شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتقال سفارتخانه‌های امارات و کویت در یمن به شهر عدن
امارات و کویت در راستای ادامه اقدامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مخالفت با انقلاب مردمی یمن، سفارتخانه‌های خود در صنعاء را تعطیل کرده بودند، به عدن انتقال دادند. انور بن محمد قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه در امارات عنوان کرد این تصمیم در راستای حمایت از «مشروعیت قانون اساسی در یمن که در حضور عبد ربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری این کشور و دولتش نمود پیدا می‌کند صورت گرفته است.» وزارت خارجه کویت نیز بیانیه‌ مشابهی را منتشر کرد و از منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری پیشین یمن حمایت کرد. عربستان و قطر نیز گامی مشابه را اتخاذ کرده و سفارتخانه خود را به عدن انتقال دادند که مقر کنونی عبد ربه منصور‌هادی شده است. پیشتر کشورهای عربی و غربی در راستای مداخله در امور یمن و تشدید اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور، سفارتخانه‌های خود را در صنعاء تعطیل کردند. از سوی دیگر جنبش انصارالله و کنگره مردمی سراسری مخالفت خود را با انتقال مذاکرات با طرف‌های سیاسی به خارج از پایتخت اعلام و تأکید کرد که این جنبش مشروعیت عبد ربه منصور‌هادی را به رسمیت نخواهد شناخت.

دادگاه مصر در حکمی
حماس را تروریست خواند
دادگاهی در مصر روز گذشته با صدور حکمی، جنبش مقاومت حماس فلسطین را در ردیف سازمان‎‌های تروریستی قرار داد. پیش از این، دادگاهی در مصر گردان‌های عز‌الدین قسام، شاخه نظامی حماس در غزه را یک سازمان‌ تروریستی خوانده بود. در پی صدور این حکم هزاران فلسطینی در اعتراض به حکم دادگاه مصر علیه گردان‌های قسام و معرفی آن به‌عنوان یک گروه تروریستی، در مرز مصر تظاهرات کردند. در واکنش به این حکم، جنبش حماس تأکید کرد که این اقدام مصر ملت فلسطین و مقاومت را هدف قرار داده است. سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس در واکنشی این اقدام دادگاه را لکه ننگی بر چهره مصر دانست.

اوجالان
 پ.ک.ک را به خلع سلاح دعوت کرد
رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه، موسوم به پ.‌‌ک.‌ک‌ از شبه‌نظامیان این سازمان خواست تا کنفرانسی را برای بررسی چگونگی خلع سلاح برگزار کنند. به گزارش تسنیم، حزب دموکراتیک خلق ترکیه با انتشار بیانیه‌ای به قول از عبد‌الله اوجالان، رهبر محبوس پ.‌ک.‌ک، از این گروه خواست تا کنفرانسی درباره خلع سلاح برگزار کنند. سیری ثریا اوندر، در یک کنفرانس خبری با یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر، و افکم آلا، وزیر کشور، گفت:‌ «ما از تمام طرف‌های دموکراتیک درخواست داریم که از این راه‌حل دموکراتیک حمایت کنند.» آکدوغان نیز در این کنفرانس خبری گفت:‌ «ما به نقطه‌ای بسیار مهم در فرآیند آشتی دست یافته‌ایم.» اوندر یکی از اعضای حزب دموکراتیک خلق و هیأتی است که در زندان ایمرالی با عبدالله اوجالان دیدار کرده‌اند.

رهبر کره‌شمالی خطاب به ارتش:
برای جنگ آماده باشید
رسانه دولتی کره‌شمالی امروز شنبه اعلام کرد که رهبر این کشور از ارتش خواسته است تا برای جنگ با آمریکا و متحدانش، آماده باشد. به گزارش تسنیم، مانور دریایی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی از روز جمعه آغاز شده و قرار است مانور نظامی گسترده هوایی، دریایی و زمینی دو کشور از روز دوشنبه برگزار شود. در حالی که کره شمالی، برگزاری این مانورها را اقدامی تجاوزکارانه می‌داند ولی سئول و واشنگتن مدعی هستند که ماهیت این مانورها، دفاعی است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از کیم جونگ اون اعلام کرد: وضعیتی که در آن یک جنگ بزرگ برای اتحاد ملی در دسترس است، به همه واحدهای نظامی نیاز دارد تا برای جنگی سیاسی و ایدئولوژیک کاملا آماده باشند.

نمایندگان پارلمان فرانسه:
رفتن اسد در منطقه آشوب به پا می‌کند
سفر هیأتی از پارلمان فرانسه به سوریه در روز‌های گذشته انتقادات بسیاری از مقامات اروپایی را بر انگیخت و وزرای خارجه 2 کشور فرانسه انگلیس با پافشاری بر مواضع پیشین خود اعلام کردند «بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نباید بخشی از دولت آتی این کشور یا ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا باشد.» با این حال نمایندگان پارلمان فرانسه از اقدام خود در سفر به سوریه دفاع کردند و تأکید کردند: «در صورتی که فرانسه به بیان خواسته خود جهت برکناری بشار اسد ادامه دهد آشوب سراسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت.» ژاک میارد، از نمایندگان مجمع ملی فرانسه که به همراه هیأت پارلمانی به سوریه سفر کرد با درخواست منتقدان برای انجام بررسی دقیق گفت «من از سفر این هیأت به سوریه راضی هستم. ما اگر خواهان پایان جنگ در سوریه هستیم باید با مردم صحبت کنیم و کم‌کم خواهان مذاکره با مسئولان سوری شویم. هیچ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و راه‌حل فقط از طریق روند سیاسی صورت می‌گیرد و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز شریک اصلی در این روند است.»


تعداد بازدید :  260