شماره ۵۱۳ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند
صفحه را ببند
جامعه به پرستاران مدیون است

عباس قائیدرحمت عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

برکسی پوشیده نیست که پرستاران، این قشر زحمتکش تا چه اندازه در این سال‌ها تحت فشار بودند و با سختی‌های کار کنار آمدند. سختی‌هایی که بیشتر از کمبود نیروی پرستاری نشأت می‌گیرد و همین اتفاق فشارها را بیشتر می‌کند. متاسفانه در این سال‌ها تمایل افراد برای درس خواندن در رشته پرستاری کاهش‌ یافته است. نیروی متخصص در این زمینه وجود نداشته و از همه مهم‌تر این‌که مراکزی که بتواند نیروی پرستار تربیت کند در کشورمان کم بوده است. ما تمام این مشکلات را به چشم دیدیم و برای همین هم در این چند‌سال اخیر سعی کردیم با افتتاح دانشکده‌های پرستاری در دانشگاه آزاد بتوانیم این مشکل را مرتفع کنیم.
یکی از وظایفی که شورای انقلاب فرهنگی برعهده دارد این است که از قبل در مورد رشته‌هایی که ممکن است در آینده جامعه را با کمبود نیرو مواجه کند تحقیق کرده تا برخی رشته‌ها مثل پرستاری با این مشکل مواجه نشود. متاسفانه امروز در برخی رشته‌ها با نیروی مازاد روبه‌رو هستیم و این قانون عرضه و تقاضا در مورد رشته‌ها همچنان یک قانون ابتر است که هر از چندگاهی کشور را با مشکل مواجه می‌کند. بی‌برنامگی‌ها و سیاست‌های غلط باعث هدر رفتن عمر کسانی می‌شود که سال‌ها در یک رشته خاص تحصیل می‌کنند اما بعد بازار کاری برای آن وجود ندارد. ما از چشم‌انداز 20 ساله حرف می‌زنیم اما در عمل کاری برای آن نمی‌کنیم. این درحالی است که خیلی از کشورهای توسعه‌یافته چشم‌انداز 50 ساله دارند و کارهای جدی در این زمینه می‌کنند.  البته از آنجایی که پرستاری جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید و از نظر روحی انرژی زیادی از این عزیزان می‌برد در خیلی از مواقع جبران‌های مادی راهگشا نیست. هر چند که ما در این مدت سعی کردیم با افزایش حقوق، جبران برخی از نداشته‌ها و فشارهای کاری را کنیم اما می‌دانیم که مسأله پول تنها مشکل این قشر نیست و خیلی مسائل دیگر برایشان آزاردهنده است. پای صحبت پرستاران که بنشینیم خیلی از آنها اضافه حقوق نمی‌خواهند اما در عوض درخواست دارند که ساعت کاری کمتری داشته باشند. از طرف دیگر متاسفانه در کادر پزشکی همیشه کمترین توجه به تیم پرستاری بوده در صورتی‌که این بی‌انصافی است اگر بخواهیم زحمت و تلاش آنها را چیزی کمتر از پزشکان و متخصصان بدانیم.
در بودجه امسال نیز ما سعی می‌کنیم تا نگاه ویژه‌ای به این گروه داشته باشیم هر چند که هنوز بحث هزینه‌ها پیش نیامده اما امیدواریم کمیسیون بهداشت و تلفیق این موضوع را مدنظر قرار دهند. از طرف دیگر امیدواریم تا حل شدن تمام مشکلات، فارغ‌التحصیلانی که به‌زودی  با نیرویی تازه به بازار کار می‌پیوندند بتوانند بخشی از کمبودها را جبران کنند. نیرویی که جزو قشر خوب و زحمتکش پرستاری می‌شوند و جامعه مدیون آنها است.


تعداد بازدید :  201