شماره ۳۱۲۹ | ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

موارد ارث بردن شوهر از زن
اگر زن هیچ فرزند یا نوه‌ای از همسر کنونی یا همسر(های) قبلی خود نداشته باشد، شوهر نصف اموال او را به ارث می‌برد. ولی اگر فرزند یا نوه‌ای داشته باشد شوهر یک چهارم از او ارث می‌برد. اگر زن به جز شوهر وارث دیگری نداشته باشد شوهر کل اموال را به ارث می‌برد.

پس گرفتن طلا در زمان طلاق
در هنگام طلاق مرد اگر رسید و یا فاکتوری از طلاهایی که برای همسر خود خریده است را در اختیار داشته باشد، با ارایه به دادگاه می‌تواند طلاها را پس بگیرد. ولی اگر زن طلاها را فروخته باشد و یا تبدیل به چیز دیگری مانند سکه کرده باشد، مرد امکان پس گرفتن طلاها را ندارد.

وکالت کاری، وکالت در دادگاه
دادن وکالت رسمی به دیگران در دفترخانه اسناد رسمی، با وکالت وکیل دادگستری تفاوت دارد و آن شخص به عنوان وکیل نمی تواند در دادگاه حضور پیدا کند. فقط در صورتی که حق انتخاب وکیل داشته باشد می تواند به نمایندگی از شخص وکالت دهنده وکیل دادگستری انتخاب کند.


تعداد بازدید :  27