شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
روي خط خبر

رئیس مرکز تحقیقات سرطان هشدار داد
شناسایی سالانه ۱۰‌هزار مبتلا به سرطان سینه در ایران
شهروند| رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: «سالانه ۱۰‌هزار مورد سرطان سینه در کشور شناسایی می‌شود. هیچ‌جای دنیا چنین رشد سرطانی دیده نمی‌شود.» محمداسماعیل اکبری، دیروز در دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه با اشاره به این موضوع تأکید می‌کند: «رشد سرطان سینه در کشور 6‌درصد است که عواملی مانند افزایش سن، امید به زندگی در آن نقش دارند.» به گفته او، استرس، غذاهای هورمونی، افزایش چاقی و کمبود ویتامین D از جمله عوامل اصلی رشد این بیماری در کشور است. «مهم‌ترین عامل خطر سرطان سینه در ایران، مسائل روانی، اجتماعی و معنوی است. استرس‌ها سهم بسزایی در ابتلا به این سرطان به خود اختصاص داده‌اند.»
به گزارش فارس، اکبری افزایش وزن را یکی دیگر از عوامل خطر این سرطان می‌داند و می‌گوید: «40‌درصد زنان و 15‌درصد نوجوانان در کشور اضافه‌وزن دارند. کمبود ویتامین D هم از عوامل موثر دیگر است، بررسی‌ها نشان می‌دهد 36‌درصد جمعیت کشور کمبود ویتامین D دارند، در این میان بیش از 60‌درصد زنان مبتلا به سرطان سینه، کمبود این ویتامین را دارند.» او ادامه می‌دهد: «بیش از 70‌درصد بیماری‌ها ریشه در کودکی افراد دارد، 12‌درصد مبتلایان به این سرطان افراد کمتر از 40‌سال هستند، اما این آمار در دنیا 6‌درصد است.» او با بیان این‌که 36‌درصد جمعیت کشور کمبود ویتامین D دارند، می‌گوید: «رژیم غذایی هم 25‌درصد عوامل خطر و مواد شیمیایی در هوا، خاک، آب و سموم 25‌درصد دیگر را در بروز این سرطان به خود اختصاص می‌دهند.»
در ادامه این کنگره، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، هم با اشاره به این‌که 8/23‌درصد از سرطان‌ها در زنان به سرطان سینه اختصاص پیدا می‌کند، ادامه می‌دهد: «اگر سرطان پوست را در نظر نگیریم، سرطان سینه در بین زنان و مردان حتی از سرطان مری و معده هم بیشتر است. همچنین اگر عامل تصادفات را که دومین دلیل مرگ‌ومیر است در نظر نگیریم، سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر می‌شود.»

رئیس پنجمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی: 18 تا 49ساله‌ها نیمی از قربانیان تصادفات رانندگی را تشکیل می‌دهند
شهروند| 56‌درصد از کل مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به گروه سنی 18 تا 49‌سال است.
کامران باقری‌لنکرانی، رئیس پنجمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی با اعلام این مطلب گفت: واقعیت تلخ این است که روزانه 3‌هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند و 80‌درصد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
او در پنجمین سمینار کاهش بار حوادث ترافیکی با عنوان ایمنی در عابران پیاده که در شیراز برگزار شد، گفت: روند پیش‌بینی شده برای کشورهای دارای درآمد بالاتر برای 20‌سال آینده کاهش 30‌درصدی است اما روند در کشورهای با درآمد کم،  افزایشی پیش‌بینی شده است. سهم ایران 50 مرگ در روز و سهم استان فارس 5 مرگ در روز است که 10‌درصد کل تلفات را شامل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این‌که 56‌درصد از کل مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به گروه سنی 18 تا 49‌سال است، گفت: هر تلاشی برای کاهش این آمار، خداپسندانه و تأثیرگذار در سرنوشت کشور است.
او گفت: به لحاظ اقتصادی اگر 25‌درصد از زیان ناشی از تصادفات کم شود، به اندازه نیمی از درآمد نفت کشور صرفه‌جویی می‌شود.
لنکرانی گفت: روند طی شده در کشور حاکی از کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث است، البته در بحث مجروحین توفیق نداشتیم اما در مرگ‌ومیر از رقم بیش از 30‌هزار نفر در ‌سال 85 به حدود 17‌هزار نفر در‌ سال 93 رسیده‌ایم.
او با اشاره به تأثیرگذاری 32 ارگان در کاهش حوادث رانندگی و مرگ‌ومیر ناشی از این حوادث خاطرنشان کرد: برای بعد از این احتیاج به نوآوری و برنامه جدید است.
لنکرانی گفت: مقایسه آمار 92 به 91 نشان‌دهنده کاهش حدود 5‌درصدی است اما تحلیل آمارها نشان می‌دهد، روند کاهش در نقاط مختلف متفاوت و در داخل شهرها 6.3‌درصد اما برون‌شهری 2.1‌درصد است، یعنی در برون‌شهری توفیق کمتری داشته‌ایم.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: در مسیر کاهش آمار تلفات رانندگی در روستاها، شاهد جهش خوبی در ‌سال 92 بوده‌ایم به‌طوری که کاهش حدود 26.3‌درصدی در جاده‌های روستایی ثبت شده است. لنکرانی تلاش برای هماهنگی بین‌دستگاهی را عاملی موثر در کاهش حوادث رانندگی دانست و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این سمینار، همان‌گونه که سال‌های گذشته تأثیرگذار بوده، امسال و سال‌های آتی نیز تأثیرگذاری مطلوب را در سرعت بخشیدن به روند کاهشی داشته باشد.


تعداد بازدید :  284