شماره ۳۱۲۰ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
مهدی الفتی، المپین ایران در گفت‌وگو با «شهروند»:
فکر نمی‌کردم روزی به المپیک بروم
در ژیمناستیک هر لحظه، تعیین‌کننده است

[امیرعلی عوض‌پور] مهدی الفتی، المپین کشورمان و پرچمدار کاروان ایران در رقابت‌های المپیک 2024پاریس درخصوص شرایط خود پیش از آغاز مسابقات المپیک گفت: «ما اگر شرایط را مثبت نمی‌دیدیم، هیچ‌وقت به این جایگاه نمی‌رسیدیم. درست است که سطح امکانات ما پایین است، اما سعی کردیم خودمان را با امکانات موجود وفق دهیم. شاید 3-2روز اولی که به مسابقات می‌رویم، اذیت شویم اما مقداری که می‌گذرد به آن عادت می‌کنیم. شاید اگر امکانات به‌روز بود، سطح حرکات ما هم بالاتر می‌رفت و ژیمناست‌های بیشتری داشته باشیم. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و ممکن است با یک اتفاق، ورزشکار، تجربه‌های مختلفی به‌دست بیاورد.پس از حدود 60سال، ایران در مسابقات ژیمناستیک موفق شد کسب سهمیه کند و مهدی الفتی که در بازی‌های آسیایی هانگژو تاریخ‌سازی کرد، مدال نقره را به‌دست آورد، در پایان مسابقات جام جهانی ژیمناستیک قطر در وسیله پرش خرک با وجود اینکه امتیاز خوبی کسب نکرد، اما توانست به‌دلیل بالاتر بودن رنکینگ سهمیه المپیک پاریس را بگیرد.
در مسیری که الفتی المپیکی شد، روزهایی غیرقابل پیش‌بینی رقم خورد. او موقعی که ژیمناستیک را آغاز کرد، فکر نمی‌کرد روزی بتواند المپیکی شود اما مربی او از همان موقع گفته بود که مهدی الفتی به المپیک خواهد رسید و این اتفاق سال‌های بعد رنگ واقعیت به خود گرفت. المپین کشورمان و پرچمدار کاروان ایران در المپیک پاریس، در گفت‌وگویی که با «شهروند» داشت درخصوص شرایط ژیمناستیک و اتفاقات مختلفی که برای او رقم خورد، صحبت کرده است.

وقتی ژیمناستیک را شروع کردی، فکر می‌کردی به المپیک پاریس برسی؟
من از 6سالگی ورزش ژیمناستیک را شروع کردم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که روزی ژیمناستیک و مهدی الفتی به این جایگاه و سطح برسد. مربی رده پایه‌ام همیشه می‌گفت الفتی روزی به المپیک می‌رود و من هم می‌‌خندیدم و با خود می‌گفتم من که تازه به این رشته ورزشی آمدم و چیزی بلد نیستم و حتی باتجربه‌های ژیمناستیک هم نتوانستند نتیجه‌ای را رقم بزنند، چطور می‌شود که بتوانم به المپیک بروم و ژیمناستیک ایران، المپین داشته باشد؟ از سال 2017مسابقات‌ آسیایی آغاز شد، کم‌کم به این باور رسیدیم که ژیمناستیک می‌تواند مدال جهانی و آسیایی بگیرد. در مسابقاتی که برای کسب سهمیه شرکت کردیم، احساس می‌کردم که سهمیه می‌گیرم چون سطح حرکاتم با رقبایم یکی بود و خدا را شکر توانستیم سهمیه را به‌دست بیاوریم.

 هرچقدر جلوتر می‌رود این باور بیشتر شکل می‌گیرد که ژیمناستیک می‌تواند رشته ورزشی بزرگی در کشور شود و این هم در بازی‌های آسیایی نمود پیدا کرد. این اتفاقات را چطور می‌بینی؟
در گذشته و حتی شاگردهای خودم می‌گفتند ژیمناستیک به درد نمی‌خورد و مدال ندارد، اما وقتی عکس‌های من را بیرون و داخل باشگاه می‌بینند، انگیزه پیدا می کنند و ژیمناستیک در حال زیر و رو شدن است، آمار هنرجوها هر روز بیشتر می‌شود و می‌خواهند راه ورزشکارانی همچون سعیدرضا کیخواه، احمد کهنی و مهدی الفتی را ادامه دهند و مدال کسب کنند.

 گفته بودی مشکلاتی در تجهیزات و امکانات ژیمناستیک وجود داشته است، این کمبود چقدر روی روند آماده‌‌سازی‌ات مؤثر بوده است و فکر می‌‌کنی اگر امکانات بهتر بود، اتفاقات مناسب‌تری می‌‌افتاد؟ با وجود این شرایط، وضعیت را مثبت دیدی؟
ما اگر شرایط را مثبت نمی‌دیدیم، هیچ‌وقت به این جایگاه نمی‌رسیدیم. درست است که امکانات ما پایین است اما سعی کردیم خودمان را با  امکانات موجود وفق دهیم. شاید 3-2روز اولی که به مسابقات می‌رویم، اذیت شویم اما مقداری که می‌گذرد به آن عادت می‌کنیم. شاید اگر امکانات به‌روز بود، سطح حرکات ما بالاتر می‌رفت و ژیمناست‌های بیشتری داشتیم. ژیمناستیک، ورزش لحظه‌هاست و ممکن است با یک اتفاق، ورزشکار تجربه‌های مختلفی را به‌دست بیاورد. الان وزیر ورزش و جوانان دستور داده است که یک ست ژیمناستیک وارد ایران شود و این جای خوشحالی دارد که نگاه وزارت ورزش عوض شده و قرار است امکانات جدید وارد این رشته ورزشی شود.

در مورد المپیک بیشتر حرف بزنیم. آن رقیبت که در بازی‌های آسیایی مدال طلا گرفت، در المپیک حضور دارد؟
بله رقیب ژاپنی من در المپیک حضور دارد. امیدوارم مثل بازی‌های آسیایی، در المپیک خوش بدرخشیم. در بازی‌های آسیایی، باتوجه به اینکه ژاپن مهد ژیمناستیک است، داوران به اسم ژاپن نمره دادند اما می‌شد که من مدال طلای بازی‌های آسیایی را به‌دست بیاورم.

غیر از رقیب ژاپنی‌ات چه رقبای دیگری داری؟
تمام جهان رقبای ما خواهند بود. ارمنستان، چین و ژاپن از رقبای قابل توجه ما هستند، اما سطح ما در یک رنج است و باهم برابریم. بستگی به این دارد که کدام ورزشکار فرود خوبی داشته باشد و کدام ورزشکار روزش باشد تا مدال را کسب کند.

سطح توقعت در مسابقات المپیک چیست؟
مدال طلا

تا الان برای رسیدن به مدال شرایط را چطور پیش بردی؟
ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست. ممکن است با یک قدم نتیجه به‌طور کلی عوض شود. تمام تلاش مان را می‌کنیم در المپیک بهترین نتیجه را کسب کنیم.

کلام آخر؟
از وزارت ورزش و جوانان و وزیر ورزش تشکر می‌کنم که باعث شدند ورزش ژیمناستیک به آرامش برسد. از کادرفنی فدراسیون ژیمناستیک و سرمربی تیم  هم تشکر می‌کنم که به هیچ وجه ما را تنها نگذاشتند.


تعداد بازدید :  69