شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری اوکراین:
تهدیدات نظامی از ناحیه شرق همچنان باقی است

جدایی‌طلبان هوادار روسیه، روز جمعه شروع به عقب کشیدن سامانه‌های موشک گراد با 4 کامیون و نیز سلاح‌های سنگین خود از حوالی شهر دونتسک در شرق اوکراین کردند. ارتش اوکراین نیز سلاح‌های سنگین خود را در حالی عقب می‌کشد که درگیری‌ها و تبادل آتش کاملا متوقف نشده است.
در چنین شرایطی پترو پوروشنکو ، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت حتی اگر آتش‌بس بین کی‌یف و جدایی‌طلبان برقرار شود «تهدیدات نظامی از ناحیه شرق» کماکان برجای خواهد بود. اشاره وی به روسیه بود که اتهام کی‌یف و غرب مبنی بر حمایت نظامی و تسلیحاتی از جدایی‌طلبان را رد می‌کند.
رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین در جریان تماس تلفنی با صدراعظم آلمان اعلام کرد، کشته شدن 3تن از نیروهای دولتی کی‌یف به دست جدایی‌طلبان حامی مسکو که به تازگی اتفاق افتاده است نقض جدی آتش‌بس است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو در جریان این تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: «تیراندازی از سوی جدایی‌طلبان به سمت نیروهای اوکراینی که در حال خارج شدن از منطقه مرزی بوده‌اند، برابر با نقض جدی این آتش‌بس است.» مرکل نیز بدون اظهارنظر درباره درگیری‌های اخیر بر لزوم اجرای تمامی مفاد توافق شده در مینسک تأکید کرد. وی بار دیگر خواستار مسئولیت‌پذیری مسکو در این‌باره شد و از روسیه خواست تا جدایی‌طلبان را برای پیروی از این روند صلح تحت فشار بگذارد. پوروشنکو و مرکل در این تماس تلفنی استقرار هیأتی از نیروهای صلح‌بان اتحادیه اروپا در اوکراین شدند.
همزمان، «ارتوگرول آپاکان»، رئیس ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در بحران اوکراین از فروکش کردن درگیری در شرق اوکراین خبر داد. وی گفت: «در چند روز گذشته عملیات‌های جنگی در سراسر مناطق درگیری، به‌رغم تبادل آتش در اطراف فرودگاه دونتسک و نزدیکی شهر ماریوپول، کاهش یافته است. در 2روز گذشته نیز شاهد نشانه‌های قابل توجه از سوی هر دوطرف در عمل به مسئولیت‌های آنها در قبال مفاد توافقنامه مینسک بوده‌ایم.» روز جمعه در اطراف بندر استراتژیک ماریوپل نیز به گفته ساکنان روستای «شیپ


تعداد بازدید :  223