شماره ۳۱۱۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
سرنوشت نامعلوم مذاکرات دوحه–قاهره با تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و کارشکنی نتانیاهو
قصاب غزه علیه مذاکرات آتش‌بس

[فرشته کیانی] با گذشت بیش از ۲۷۰ روز از جنگ غزه، رژیم صهیونیستی همچنان در رسیدن به اهداف خود یعنی نابودی حماس و آزادی اسرا ناکام مانده است. از سوی دیگر، مناطق غیرنظامی همچنان هدف حملات این رژیم است، چنانکه «سی‌ان‌ان» دیروز نوشت: «باز هم ده‌ها هزار نفر در غزه در حال کوچ هستند. طی 10 روز گذشته، ارتش اسرائیل دستور خروج صدها هزار نفر در خان‌یونس، شجاعیه و چندین محله غزه را صادر کرده است. سازمان ملل می‌گوید تعداد کل آوارگان در غزه از 1.7 میلیون نفر در ماه می به 1.9 میلیون نفر در حال حاضر رسیده است. اکنون از هر 10 نفر در غزه، 9 نفر در داخل آواره‌اند.» در چنین شرایطی، مذاکرات آتش‌بس میان هیات‌هایی از رژیم صهیونیستی و حماس در قطر و مصر از سر گرفته شده است. پس از تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت براساس طرح سه مرحله‌ای بایدن، رژیم صهیونیستی سعی کرد حماس را مقصر اصلی حاصل نشدن آتش‌بس در نوار غزه جلوه دهد، ولی تدبیر اخیر رهبران حماس برای تاکید بر تضمین میانجی‌ها به جای اسرائیل، سبب شد تا چشم‌انداز تازه‌ای درباره توافق میان طرفین گشوده شود. اما نتانیاهو که از شرایط جنگ بسیار منتفع است تا بقای سیاسی خود را تضمین کند، کارشکنی در مسیر مذاکرات دوحه- قاهره را آغاز کرده است.

بازی سیاسی نتانیاهو برای خرابکاری در توافق آتش‌بس
«سی‌ان‌ان» در مطلبی نوشت: «بیانیه روز یکشنبه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل که  در آن به مواردی اشاره شده که اسرائیل آنها را کنار نمی‌گذارد، از جمله جنگ در غزه تا تحقق تمام اهداف آن، در پیشرفت توافق تردید ایجاد کرده است. کارشناسان می‌گویند بیانیه نتانیاهو نشان می‌دهد که این توافق ممکن است با موانع جدیدی روبه‌رو شود و شرایط نتانیاهو که کاملا برخلاف خواسته‌های حماس است، هرگونه امکان پیشرفت از سوی طرف اسرائیلی را مسدود می‌کند. یک مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نتانیاهو در حال بازی سیاسی باشد و برای خرابکاری در توافق تلاش کند، گفت که ساختار این توافق به طور کامل از منافع اسرائیل محافظت می‌کند. مدیریت بایدن در جنگ غزه موضوعی کلیدی برای رأی‌دهندگان در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری بوده است.»

نتانیاهو برای بقای سیاسی خود می‌جنگد
«سی‌ان‌ان» ادامه داد: «گرشون باسکین، مذاکره‌کننده سابق درباره اسرا، گفت که بعید است فشارهای آمریکا برای پیشبرد توافق آتش‌بس، نخست‌وزیر اسرائیل را که در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی با هدف استعفای او، برای بقای سیاسی خود می‌جنگد، تحت تأثیر قرار دهد. نتانیاهو همچنین به خواسته‌های وزرای جناح راست در ائتلاف خود که مخالف هرگونه سازش با حماس هستند، متعهد است. فشار آمریکا بر اسرائیل پس از مناظره ریاست‌جمهوری بایدن و ترامپ به‌شدت کاهش یافته است. اگر آمریکایی‌ها پس از بیانیه یکشنبه نتانیاهو هنوز به پیشرفت مذاکرات خوش‌بین‌اند، پس واقعا در عالم هپروت زندگی می‌کنند. آنها واقعا نمی‌دانند در ذهن نتانیاهو چه می گذرد.»

تهدید احزاب راست افراطی برای توقف مذاکرات آتش‌بس
از سوی دیگر، «گاردین» هم گزارش داد: «جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید با وجود ادامه مذاکرات آتش‌بس در قاهره، شکاف‌ها بین اسرائیل و حماس همچنان باقی است. حماس می‌گوید نتانیاهو در مسیر مذاکرات برای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا مانع‌تراشی و جنایات خود علیه مردم فلسطین را تشدید می‌کند. تهاجم تازه اسرائیل به بخش شرقی غزه در حالی رخ داد که احزاب ائتلاف راست افراطی اسرائیل بار دیگر تهدید کردند که مذاکرات جاری در قطر برای آتش‌بس را متوقف خواهند کرد، با این استدلال که توقف جنگ در حال حاضر اشتباهی بزرگ است. اما رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که منابع امنیتی از بیانیه نتانیاهو، نگرانند.»


تعداد بازدید :  84