شماره ۳۱۱۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

«تاریخ» چک و «موجودی» چک
دارنده یا همان دریافت‌کننده چک باید دقت کند که چک دارای یک تاریخ باشد. در مواردی صادرکننده چک در کنار امضای خود تاریخ می‌زند و وقتی چک دو تاریخ متفاوت داشته باشد نشان دهنده این است که چک وعده‌دار است و دارنده نمی‌تواند برای چک وعده‌دار شکایت کیفری طرح کند. همچنین اگر موجودی حساب کسی که چک کشیده کمتر از مبلغ چک باشد می‌توانید از بانک بخواهید آن موجودی را به شما بدهد و اصل چک نزد بانک می‌ماند و فرم مخصوصی به شما می‌دهد که هم جای چک و هم جای «گواهی عدم پرداخت» را می‌گیرد. اگر کارمند بانک آن مبلغ را به شما نداد و گفت که باید آن مقدار کسری واریز شود درست نیست و باید حتماً آن مقدار موجودی و گواهی کسری به شما داده شود. اگر این کار را انجام نداد می‌توانید با رئیس شعبه صحبت کنید یا با بازرسی بانک تماس بگیرید.

صلح عمری خانه در مقابل وصیت
اگر شخصی بخواهد ملکی پس از مرگ خودش به همسر یا هر فرد دیگری برسد، نمی‌تواند وصیت کند که از بین وارثان فقط به یک نفر برسد (چون وصیت به «بخشش» تا یک سوم اموال امکان دارد و ممکن است آن ملک کل اموال یا بیش از یک سوم باشد). در عوض می‌تواند با همسر یا فرد مورد نظر قرارداد «صلح عمری» امضاء کند. در این حالت تا زمانی که زنده است ملک در اختیار خودش است. اما بعد از مرگ، آن ملک به موجب قرارداد به همسر یا فرد مورد نظر منتقل می‌شود و سایر وارثان نمی‌توانند در مورد آن ادعایی کنند.

 


تعداد بازدید :  67