شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
د‌یار

سنبل عید؛ 6هزار تومان
رئیس اتحادیه گل‌فروشان مشهد گفت: به‌رغم افزایش 25‌درصدی تولید گل در استان طی ‌سال‌جاری 50‌درصد کاهش فروش داشتیم.
محمود علیان نجف‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان گل تولیدی در استان بالاتر از مصرف آن است و این باعث رکود بازار گل شده.
وی با بیان این‌که صادرات گل در کشور به صورت چمدانی انجام می‌شود، عنوان کرد: کشورهایی مثل افغانستان که با خراسان مرز مشترک دارند از تهران و شمال گل موردنیاز خود را تهیه می‌کنند و استان به صورت محدود فقط به ترکمنستان صادرات دارد. علیان ‌«رز» را پرفروش‌ترین گل دانست و گفت: تمام واحدهای صنفی که گل می‌فروشند دارای مجوز یا پروانه موقت هستند. وی قیمت سنبل را در عید امسال 6هزار تومان اعلام و اظهار کرد:  این قیمت یک سوم قیمت ‌سال‌گذشته است. رئیس اتحادیه گل‌فروشان خراسان همچنین از وجود ایستگاه‌های بازرسی و همراهی تعزیرات برای بازرسی‌های منطقه‌ای در ایام نوروز خبر داد.

افزایش همکاری سلیمانیه و کردستان
استاندار کردستان با اشاره به افزایش همکاری با طرف عراقی گفت: فعالیت گروه‌های تکفیری طی یک‌سال اخیر کاهش همکاری‌های بین دو استان کردستان ایران و سلیمانیه عراق را به دنبال داشته است.
به گزارش مهر، عبدالمحمد زاهدی در نشست خبری مشترک دو استاندار کردستان و سلیمانیه عراق اظهار داشت: متاسفانه در گذشته نیز تفاهمنامه‌های مختلفی بین دو طرف امضا شده که بخشی از مفاد این تفاهمنامه‌ها اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: به‌طور مشخص می‌توان گفت در طول یک‌سال اخیر و به دلیل فعالیت گروه‌های تکفیری سطح همکاری‌های دو استان کردستان ایران و سلیمانیه عراق کاهش پیدا کرده است ولی ما تلاش می‌کنیم که سطح این روابط و همکاری‌ها گسترش یابد.
استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت‌های موجود بین دو استان سلیمانیه عراق و کردستان ایران برای همکاری‌های بیشتر عنوان کرد: سابقه همکاری و ارتباط تجاری بین کردستان ایران و سلیمانیه عراق به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد و به‌دلیل پیوندهای تاریخی - فرهنگی باید این همکاری‌ها گسترش یابد.
وی با بیان این‌که در سفر استاندار سلیمانیه عراق به استان کردستان تفاهمنامه همکاری جدیدی منعقد شد، بیان کرد:  قرار است که در کارگروه‌های تخصصی برای اجرایی شدن این تفاهمنامه همکاری تشکیل شوند و موارد را به صورت ویژه پیگیری کنند. زاهدی با اشاره به تشکیل شورای مشترک همکاری اتاق بازرگانی سنندج و سلیمانیه یادآور شد: این مهم یک امکان برای تقویت بخش خصوصی است و انتظار می‌رود از ظرفیت آن در راستای تقویت و توسعه همکاری‌ها به شکل بهتری استفاده شود.
وی خواستار بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها شد و عنوان کرد: ما آمادگی داریم تا در تمامی بخش‌ها همکاری مناسبی با سلیمانیه عراق داشته باشیم و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهیم که بخشی از این موارد در تفاهمنامه مشترک نیز قید شده است.
استاندار کردستان در پایان اظهار امیدواری کرد که با تقویت زیرساخت‌های لازم زمینه برای حضور هر چه بهتر تجار ایرانی در اقلیم کردستان عراق به‌ویژه استان سلیمانیه فراهم شود.

تبدیل بجنورد به قطب تولید گل
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بجنورد گفت: بجنورد به قطب تولید گل در شرق کشور تبدیل می‌شود. «عباسعلی مهمان‌دوست» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در گذشته در یک گلخانه با 4 تونل در این شهر گل و گیاه زینتی تولید می‌شد، افزود: اما هم‌اکنون 24 تونل تولید گل ساخته شده و یک گلخانه نیز درحال ساخت است. به گفته‌ وی، مساحت نهالستان 20 هکتار و گلخانه جدید نهالستان 20‌هزار مترمربع است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بجنورد با اشاره به این‌که میزان تولید گل در این شهرستان 5 برابر می‌شود، ادامه داد:  هم‌اکنون 750هزار اصله گل گلدانی و بیش از 2هزار ‌میلیون اصله نشایی تولید شده است.
مهمان‌دوست با بیان این‌که تا پارسال، میزان تولید گل در بجنورد به 500 تا 600 اصله نهال نمی‌رسید، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 3‌میلیون اصله گل در این شهر تولید شده است. وی میزان تولید گل‌هایی همچون شب بو را 100هزار اصله و مینا چمنی، همیشه بهار و بنفشه را 100هزار اصله دانست. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بجنورد با تأکید بر این‌که امسال واردات گل به این شهر نداریم، خاطرنشان کرد: در گذشته گل‌های موردنیاز این شهر از شهرهای مشهد و اصفهان تأمین می‌شد.


تعداد بازدید :  257