شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
تخصیص یارانه به روش گذشته ادامه می‌یابد؛ برنامه‌ای برای گرانی نان نداریم
پرداخت حقوق بهمن و عیدی کارمندان دولت

شهروند| سیاست‌های اقتصادی برای ‌سال آینده فعلا محل اختلاف نظر و گاه منازعه دولت و مجلس است به عبارت دیگر بررسی لایحه بودجه فرصتی را به وجود آورده که اختلاف‌نظرها عیان شود به‌خصوص آن‌جا که پای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها به میان می‌آید. نمایندگان مجلس دولت را متهم می‌کنند که حاضر نیست هزینه‌های سیاسی افزایش قیمت‌ها و اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها را به گردن بگیرد و از اجرای آن طفره می‌رود در مقابل دولت هم اصرار دارد که مردم بیش از این تاب تحمل افزایش قیمت‌ها را ندارند و فعلا زمان مناسبی برای افزایش نجومی قیمت‌ها نیست. این اختلاف‌نظرها وقتی اوج بیشتری گرفت که پای نان به‌عنوان قوت لایموت هم پیش آمد و ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی از گران شدن نان در ‌سال آینده خبر داد. پاسخ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم خلاصه بود و روشن. دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد. این سیاستی است که دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت دوباره مورد تأکید نوبخت قرار گرفت. او به خبرنگاران گفت: یکی از نمایندگان محترم گفته ‌است قیمت نان در‌ سال آینده اضافه خواهد شد، نمی‌دانم وی با استناد به کدام بند و ردیف این حکم را صادر کردند. او افزود: اگر شرایط به شکلی نبود که نانوایان محترم بیان کردند، اجازه افزایش قیمت نان در امسال نیز داده نمی‌شد.
نوبخت ادامه داد: دوشنبه هماهنگی‌هایی با خزانه صورت گرفت که براساس آن حقوق بهمن و عیدی آخر‌ سال توسط همه دستگاه‌های دولتی پرداخت شده است و اگر دستگاهی باقی مانده آنها نیز اقدام خواهند کرد. سخنگوی دولت با بیان این‌که تک‌نرخی شدن ارز نیازمند شرایط بهتری است، گفت: بازار ارز باید به شکلی مدیریت شود که نوسان چندانی را تحمل نکند. اگر شرایط به سمت وضع مطلوبی که مدنظر دولت است پیش رود، ارز هم تک‌نرخی خواهد شد.
او با تأکید بر عدم تغییر کیفیت سبد کالا در‌ سال‌جاری تصریح کرد: در رابطه با سبد کالا هیچ تغییر رویه تا پایان ‌سال وجود ندارد. سبد کالا با همان کیفیتی که در سه مرحله قبلی عرضه شد، در مرحله چهارم نیز اسفندماه عرضه خواهد شد و مرغ نیز یکی از اقلام این مرحله در سبد کالا خواهد بود. وی همچنین در مورد سیاست یارانه‌ای دولت، یادآور شد: این سیاست طبق سیاق گذشته که مورد تأکید مجلس بوده انجام می‌شود، البته ما تلاش داریم نوآوری‌هایی نیز داشته باشیم و علاوه بر یارانه به بخش درمان و تولید، 1200‌میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت مسکن و‌هزار‌میلیارد تومان کمک به اشتغال داشته باشیم. او ادامه داد: با وجود فشارهایی که بدخواهان ایران با تشدید تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی دارند؛ مقدمات لازم را فراهم کردیم تا به دقت حقوق ماهانه اسفند به کارکنان پرداخت شود و خزانه خود را برای پرداخت یارانه به موقع آماده کند.


تعداد بازدید :  270