگ‌طلبی وصلح‌طلبی. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در ادامه، این‌گونه استدلال کرده است که تعمیق این شکاف‌ها در نهایت به نفع جمهوری‌اسلامی ایران خواهد بود چرا که سخنرانی نتانیاهو درآمریکاشنیده نخواهد شد و این به نفع صلح وثبات  درمنطقه است.


تعداد بازدید :  258