شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در قم:
تخریبگران خانه کهنه خود را ویران می‌کنند
دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند در مذاکرات تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم‌ها را نمی‌پذیریم

حسن‌روحانی، رئیس‌جمهوری که در چهارمین سفر داخلی خود به قم رفته‌بود، روز گذشته در اجتماع مردم این شهر و در کنار مضجع شریف فاطمه معصومه (س) با اشاره به جایگاه قم و حوزه علمیه در طول تاریخ و در عرصه صیانت از اسلام، تشیع و نهضت اسلامی اظهار داشت: به صراحت اعلام می‌کنم که دولت به قم و نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی نیاز داریم.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که بزرگترین افتخارات تاریخی، علمی، دینی و سیاسی ملت ایران از قم و حوزه علمیه قم است، ‌گفت:  امام‌راحل و مقام معظم رهبری تربیت‌یافته حوزه علمیه قم بودند و مراجع اندیشمندان و محققان برجسته که همواره سر احترام به سمت همه آنها فرود می‌آوریم از تربیت‌یافتگان همین حوزه بودند.  روحانی با تأکید بر این‌که دین اسلام، مسیر اهل بیت(ع) و تشیع، با حوزه زنده است، تأکید کرد:  اسلام به عقل، دانش و عقلانیت استوار است چراکه قم زنده است.  رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:  حوزه بزرگ و عظیم قم همواره در برابر اباحی‌گری، لاابالی‌گری، انتقاد، تفسیر به رأی و جمود ایستاده است و خواهد ایستاد.  روحانی تصریح کرد:  همه باید بدانند که تحجر و افراط نه‌تنها دنیای مردم که قبل هر چیز دین مردم را از بین می‌برد.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد:  تبدیل دین جامع و نجات‌بخش اسلام به دینی خشک، جامد، خشن و غیرمنعطف به آن معناست که به دوام و استمرار و قدرت دین ضربه وارد شود.  همه باید بدانند که اسلام دین سمهه و سهله است و در چارچوب طاقت بشر است و دین خشونت و برای مشقت مردم نیست. روحانی گفت: به حوزه علمیه، مراجع تقلید، علما و اندیشمندان خود افتخار می‌کنیم چرا که در این حوزه هرگز عقل مطرود نبود و هیچ‌گاه علوم عقلانی در کنار علوم نقلی در انزوا قرار نداشت و امام‌راحل و بزرگانی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و بهشتی از همین حوزه علمیه برخاسته‌اند.  رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که حوزه علمیه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند، تصریح کرد: این حوزه بزرگ مستقل، هرگز زیر پرچم، هیچ سیاست، حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مردم با تأکید بر این‌که این دولت به تمام وعده‌های که در ۲۴خرداد پارسال داده وفادار می‌ماند، اظهار داشت: شعار دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده و ما به راهمان ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:  همه مردم باید بدانند که دولت در طول ۱۸ماه گذشته در زمینه اقتصادی به‌رغم این‌که وارث ویرانی‌های فراوانی بود، توانسته گام‌هایی را با حمایت مردم، مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع تقلید بردارد که هر منصفی را به تعجب وا می‌دارد.
روحانی با تأکید بر این‌که دولت همواره به منتقدان احترام می‌گذارد و به آنها همانند حامیان خود می‌گوییم که از حمایت دولت برخوردار هستید، اظهار داشت: البته همه باید بدانند که تخریب در این کشور جایگاهی ندارد و تخریبگران خانه کهنه خود را ویران می‌کنند. رئیس‌جمهوری با اشاره به آمار اقتصادی ۱۸ماه گذشته و اقدامات دولت در کنترل تورم و رشد اقتصادی، اظهار داشت: مگر آمار اقتصادی را نمی‌بینند، مگر کنترل تورم را نمی‌بینند، در این 18ماه، 7‌هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام راه‌اندازی شده است، بیش از 200‌هزار هکتار سیستم آبیاری مدرن و قطره‌ای فقط در 3 استان خوزستان، ایلام و سیستان‌وبلوچستان ایجاد شده، مگر آمار را نمی‌بینند که سهولت کسب‌وکار 22رتبه تغییر کرده است؟ از 152 به 130 رسیده است.  مگر نمی‌بینند که در ماه‌های گذشته، 100‌میلیون مترمکعب گاز اضافه شده است، باید منصفانه قضاوت کرد، ظرفیت نفت 200‌هزار بشکه در روز اضافه شده است، بیایید آمار‌ سال 93 را با سال‌های قبل مقایسه کنیم، اگر کار مهمی شده به دست شما مردم عزیز و بزرگوار ایران شده است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در عرصه سیاست خارجی گام‌های مهمی در رابطه با جهان، به‌ویژه با همسایگان برداشته شده و مسیر حل‌وفصل معضلات از جمله پرونده هسته‌ای را با اقتدار و بدون توجه به حاشیه‌سازی عده‌ای، ادامه داده و تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ‌سال گذشته در زمینه هسته‌ای گام مهمی برداشته شد که در سایه آن توافق موقت بخشی از تحریم‌ها برداشته شد.
روحانی با تأکید بر این‌که تحریم ظلم به مردم و توسعه حق مسلم ملت ایران است، تصریح کرد: با منطق و استدلال، مذاکرات را ادامه می‌دهیم، اما طرف مذاکره باید بداند که ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: طرف مذاکره همچنین باید بداند که پایان این مذاکرات و نتیجه این توافق برداشته شدن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد.  روحانی اضافه کرد:  از روز اول و در سازمان ملل اعلام کردم که تحریم ضد حقوق‌بشر است و این موضوع دیروز در ژنو و در کمیسیون حقوق‌بشر مورد تأیید قرار گرفت،  بنابراین ما در دنیا منزوی نیستیم و راه خود را ادامه خواهیم داد و در مذاکرات تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی‌پذیریم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات دولت برای پیشرفت و توسعه استان قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای استان قم و در جریان این سفر ۳۰ پروژه مهم با اعتبار ۳۷۹‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که همه این پروژه‌ها در‌ سال ۹۴ و ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
روحانی گفت: مردم قم در همه صحنه‌ها امام راحل، انقلاب اسلامی و نهضت را تنها نگذاشتند و در دوران دفاع مقدس نیز، شهیدان و سرداران بزرگواری را تقدیم کردند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: قم برای دولت و مردم ایران تنها یک شهر نیست، بلکه نماد حیات دینی است و پناهگاه فکری و معنوی برای ملت ایران و سایر مسلمانان محسوب می‌شود.  روحانی با بیان این‌که افتخار ما فرزندی حوزه مقدسه علمیه قم است، گفت:  قم وطن دوم روحانی است و به‌عنوان فرزند حوزه، خوش‌ترین ایام زندگی‌ام 10سالی بود که در این شهر گذراندم.  رئیس‌جمهوری همچنین در اولین بخش از برنامه‌های سفر خود به استان قم فرمان آغاز عملیات اجرایی خط‌آهن سریع‌السیر تهران– قم- اصفهان را به طول بیش از 400 کیلومتر، صادر کرد. این خط‌آهن که در ابتدا دوخطه اجرا خواهد شد امکان تردد قطارهای برقی سریع‌السیر با سرعت 300 تا 350 کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کند. با اجرای این خط‌آهن مسیر ریلی تهران به اصفهان حدود 138کیلومتر کاهش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود در دوره بهره‌برداری از آن 55‌میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده و مزایای ریالی ایجاد بهره‌برداری از آن 585‌میلیارد تومان باشد.  پیش‌بینی شده این پروژه در مدت 4‌سال و با هزینه 2.4دهم‌میلیارد یورو به صورت فاینانس اجرا شود.
رئیس‌جمهوری همچنین با حضور در حرم فاطمه معصومه (س)، آداب و مراسم زیارت را به جای آورد.


تعداد بازدید :  238