شماره ۳۱۲۹ | ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
المپیک 2024 پاریس
آشفتگی در دهکده؛ سرقت نیم میلیون یورویی از اسطوره برزیل!
مبینا فلاح، به عنوان اولین المپین ایرانی حاضر در رقابت‌های المپیک پا به میدان گذاشت و رکوردشکنی کرد

[شهروند] از روز چهارشنبه، رقابت‌های المپیک با برگزاری چند رشته ورزشی آغاز شد و کاروان کشورمان نیز اولین نماینده خود را در این رقابت‌ها معرفی کرد؛ مبینا فلاح المپین تیراندازی با کمان کشورمان در مرحله اول مسابقات جایگاه بیست و هشتم را به دست آورد و بهترین نتیجه ایران را در این رشته ورزشی در المپیک رقم زد. همچنین بروز برخی از حواشی و اتفاقات در پاریس، شرایط این تورنمنت را دگرگون کرده است.

آشفتگی در دهکده المپیک پاریس
شروع رقابت‌های المپیک در قلب فرانسه در حالی است که گزارش‌های اولیه رسانه‌های جهان حکایت از برنامه ریزی نامطلوب فرانسوی‌ها برای این دوره از بازی‌ها دارد. براساس اطلاعات موجود در چند روز گذشته موارد و مشکلاتی در تمرینات، سیستم حمل و نقل و حتی تغذیه ورزشکاران وجود داشته که در ادوار پیشین کمتر دیده شده است. یکی از این مشکلات پرتکرار و پرانتقاد مربوط به سامانه‌های حمل‌ونقل است که گفته می‌شود فاقد سیستم سرمایشی هستند و مشکل دیگر مربوط به سالن‌های تیراندازی است که با وجود فاصله بسیار طولانی تا پاریس، از امکانات رفاهی و حتی غذای حلال برای ورزشکاران مسلمان خالی است!
سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران نیز در حاشیه مسابقات تیروکمان بازی‌های المپیک به این واقعیت اذعان کرد و گفت که «بسیاری از کشورها به شرایط و میزبانی فرانسه انتقاد دارند.»

غذای دهکده المپیک تحریم شد!
این مشکل تنها برای ایران نیست و کشورهای دیگر نیز گلایه‌های زیادی از شرایط دارند. اعضای تیم بریتانیا در بازی‌های المپیک پاریس اعلام کردند که دیگر از رستوران‌های دهکده المپیک استفاده نخواهند کرد. شکایت‌های زیاد ورزشکاران درباره کمبود مواد غذایی و ارائه گوشت خام باعث شده اعضای تیم بریتانیا تصمیم به استفاده نکردن از رستوران دهکده بگیرند.
اندی آنسون، مدیر اجرایی کمیته المپیک بریتانیا گفت: ورزشکاران ما تصمیم گرفته‌اند که در جای دیگر غذا بخورند، بنابراین باید سرآشپز دیگری بیاوریم چرا که تقاضاها بسیار زیاد است. برخی غذاها کم هستند. تخم مرغ، مرغ و کربوهیدرات‌های خاص خیلی کم است و کیفیت غذا نیز مهم است. اینجا برای ورزشکاران گوشت خام سرو می‌شود. آنها باید کیفیت را در چند روز آینده به طور قابل توجهی بهبود بخشند.
هرچند که برخی باور دارند که در آغاز المپیک ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و در ادامه برطرف می‌شود اما برای فرانسه که تجربه چند دوره میزبانی این بازی‌ها را دارد، ابتدایی‌ترین معضلات رفاهی نمی‌تواند قابل قبول باشد. فرانسه در زمینه برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی کم‌تجربه نیست و در چند دهه گذشته افزون بر المپیک، جام جهانی فوتبال، یورو و چندین رویداد معتبر جهانی را میزبانی کرده و آشفتگی آنان در برنامه‌ریزی این رقابت‌ها، غیر طبیعی می‌نماید!

سرقت از اسطوره فوتبال برزیل!
با وجود تدابیر امنیتی شدید در المپیک پاریس ولی سارقان از اسطوره فوتبال برزیل پول زیادی به سرقت بردند. زیکو، ستاره سابق تیم ملی برزیل در هنگام ورود به پاریس برای حضور در افتتاحیه المپیک 2024 توسط سارقان «چمدان نیم میلیون یورویی» خود را از دست داد.سرقت از اسطوره فوتبال برزیل درحالی رخ داد که پاریس برای تامین امنیت مراسم افتتاحیه بیش از 50 هزار پلیس را به کار گرفته است. این تنها مشکل امنیتی فرانسه قبل از آغاز مراسم افتتاحیه المپیک نبود بلکه امروز شبکه راه آهن مختل شده و نشست خبری توماس باخ هم به صورت غیرمنتظره لغو شد. نشریه لو پاریزین می‌نویسد که زیکو هنگام سوار شدن به تاکسی چمدان خود را در صندوق گذاشت و یک فرد با معطل کردن راننده باعث شده تا همدستش این چمدان ارزشمند زیکو را به سرقت ببرد.

رکوردشکنی فلاح و عبور از زهرا نعمتی
در فاصله یک روز به آغاز رسمی رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مرحله رتبه‌بندی رنکینگ رقابت‌های تیراندازی با کمان ریکرو در ورزشگاه اینولید شهر پاریس برگزار شد و مبینا فلاح در یک رقابت فشرده سه ساعته در میان ۶۴ ورزشکار در جایگاه بیست و هشتم قرار گرفت و موفق به تاریخ‌سازی شد. فلاح در رقابت‌های امروز پس از ۷۲ تیر موفق به کسب ۶۵۲ امتیاز و جایگاه بیست و هشتمی شد که بهترین رتبه ورزشکاران کشورمان در بخش آقایان و بانوان در ادوار المپیک است. فلاح در شرایطی در جایگاه بیست و هشتم مرحله رتبه بندی رنکینگ قرار گرفت که پیش از این بهترین نتیجه تاریخ تیراندازی را میلاد وزیری کسب کرده بود که در المپیک ۲۰۱۲ لندن در جایگاه سی و نهم قرار گرفته بود و بهترین نتیجه بانوان را نیز زهرا نعمتی در المپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب جایگاه چهل و نهمی به دست آورده بود. بر این اساس مبینا فلاح در جدول اصلی مسابقات روز سه‌شنبه در نخستین دیدار خود به مصاف «نگویت دتا» از ویتنام خواهد رفت که در رقابت‌های رتبه سی و هفتم را به دست آورده بود.

پزشکیان در کمپ تیم ملی کشتی: از ورزشکاران حمایت می‌کنم
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ظهر روز پنج‌شنبه حضور در کمپ تیم ملی کشتی کشور اعزامی به المپیک  ضمن خداقوت به تمامی ورزشکاران، گفت: کشتی گیران  و کسانی که در مسیر ورزش قدم می‌گذارند به عنوان قهرمان کشور شناخته می شوند.وی  با بیان این که «قهرمان با نماد  آزادگی و پهلوانی شناخته می‌شود»، افزود: «بیشتر افتخارات ورزشی کشور در حوزه کشتی بوده است و هنوز مرحوم تختی با روحیه مردانگی، آزادگی، انسانیت و شرافت به عنوان یک الگوی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شود که چنین افرادی مایه غرور و افتخار کشور هستند. تلاش شما قابل قدردانی است و قطعا افتخارآفرین خواهد بود بنده نیز صادقانه و بدون هیچ منتی هر تلاشی برای حمایت و کمک به شما انجام خواهم داد.»
در پایان این دیدار، نماد فدراسیون کشتی از سوی حسن یزدانی و محمدهادی ساروی به رییس جمهور منتخب تقدیم شد.

انتقاد رئیس کمیته المپیک فلسطین از اقدامات دوگانه IOC
رئیس کمیته المپیک فلسطین از «اقدامات دوگانه» کمیته بین المللی المپیک (IOC) به دلیل تصمیم این کمیته برای اجازه دادن به اسرائیل برای شرکت در المپیک پاریس 2024 انتقاد کرد. رجوب روز پنج‌شنبه هنگام ورود به فرودگاه شارل دوگل پاریس به همراه هیات ورزشی فلسطین، گفت: «این مؤید این است که نهادهای بین المللی وجود دارند که بر اجرای استانداردهای دوگانه و عدم پایبندی به منشور المپیک، قوانین و مقررات یا اخلاقیات اصرار دارند.» هنگام ورود کاروان فلسطین به پاریس حدود 100 نفر در آنجا بودند و با فریاد «فلسطین آزاد، آزاده!» از ورزشکاران استقبال کردند. عدم تحریم رژیم صهیونیستی در حالی صورت گرفته که ورزشکاران روسی به دلیل حمله این کشور به اوکراین از حضور در المپیک محروم هستند و فقط به صورت آزاد بدون پرچم و سرود ملی می‌توانند در المپیک شرکت کنند.

محرومیت ورزشکار فرانسوی از مراسم افتتاحیه به خاطر حجاب!
سونکامبا سیلا دونده مسلمان فرانسوی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که به علت حجابش نمی‌تواند در مراسم بزرگ افتتاحیه المپیک پاریس شرکت داشته باشد. او در این رابطه گفت: «تو برای مشارکت در بازی‌های المپیک که در کشورت برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوی، اما نمی‌توانی در افتتاحیه آن شرکت کنی، چرا که روسری بر سر داری!» وزیر ورزش فرانسه در آستانه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در بیانیه‌ای ممنوعیت ورزشکاران زن فرانسوی از پوشیدن حجاب را در جریان بازی‌ها تایید کرده است!


تعداد بازدید :  38