شماره ۳۱۳۷ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
«شهروند» گزارش می دهد؛ علل ریزش شدید شاخص در بازار سهام و ارزهای دیجیتال
روز سیاه بازارهای جهانی

[شهروند] بازار  بورس  کشور‌های اروپایی معاملات اولین روز کاری هفته را با روند نزولی آغاز کردند و بورس‌ها در برخی نقاط جهان با ریزش کم‌سابقه روبه‌رو شدند.
در آمریکا همه شاخص‌ها با نزول‌های سنگین مواجه شدند به طوری که  شاخص داو جونز و شاخص اس اند پی  افت کردند. بورس نزدک آمریکا نیز که دومین بورس بزرگ دنیا بعد از نیویورک است با افت سنگین مواجه شد.
وضعیت سهام شرکت‌ها در وال استریت به گونه‌ای بود که قیمت سهام اغلب شرکت‌ها نزول کردند و فقط سهام شرکت‌های فعال در بخش خدمات شهری و صنایع دفاعی از نزول در امان ماندند. بورس‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، هنگ کنگ، اسپانیا و تقریبا اغلب بورس‌های اروپایی و آسیایی همگی با نزول‌های سنگین مواجه شدند به گونه‌ای که بورس اروپا در آغاز هفته، به پایین‌ترین سطح خود در ۶ ماه گذشته رسید.
شاخص «دکس ۴۰» بورس آلمان  ۲.۷ درصد سقوط، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن ۲.۴ درصد کاهش و شاخص «ام‌آی‌بی ۳۰» بورس ایتالیا نیز  ۳.۹ درصد ریزش داشتند. همچنین شاخص «ایبکس ۳۵» بورس اسپانیا با ۳.۲ درصد سقوط  و شاخص «کک ۴۰» بورس فرانسه نیز با ریزش سنگین همراه بودند.

دلیل سقوط بورس‌‌های جهان
 CNN با دادن آدرس غلط،دلیل قرمز شدن بورس آمریکا در معاملات را انتشار آمارهای ناامید کننده از بازار اشتغال در آمریکا طی ماه گذشته عنوان کرده و آن را به افزایش نگرانی‌ها درباره ضعیف شدن اقتصاد این کشور مرتبط کرده است که البته همه واقعیت نیست.
رسانه CNBC نیز دلیل منفی شدن شاخص نزدک را ورود بازار به اصلاح عنوان کرده است.
روزنامه گاردین انگلیس هم منفی شدن بورس آمریکا را به شدت گرفتن نگرانی‌ها نسبت به ورود احتمالی اقتصاد این کشور به رکود مرتبط دانسته است.
در کنار انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا که محرکی برای نزول بورس‌های جهان بود ۲ موضوع دیگر نیز روند نزولی بورس‌های جهان را تشدید کرده است.
آنطور که آمارها نشان می‌دهد، با وجود تلاش‌های فراوان دولت چین، بحران مسکن در این کشور هر روز ابعاد تازه‌تری به‌ خود می‌گیرد و این موضوع زنگ خطری برای اقتصاد چین برای بروز رکود اقتصادی است. ضمن اینکه داده‌های موجود از اقتصاد چین نشان می‌دهد سایر مشاغل سنتی هم در وضعیت مناسبی نسبت به قبل نیستند. کاهش رشد اقتصادی در چین می‌تواند فشار مضاعفی بر اقتصاد جهان وارد کند و نرخ کالاهای پایه در جهان را کاهش دهد.
در کنار این موضوع یک بحران جدی‌تر نیز اقتصاد جهان را نشانه گرفته و آن بحران بدهی در ژاپن است. طبق اطلاعات موجود، در حال حاضر میزان بدهی ژاپن به تولید ناخالص داخلی به ۲۵۵درصد رسیده که بالاترین نرخ بدهی در جهان است؛ این موضوع منجر به کاهش ارزش ین در ژاپن شده و کسانی که ارز خود را در طول سال‌های گذشته به ین تبدیل و یا اوراق بدهی دولت ژاپن را خریداری کرده‌اند به‌دلیل سقوط مداوم ارزش ین با زیان زیادی مواجه شده‌اند و با خطرات بیشتری برای کاهش ارزش دارایی هایشان مواجه‌اند. این موضوع همچنین احتمال اینکه بحران بدهی در جهان ، این بار از جنس بدهی ژاپن در دنیا به وقوع بپیوندد را افزایش داده است.

ریزش بورس تل‌آویو از ترس
شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تل آویو (TASE) در آغاز معاملات هفتگی به دلیل ترس از جنگ احتمالی با حزب الله و ایران به پایین‌ترین میزان خود از ماه آوریل تاکنون سقوط کرد.
بر اساس گزارش بورس تل‌آویو، شاخص TASE  در ابتدای معاملات، با افت ۲.۳ درصدی به ۱۹۳۷ واحد رسید که پایین‌ترین سطح خود از آخرین هفته آوریل را ثبت کرد.شروع منفی بورس تل‌آویو که از اواسط ماه جولای به دلیل تشدید تنش‌ها با حزب‌الله و ایران تحت فشار بوده است با عملکرد ضعیف شاخص‌های وال استریت تشدید شد.
شاخص TASE، یک شاخص بازار سهام است که عملکرد ۳۵ شرکت بزرگ و پرمعامله فهرست شده در بورس اوراق بهادار تل‌آویو در رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند.

بورس ژاپن هم ریخت
 نیکی (Nikkei) شاخص سهام بورس توکیو ژاپن دیروز (دوشنبه) با چشم‌انداز نامطلوب تحولات جهانی، به طور بی‌سابقه‌ای بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ هزار واحد سقوط کرد و این امر بر فعالیت‌های بورس منطقه آسیا نیز تاثیر گذاشت. به دنبال سقوط بی‌سابقه شاخص سهام بورس نیکی، معاملات به طور موقت متوقف شد.
شاخص بورس نیکی ژاپن دیروز (دوشنبه) با ثبت بدترین فروش روزانه مواجه شد که این دومین سقوط بزرگ بازار بورس ژاپن از زمان «دوشنبه سیاه» در اکتبر ۱۹۸۷ به شمار می‌رود.

وضعیت بازار تایوان و کره جنوبی
وضعیت بازار در کره جنوبی و تایوان هم به همین شکل بوده است: شاخص سهام بورس اصلی تایوان تا صبح دیروز (دوشنبه) به وقت لندن، هشت درصد و شاخص کوسپی کره جنوبی حدود ۹ درصد سقوط کرد. همچنین شاخص استریت‌تایمز سنگاپور هم بیش از چهار درصد سقوط کرده است.

دلیل ریزش بورس ژاپن چه بود؟
 تارنمای خبری کیودو نوشت: ارائه آمار‌های ضعیف‌تر از حد انتظار مشاغل آمریکا در ماه ژوئیه و دیگر داده‌های ضعیف اقتصادی، موجب فروش گسترده سهام از همان ابتدای آغاز به کار بورس شد. این گزارش حاکی است که کاهش نرخ رشد اقتصادی در آمریکا این گمانه‌زنی را افزایش داد که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را به میزان قابل توجهی در ماه سپتامبر کاهش دهد.
این امر شکاف نرخ بهره بین آمریکا و ژاپن را به دنبال دارد. در همین حال ارزش ین ژاپن با توجه به اینکه بانک مرکزی این کشور در هفته گذشته اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، رو به فزونی است.
به طور کلی نگرانی‌ها از رکود احتمالی اقتصاد آمریکا و تقویت ین از سوی رسانه‌های اصلی ژاپن به عنوان دلایل اصلی وضعیت فعلی توصیف شده‌اند.
همچنین نشریه انگلیسی گاردین افزود: این امر بر فعالیت سایر بورس‌ها در منطقه آسیا تاثیر گذارده است.
این موضوع نشان می دهد، برخی رسانه‌های مطرح جهانی همچنان اصرار دارند دلیل ریزش کم‌سابقه بورس‌های جهانی را به متغیرهای اقتصادی آمریکا مرتبط کنند.

ریزش ارز‌های دیجیتال
هم‌زمان با رکود بازار‌های بورس، ریزش ارزش رمز ارز‌ها نیز ادامه دارد. در معاملات روز گذشته بازار جهانی، ارز‌های مجازی بازار ریزش سنگینی را تجربه کرد به گونه که بیت کوین به عنوان مهمترین ارز بازار ۱۳ درصد منفی شد.
بر همین اساس قیمت بیت‌کوین به ۵۲ هزار و ۶۴۷ دلار رسیده که نسبت به ۷ روز پیش بیش از ۲۴ درصد سقوط کرده است.
طبق گفته کوین‌مارکت‌کپ، کل ارزش بازار رمزارزها حدود ۲.۱۶ تریلیون دلار بود، اما در لحظه تنظیم این گزارش،به پایین‌ترین سطح و حدود ۱.۷۶ تریلیون دلار رسیده است.
اخبار افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، داده‌های اقتصادی و رفتارهای عجیب‌وغریب بازار اوراق ‌قرضه ایالات متحده و افزایش کلاهبرداری‌ها و هک‌ها ریسک‌گریزی در بازار سرمایه را تقویت کرده است. می‌توان گفت فروش وحشت‌زده بیت‌کوین و ریزش گسترده کل بازار رمزارزها به دلیل ترس از رکود جهانی و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بوده است.
سقوط اتریوم، اما از ۲۰ درصد عبور کرده و این ارز مجازی سنگین‌ترین سقوط را در بازار به ثبت رسانده است. این ارز مجازی در ۷ روز گذشته در مجموع ۳۰ درصد سقوط کرده است و هر واحد اتریوم هم‌اکنون با قیمت ۲۳۱۱ دلار در حال معامله است. باینانس هم در معاملات روز گذشته ۱۵.۷ درصد ریخت و به قیمت ۴۴۲ دلار رسید. دوج‌کوین نیز یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های دیروز(دوشنبه) را از آن خود کرد و با بیش از ۱۷ درصد ریزش به قیمت ۰.۰۸۷۸ دلار رسیده است.
اساسا بازار کریپتو به دلیل طبیعت غیرقابل پیش‌بینی و نوسانات شدید آن، همواره مستعد ریزش‌های ناگهانی است. این نوسانات می‌توانند به دلایل مختلفی مانند فروش‌های بزرگ توسط نهنگ‌ها (سرمایه‌گذاران بزرگ)، تغییرات در عرضه و تقاضا و یا اخبار منفی اتفاق بیافتند.
باید به این نکته اشاره شود که ریسک حضور در چنین بازاری بسیار بالا است و همانطور که صعود های شارپ در این بازار و در برخی رمز ارزها وجود دارد، ریزش‌ها و سقوط‌های یکباره هم روی دیگر سکه این بازار است.
به طور کلی تغییرات در اقتصاد جهانی، تحولات سیاسی، بحران‌های مالی، تغییرات نرخ بهره، یا مشکلات اقتصادی در کشورهای بزرگ می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازار کریپتو داشته باشد. نهنگ‌ها می‌توانند با انجام معاملات بزرگ بازار را تحت تأثیر قرار دهند. خرید و فروش‌های بزرگ توسط این سرمایه‌گذاران می‌تواند منجر به نوسانات شدید قیمت‌ها شود.


تعداد بازدید :  386