شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
سرانجام سگ‌های ولگرد پایتخت در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران
سگ‌کشی ممنوع

درسا مومنی‌خواه| سگ‌های ولگرد تهران چه سرانجامی پیدا می‌کنند؟ محل زندگی این سگ‌ها کجاست؟ با سگ‌های ولگرد چگونه باید برخورد کرد، آیا باید کشت شان یا به جایی دیگر منتقل شان کرد؟ چگونه می‌توان فهمید که یک سگ ولگرد ناقل بیماری است؟ درباره سگ‌های ولگرد تهران با رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت‌وگویی صورت دادیم که در پی می‌آید.
*برخى مردم از بالا بودن تعداد سگ‌ها گلایه مي‌کنند و معتقدند سگ‌ها امانشان را بریده‌اند، نظر شما دراین‌باره چیست؟
جای سگ‌ها در کوهستان‌هاست. البته سگ‌ها نیستند که امان مردم را بریده‌اند، بلکه این مردم هستند که به حریم این سگ‌ها وارد شده و می‌شوند، تلاش ما برای این است که سگ‌ها به خاطر تهیه غذا به معابر شهری نروند. حتی تلاش می‌کنیم سگ‌های درون شهرها  هم به کوهستان‌ها بازگردانده شوند.
ما متهم به کشتار سگ با اسلحه بودیم، اما حالا فرآیند عملیات زنده‌گیری جایگزین شده است. باید در محیط طبیعی شان حضور پیدا کنیم، درواقع کار اصلی را دوستان NGO انجام می‌دهند.
*علت اصلى زیاد شدن سگ‌ها در شهرها را در چه چیزی می‌بینید؟
تقریبا 20‌درصد سگ‌هایی را که در شهرها می‌گیریم، نژاددار هستند، یعنی ولگرد نیستند. بعضی خانواده‌ها به صورت احساسی یک سگ خریداری می‌کنند و بعد به علت این‌که بلد نیستند از آن نگهداری کنند، پس از مدتی آنها را در پارک‌ها یا معابر رها می‌کنند. در فاز بعد اگر امکانش باشد می‌خواهیم به مردم آموزش بدهیم که چطور از سگ‌هایشان نگهداری کنند، باید هدفمان این باشد که درخصوص نوع غذا، نوع درمان و نوع نگهداری حیوانات خانگی به مردم آموزش‌های لازم داده شود. در تمام کشورها کسانی که حیوان خانگی نگه می‌دارند ملزم به رعایت حریم دیگران هستند.
*ساز و کار زنده گیری سگ‌ها به چه صورت است؟
گروه‌هایی در ورودی شهرها و دامنه‌ها مستقر هستند و ما به کمک آنها سگ‌ها را زنده‌گیری می‌کنیم، سپس آنهایی را که نژاد مناسب ندارند، عقیم کرده و عملیات واکسیناسیون روی آنها انجام می‌شود. همچنین سگ‌های وحشی را از دیگر سگ‌ها جدا می‌کنیم. ما سگ‌کشی را در سطح تهران ممنوع کردیم، مگر این‌که کسی خارج از مناطق
 22 گانه این کار را انجام دهد. همان‌طور که گفتم جای سگ در کوهستان‌هاست و این مردم هستند که به حریم آنها وارد می‌شوند.
*هم‌اکنون واکسینه کردن سگ‌ها در چه مناطقى درحال انجام است و برنامه‌ شما براى آینده چیست؟
در محدوده درکه تا پلنگ چال در یک هفته بالغ بر دویست سگ واکسینه شده‌اند. فاز بعدی هفته آینده در منطقه دربند انجام می‌شود.
 *چه آماری در این زمینه می‌توانید به ما ارایه دهید؟
از ابتدای امسال با یازده گروه که در ورودی‌های شهر مستقر هستند زنده‌گیری کردیم. حدود 3000 سگ گرفته‌ایم که به وسیله قلاده‌هایشان ردیابی می‌شوند. به این صورت یک برآورد اولیه از تعداد آنها داریم. البته اگر بعدا سگی را بدون قلاده ببینیم به این معنی است که یا هنوز گرفته نشده‌  یا ناشی از افزایش جمعیت  سگ‌هاست.
 *قلاده‌های ردیاب؟
قلاده‌هایی نارنجی رنگی تهیه کردیم که آرم NGO دارند و دارای GPS هستند. جی پی اس به این علت که سگ‌ها قابل سرشماری و ردیابی باشند تا اگر احتیاج بود برای درمان‌های بعدی به کلینیک‌ها   فرستاده شوند.
 *آیا می‌توانیم بگوییم این قلاده‌ها نشانه سلامت سگ‌ها هستند؟
بله، با این قلاده‌ها می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که این سگ‌ها به شما آسیبی نمی‌زنند، به آنها محبت کنید و غذا بدهید.
*اگر سگ‌هایی که زنده‌گیری می‌کنید عقیم نشوند چه می‌شود؟
ما سگ‌ها را در زیستگاه طبیعی عقیم نمی‌کنیم. فقط درخصوص سگ‌های داخل شهرها در راستای کنترل جمعیت و کنترل نژاد، این کار صورت می‌گیرد.
*چه فکرى براى سگ‌هایی کرده‌اید که به‌عنوان سگ‌های وحشی از دیگر سگ‌ها جدا می‌شوند؟
درصورت نیاز این سگ‌ها را به ادارات پلیس تحویل می‌دهیم، همچنین اگر برای سگ گله مناسب باشند به گله‌ها داده می‌شوند.
*طرح واکسیناسیون این سگ‌ها چقدر زمان خواهد برد؟
طرح کوهستان در دور اول 6 ماه به طول انجامید و فعلا ادامه دارد تا تمام سگ‌های دامنه‌ها زنده‌گیری و واکسینه  شوند.
*آیا تأمین غذا برای سگ‌ها هدف‌دار است؟
بله، اگر سگ‌ها غذا داشته باشند خصوصا در فصول سرد سال، دیگر به شهرها رجوع نمی‌کنند، این کار به اصطلاح مهار از مبد است که موجب حمایت از حقوق حیوانات هم می‌شود.
*داروهایی که استفاده می‌کنید برای سگ‌ها یا عابران ضرری ندارد؟
خیر، این داروها درواقع داروی بیهوشی مورد تأیید دامپزشک‌های ماست، فقط یک ساعت سگ را بیحال می‌کند تا امکان انجام کار درمانی در مورد آنها  انجام شود.
*انجام این عملیات چه مقدار هزینه داشته است؟
حدود ۲۰ دامپزشک هستند که به صورت رایگان خدمت می‌کنند، ما ابزار و امکانات در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
*آقای قدیمی، چه زمانی راجع به جمعیت گربه‌ها فکری خواهید کرد؟
به اعتقاد بنده گربه‌ها همین قدر بودند و زیادتر نشده‌اند.
*برنامه شما برای نوروز ۹۴ چیست؟
برای بهار ۱۳۹۴ یک آیتم استقبال از نوروز داریم که شامل بهسازی مناظر شهری مثل رنگ‌آمیزی کیوسک‌های کنار خیابان‌ها و جمع‌آوری ضایعات بصری است. به لطف خدا قرار است واحدهای صنفی که یا مزاحم هستند یا آلاینده از سطح شهر جمع‌آوری شوند.
همچنین در ۲۲ بوستان شهر تهران، برای مردم آموزش مقابله با حیوانات مضر را خواهیم داشت و عملیات زنده‌گیری سگ‌ها را دنبال خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  282