شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
خبر

تقدیر یونسکو از خدمات پروفسور خدادوست
شهروند| سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) شامگاه جمعه در آیین ویژه‌ای از خدمات علمی و اجتماعی پروفسور علی‌اصغر خدادوست، دانشمند و چشم‌پزشک شناخته‌شده ایرانی در شیراز تجلیل کرد.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این آیین از پروفسور خدادوست به‌عنوان طبیبی حکیم یاد کرد و گفت: «نگاه زیبا به خالق هستی و عشق و دوست داشتن مردم از درجات والای انسانیت است که در وجود این شخصیت بزرگ تجلی یافته و این موضوع رمز و راز دولتمندی اوست.»
محمدرضا سعیدآبادی با تجلیل از خدمات پروفسور در حوزه پزشکی و مداوا کردن چشمان بیمار مردم در ایران و جهان، نقش آفرینی او در زمینه تدریس در دانشگاه و تأثیر در پیشرفت علم چشم‌پزشکی در جهان را سبب ماندگاری او بر تارک تاریخ دانش در سرزمین ایران دانست: «اگرچه ممکن است جهان در هیچ شیپوری برای تجلیل از خدمات این طبیب حکیم ندمد اما کتاب زندگی پروفسور خدادوست از سابقه درخشان او سخن خواهد گفت. برای نخستین بار است که این سازمان در آیینی خدمات ویژه یک شخصیت در قید حیات را در ایران با تجلیل از پروفسور خدادوست انجام می‌دهد.»  علیرضا عسگری، رئیس دانشگاه هنر شیراز هم در این آیین از برنامه این دانشگاه برای نام‌گذاری کتابخانه بزرگ این دانشگاه به نام پروفسور خدادوست سخن گفت. علیرضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز هم در حاشیه این آیین از برنامه مدیریت شهری شیراز برای دعوت از پروفسور خدادوست به شورای اسلامی این کلانشهر سخن گفت: «بنای نامگذاری مکانی فراتر از یک خیابان به نام این پزشک شهیر ایرانی را دارد.» در نماهنگ پخش شده در این آیین از زندگی پروفسور خدادوست، عنوان شد که کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد با دستان توانمند این طبیب ایرانی معالجه و درمان شده است. پروفسور علی‌اصغر خدادوست در‌ سال 1314 خورشیدی در شیراز متولد شد. دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز سپری کرد و به‌عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار شد. در ‌سال 1333 در امتحان ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت کرد و با درجه ممتاز پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد. پروفسور خدا دوست به‌عنوان اولین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم‌پزشکی دانشگاه جان ‌هاپکینز در ‌سال 1341 پذیرفته شد و در دوران سه ساله دستیاری به‌عنوان بهترین دستیار مرکز چشم‌پزشکی ویلمر نیز شناخته شد. خدادوست در ‌سال 1347 عازم ایران و در بخش چشم‌پزشکی دانشگاه شیراز به‌عنوان استاد مشغول فعالیت شد. پروفسور خدادوست در ‌سال 1359 عازم آمریکا و به‌عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جان ‌هاپکینز مشغول به کار شد. این استاد همچنین در ‌سال 1361 به‌عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل ایتالیا انتخاب شد و در‌سال 1371 مرکز چشم‌پزشکی کنتیکت در شهر نیوهیون را تأسیس و به‌عنوان مسئول این مرکز فعالیت خود را دنبال کرد. پروفسور خدادوست از سوی شخصیت‌های برجسته در چشم‌پزشکی آمریکا به‌عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده است و شهرت او علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه است، تا آن‌جا که پیوندهای قـرنیه روی مـکانیـسم دفـع پـیونـد برای ارج نهادن به فعالیت‌های علمی وی با عنوان Khodadoost Basement Membrane line نام‌گذاری شده است.

در نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران به وزیر گردشگری عراق مطرح شد
آثار تاریخی عراق را به ایران امانت بدهید
شهروند| سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از کشور عراق خواست، آثار در معرض تخریب خود را به صورت امانت به ایران بسپارد.
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در نامه‌هایی که مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به رئیس یونسکو (ایرینا بووکوا) و وزیر گردشگری و میراث فرهنگی کشور عراق و موسسه «آیسسکو» (که 57 کشور اسلامی در آن عضویت دارند)، داده است، اعلام آمادگی کرده است تا آثار موزه‌ای در خطر کشور عراق را به صورت امانت در اختیار بگیرند تا مقطعی که ثبات و آرامش به عراق برگردد.  او تأکید کرد: در صورتی که کشور عراق تمایل به این کار داشته باشد، ایران می‌تواند هرچه زودتر به این قضیه وارد شود و آثار ملموس کشور عراق را امانتداری کند. طالبیان با تأکید بر این‌که ایران دارای ظرفیت‌های کارشناسی‌شده در حوزه میراث فرهنگی است، گفت: کشور عراق یکی از کشورهای همسایه ایران است که از نظر تمدن و تاریخ نیز اشتراکات فراوانی با ایران دارد، به همین دلیل ما آمادگی کامل برای حفاظت از آثار تاریخی این کشور داریم. طالبیان که در تجمع موزه‌داران ایرانی که شنبه 9 اسفندماه در موزه ملی ایران برپا شده بود، صحبت می‌کرد انزجار ایران را از اقدام داعش اعلام کرد. در این تجمع علاوه بر موزه‌داران ایرانی، گردشگران خارجی که برای دیدن موزه ملی آمده بودند نیز حاضر شدند و بیانیه موزه‌داران ایرانی را امضاء کردند.


تعداد بازدید :  251