شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
وقایع روز

بانک‌ها خود را نجات دهند
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی غوغا می‌کند
ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در آخرین روزهای سالی که در آستانه اتمام است میزبان مدیران عامل بانک‌ها بود. در این نشست آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده سیف از تنها گذاشتن بانک مرکزی در موضوع کارمزد کارتخوان‌ها گلایه کرد و با اعلام این‌که اضافه‌برداشت بانک‌ها غوغا می‌کند، سود ۲۲درصد را پایدار ندانست و هشدار داد که بانک‌ها زیر بار سودهای کاذب نروند. وی با اشاره به طرح بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی گفت: نظام بانکی زمانی می‌تواند موفق باشد که تمام مدیران آن منسجم کنار یکدیگر عمل کنند، اما در این مورد همه کنار کشیده‌اند.
بانک‌ها دستاوردهای دولت را زیر سوال نبرند
وی به موضوع اضافه‌برداشت‌ها نیز اشاره‌ای داشته و گفته است که خالص بدهی دولت و دارایی‌های خارجی منفی است اما تنها چیزی که رشد کرده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. سیف با اشاره به این‌که اضافه‌برداشت غوغا می‌کند، تصریح کرد: بانک‌ها نباید به‌دلیل بی‌مبالاتی و اعمال مدیریت‌های ناکارآمد دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرند و در معرض نابودی قرار دهند.
زیر بار سودهای کاذب نروید
وی خطاب به بانکداران گفت: «زیر بار نشان دادن سودهای کاذب در بانک‌ها نروید» نمایش سود کاذب، بانک‌ها را تخلیه می‌کند. رقابت‌های کاذب و مخرب در نرخ‌های سود بین‌بانک‌ها نه‌تنها در سپرده‌های بانک‌ها تأثیر داشته بلکه باید هشدار داد که بانک‌ها به‌شدت درحال تهی شدن هستند. سیف تأکید کرد: اولین‌بار است که بعد از انقلاب نرخ سود بانکی مثبت است اما روند تورم این ضرورت را ایجاد می‌کند که به‌تدریج نرخ سود بانکی با واقعیت‌های تورم تعدیل شود. رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به بانکی‌ها گفت که بانک خود را نجات دهند، تعدادی از بانک‌ها هم‌اکنون زیان‌ده هستند. سیف همچنین از مدیران عامل بانک‌ها خواست که دستورالعمل‌های ابلاغی این بانک را رعایت کنند و به فکر دور زدن سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی نباشند.

بانک‌ها بیش از توان تسهیلات پرداخته‌اند
خطر برگشت تورم وجود دارد
شهروند| اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: بانک‌ها نه‌تنها منابع خود را تسهیلات داده‌اند که به منابع بانک مرکزی هم دست درازی کرده‌اند و این خطر برگشت تورمی ایجاد می‌کند. او در نشست مشترک بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی ایران درخصوص شرایط بخشودگی بدهکاران ارزی اظهار داشت: اگر این بدهکاران ظرف مدت شش ماه برای بازپرداخت مراجعه کنند، با نرخ ارز مبادله‌ای و 30‌درصد تخفیف و اگر بعد از یک‌سال مراجعه کنند، با 15‌درصد تخفیف برای آنها محاسبه خواهد شد.
کمیجانی همچنین با تأکید بر ادامه تسهیلات‌دهی بانک‌ها در ماه‌های پایانی ‌سال اظهار داشت: در روزهای پایانی سال در اولویت تسهیلات‌دهی بانک‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود. بر مبنای ارقام اعلامی بانک‌ها، تسهیلات اعطا شده تا دی‌ماه، بالاتر از پیش‌بینی‌های ما در آغاز ‌سال بود.
وی با بیان این‌که تسهیلات اعطا شده و کل تسهیلات اعطایی در پایان 10 ماه‌ سال 93 به 270‌هزار‌ میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: پیش‌بینی ما در خوشبینانه‌ترین وضع برای کل ‌سال 280‌هزار میلیارد تومان‌ بود ولی اگر اوضاع تا پایان‌ سال به همین روال پیش رود، بانک‌ها 324‌هزار ‌میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد که به مراتب بالاتر از پیش‌بینی ما   است.


تعداد بازدید :  254