شماره ۳۱۱۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
«شهروند»دیدگاه‌های مختلف در مورد کابینه پزشکیان را بررسی می کند
دولت چهاردهم و ضرورت استفاده از نیروهای جوان و باتجربه

 این روزها بحث درباره کابینه و نیروهای همکار با دولت چهاردهم داغ است و صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همراه با رسانه‌ها و افکار عمومی در حال ارائه ‌نظرات خود درباره دولت چهاردهم هستند. آنچه در ادامه می‌آید، مروری بر اظهارات حسن بیادی، کامران غضنفری، نادرقلی ابراهیمی و عبدالله رمضان‌زاده است.

بیادی: افراد وابسته به باند و گروه وارد دولت نشوند
حسن بیادی گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که دولت آقای پزشکیان باید مدنظر داشته باشد، شایسته‌سالاری و استفاده از افراد متخصص و انقلابی است؛ به این معنا که انسان‌های توانمند به جای کناره‌گیری یا کنار گذاشته شدن، دقیقا در جایی که متناسب با تخصص و توانایی آنها است، به‌کار گرفته شوند.
دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی به «شهروند» گفت: متأسفانه در برخی دوره‌های گذشته شاهد بودیم که با روی کار آمدن یک دولت، افرادی که وابسته به یک گروه و باند جدید هستند و شایستگی لازم را ندارند به‌صورت گروهی و قطاری وارد مجموعه دولت می‌شوند. وی افزود: نباید شرایطی ایجاد شود که افراد شایسته خانه‌نشین شوند، کنار گذاشته شوند و یا مجبور به کناره‌گیری شوند. حتی در مواردی شاهد بوده‌ایم که با تغییر دولت، متأسفانه افراد متخصص را از حوزه تخصصی‌شان دور کرده و برای آنکه تحقیر شوند، به حوزه‌های غیرمرتبط وارد کرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود در دولت آقای دکتر پزشکیان شاهد چنین مواردی نباشیم. بیادی ادامه داد: برداشت من این است که دولت چهاردهم برای برهم زدن مناسبات باندهای متصل به قدرت، مسیر دشواری خواهد داشت اما انتظار می‌رود که این دولت به واسطه گفتمان تازه‌ای که در کشور مطرح کرده است، به اصلِ استفاده از انسان‌‎های متخصص و انقلابی پایبند باشد و از ظرفیت این افراد در راستای اعتلا و پیشرفت ایران اسلامی بهره گیرد.

غضنفری: افراد حاشیه‌دار نباید وارد دولت جدید شوند
کامران غضنفری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: رئیس‌جمهور منتخب از کسانی به‌عنوان معاونین و وزرای خود استفاده کند که دلبستگی‌های جناحی و حزبی آنان به خدمت به مردم غلبه نداشته باشد و برای آنان خدمت به مردم و منافع کشور در اولویت باشد. وی درباره استفاده از پتانسیل نیروهای جوان و ظرفیت‌های موجود با توجه به شایسته‌سالاری و همچنین پرهیز از افتادن در دام سهمیه‌خواهان در دولت چهاردهم، به ایسنا گفت: مقام معظم رهبری اخیرا و در دیدار با کابینه دولت سیزدهم توصیه کردند که دولت چهاردهم ادامه راه شهید رئیسی را برود. ایشان همچنین دولت آینده را به استفاده از نخبگان و نیروهای جوان توصیه جدی کردند. وی ادامه داد: لازمه اجرایی شدن رهنمودهای رهبری این است که از افراد حاشیه‌دار و مخصوصا کسانی که در دولت آقای روحانی مسئولیت‌هایی داشتند و عملکرد خوبی نداشتند و موجب وارد شدن خسارات به کشور شدند، استفاده نشود. مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا از حقوق مردم دفاع می‌کند و اگر چنین افرادی به‌عنوان وزیر دولت جدید معرفی شدند با عکس‌العمل مجلس دوازدهم روبه‌رو خواهند شد.

ابراهیمی: دولت چهارم متشکل از نیروهای جوان و با تجربه باشد
همچنین نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک با اشاره به ویژگی‌هایی که دولت چهاردهم باید داشته باشد، بیان کرد: دولت چهاردهم شرایط سختی را پیش رو دارد. از این جهت که باید بتواند برنامه‌هایی را که در مجلس در قالب برنامه هفتم به تصویب رسیده است اجرایی کند. یکسری اهداف کمی و کیفی در برنامه هفتم توسعه وجود دارد که باید محقق شود و مهم‌ترین هدف، تحقق نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد است. وی ادامه داد: در وهله اول دولت چهاردهم باید تلاش کند تا این نرخ رشد ۸ درصد محقق شود. از سوی دیگر باید اقدامات و برنامه‌هایی که دولت شهید رئیسی آغاز کرد، باید ادامه یابد. کابینه دولت چهاردهم باید متشکل از افراد جهادی، به روز و مطلع از مسائل داخلی و بین‌المللی بوده تا بتواند مشکلات کشور را هم در بعد بین‌المللی و هم در بعد مسائل داخلی مرتفع کند. ابراهیمی تأکید کرد: یکی از بحث‌های اساسی این است که در دولت چهاردهم شاهد حضور نیروهای جوان و نیروهای باتجربه در کنار یکدیگر باشیم.

پیرمردها دور و بر پزشکیان را شلوغ نکنند
عبدالله رمضان‌زاده با بیان اینکه «پیرمردهایی مثل من، که هر یک در دولت‌های گذشته نقشی داشته‌ایم، در وضع نابسامان کنونی کشور قاصر یا مقصر بوده‌ایم»، تأکید کرد: اکنون دور و بر پزشکیان را شلوغ نکنیم و بگذاریم خود او، با نسلی جدید از جوانان و زنان امید را در دل مردم، برای سامان امور، زنده نگاه دارد. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « قبول کنیم پیرمردهایی مثل من، که هر یک در دولت‌های گذشته نقشی داشته‌ایم، در وضع نابسامان کنونی کشور قاصر یا مقصر بوده‌ایم. پس اکنون دور و بر پزشکیان را شلوغ نکنیم و بگذاریم خود او، با نسلی جدید از جوانان و زنان امید را در دل مردم، برای سامان امور، زنده نگاه دارد.»


تعداد بازدید :  84