شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
مرتضی پورعلی‌گنجی، لژیونر جدید فوتبال ایران در گفت‌وگو با «شهروند»:
در چین دنبال فوتبال هستم، نه تجارت
می‌خواستیم با کی‌روش بعد از جام ملت‌ها به منچستر برویم!

حسین جمشیدی- شهروند| مدافع جوان تیم‌ملی با عملکرد درخشان در جام ملت‌های آسیا همه را شگفت‌زده کرد و توانست عنوان پدیده فوتبال ایران را به نام خود ثبت کند. او خیلی زود راهش را پیدا کرد و حالا مسافر چین است. همه این تعریف و تمجیدها سبب شد تا مرتضی پورعلی‌گنجی که در چند‌ سال اخیر با نفت‌تهران در فوتبال ایران شناخته شده، به پیشنهاد باشگاه تیانجین چین پاسخ مثبت دهد و لژیونر جدید فوتبال ایران لقب بگیرد. قبل از سفر مرتضی پورعلی‌گنجی به چین، خبرنگار «شهروند» با او گفت‌و‌گویی را ترتیب داده که در حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:
  ‌ چطور به این نتیجه رسیدی که به فوتبال چین بروی؟
بعد از جام‌ملت‌های آسیا‌ پیشنهادهای زیادی از تیم‌های آلمانی و قطری و چند کشور دیگر به دستم رسید که به دلیل فرصت کم باقیمانده تا پایان نقل و انتقالات اروپا موقعیت مناسبی برای این کار پیش نیامد و به کارم در نفت ادامه دادم؛ بعد از آن پیشنهاد باشگاه چینی به دستم رسید. بعد از بررسی تمام شرایط و مشورت با خیلی از بزرگان به این نتیجه رسیدم که راهی این کشور شوم.
  ‌ چه اهدافی را فوتبال چین می‌خواهی دنبال کنی؟
واقعیت این است که باشگاه تیان‌جین مثل خیلی از تیم‌های دیگر این کشور سرمایه‌گذاری زیادی برای این فصل از رقابت‌های لیگ چین انجام داده و از سرمربی باسابقه‌ای مثل آری‌هان و همچنین بازیکنان بزرگی بهره می‌برد. در ضمن دیدی که الان نسبت به لیگ چین وجود دارد، خیلی بهتر از لیگ ایران است و خیلی راحت‌تر می‌توانم به هدفم که بازی در یکی از تیم‌های سطح بالای اروپاست، برسم. من 4 بازی در جام ملت‌های آسیا انجام دادم که پیشنهادهای زیادی برایم آمد و حالا اگر در چین بازی کنم و دیده شوم، قطعا تعداد این پیشنهادها بیشتر می‌شود.
  با کی‌روش هم برای حضور در فوتبال چین مشورت کردی؟
اول این را بگویم واقعا مدیون کی‌روش هستم که به من به‌عنوان یک بازیکن جوان بها داد و شاید دلیل اصلی پیشنهاد تیم چینی بازی‌ام در تیم‌ملی بود. با کی‌روش پس از جام ملت‌ها صحبت کردم که به من گفت اگر بتوانی به یک تیم اروپایی بروی، خیلی بهتر است که قسمت نشد اما از آن‌جایی که من خیلی اعتمادبه‌نفس دارم، مطمئنم که می‌توانم از چین به اروپا بروم. در قراردادم نیز نوشتم که در نیم‌فصل لیگ چین اگر پیشنهاد اروپایی داشته باشم، با پرداخت مبلغی بتوانم جدا شوم. به نظرم خواست خدا بود که کی‌روش را سر راه من قرار داد و او نیز با بازی دادنش به من باعث پیشرفت من شد.
  ‌ از آری‌هان که سابقه مربیگری در ایران را هم دارد، شناختی داری؟
شنیدم که مربی خیلی خوبی است و همچنین در ترانسفر کردن بازیکنان خیلی تاثیرگذار است. سنم قد نمی‌دهد که بازی‌های او را یادم بیاید اما چیزهای خوبی از او شنیدم.
  خودت دوست داری اگر به اروپا رفتی در کدام تیم بازی کنی؟
هدفم را قبل از جام ملت‌های آسیا روی این گذاشته بودم که در صورت قهرمانی آسیا، با کی‌روش به منچستریونایتد برویم. شنیده بودم که منچستر کی‌روش را می‌خواهد و از آن‌جایی که او به من علاقه داشت، فکر می‌کردم شاید مرا با خودش ببرد که این اتفاق رخ نداد. الان هم هر تیم بزرگ اروپایی که مرا بخواهد، برایم فرقی نمی‌کند و شاید با آری‌هان به یک تیم بزرگ رفتیم!
  پیش از این رضا شاهرودی تنها لژیونر ایرانی در لیگ چین بوده، با او هم صحبت کرده‌ای؟
من تا چند روز قبل نمی‌دانستم که شاهرودی در چین بازی کرده زیرا به خاطر سن کم خودم اصلا این موضوع یادم نمی‌آید اما این را بگویم که او خیلی بازیکن بزرگتری نسبت به من بوده و من فعلا کوچک هستم و می‌خواهم پیشرفت کنم. با نفرات زیادی مشورت کردم اما چون فوتبال چین از 20‌سال قبل تا الان تغییرات زیادی داشته، فکر نمی‌کنم شرایط آن موقع لیگ چین به درد من بخورد. متاسفم این را بگویم که لیگ چین از ایران بسیار جلوتر است و خیلی از کشورهای دیگر نیز درحال سبقت گرفتن از ایران هستند.
  ‌ در چین خیلی از اجناس ارزان است و درواقع این کشور یکی از مراکز تجارت در دنیا هم محسوب می‌شود، تو نمی‌خواهی در این زمینه‌ها فعال باشی؟
من فکرم فقط فوتبال است و به چین که بروم سرم را پایین می‌اندازم تا پیشرفت کنم. این‌طور کارها به من نمی‌آید که بخواهم درباره‌اش حرف بزنم.
  ‌ تیم سابقت یعنی نفت نیز در اولین دیدار آسیایی‌اش شکست خورد که خیلی‌ها بیرانوند را مقصر اصلی می‌دانند. نظر تو چیست؟
بیرانوند یکی از بهترین‌های ایران است. او خیلی جوان است اما با این حال شاید 40 بازی را تابه‌حال برای نفت درآورده است، حالا یک بازی هم اشتباه کرده است. مطمئنم که نفت می‌تواند در ادامه مسابقات خوش بدرخشد و نتیجه این بازی را هم جبران کند.


تعداد بازدید :  206