شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تکذیب گزارش واشنگتن‌پست درباره ادعای جدید هسته‌ای منافقین
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک ادعاهای مندرج در گزارش روزنامه واشنگتن‌پست در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بی‌پایه و اساس خواند و آن را جعلی دانست.  به گزارش ایسنا، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد:  جای تأسف است که این روزنامه ادعاهای دروغ و تکراری یک گروهک تروریستی را که ماهیت ضدانسانی آن برای همگان به‌ویژه افکار عمومی آمریکا آشکار بوده و جعلی بودن ادعاهای قبلی این گروهک پس از مدتی روشن شده منتشر کرده است. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود افزود:  گروه‌های تندرو و رادیکال که سرمایه‌گذاری سنگین و طولانی خود روی امنیتی کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را از دست رفته می‌بینند و شاهد انزوای روزافزون سیاست ایران هراسی در نتیجه رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات بین‌المللی هستند با عصبانیت اقدام به دروغ‌پردازی و تبلیغات سیاه علیه برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، علیرضا جعفرزاده، عضو گروهک تروریستی منافقین که خود را معاون شورای ملی مقاومت ایران معرفی کرده روز سه‌شنبه در ادعایی بی‌اساس تهران را به داشتن یک سایت غنی‌سازی محرمانه در شمال شرق تهران متهم کرد. وی همچنین مدعی شد: به‌رغم این‌که ایران می‌گوید فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش کاملاً‌ شفاف است این کشور درحال انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته در یک سایت هسته‌ای محرمانه به نام لویزان3 است.

تکذیب مذاکره ایران و آمریکا برای یک توافق 10ساله از سوی کاخ سفید
کاخ سفید خبر مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای 10ساله را تکذیب کرد.  به گزارش رویترز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر این ‌را که ایران و آمریکا درحال مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای 10‌ساله هستند تکذیب کرد و آن را غیرواقعی خواند.  براساس این گزارش روزنامه وال استریت ژورنال هفته جاری در گزارشی نوشت که ایران و آمریکا درحال رایزنی بر سر توافقی هستند که محدودیت 10ساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران را شامل خواهد شد.  همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس اوایل هفته جاری گزارش داد: ایران و آمریکا درحال دستیابی به توافقی هستند که در ابتدا منجر به محدودیت برنامه هسته‌ای ایران و سپس افزایش تدریجی این فعالیت‌ها در یک بازه زمانی مثلاً 15ساله خواهد شد.  

افخم: اظهارات کری مبنی بر مداخله ایران در یمن فرافکنی است
شهروند| سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر کمک ایران به سقوط دولت در یمن را فرافکنی و متناقض با اظهارنظرهای پیشین مقام‌های سیاسی آمریکا خواند و تأکید کرد:  دیدگاه اصولی ایران، تعیین سرنوشت ملت‌ها به دست خود آنها است. مرضیه افخم با اشاره به تحولات داخلی یمن افزود: همه طرف‌ها باید اجازه دهند ملت یمن خود برای سرنوشت کشورش تصمیم بگیرد و همه ساز و کارها باید براساس خواست و اراده مردم باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هر نوع مداخله خارجی در روند تحولات سیاسی یمن را عاملی برای تداوم بحران و مانعی برای تحقق ثبات سیاسی در این کشور ارزیابی و تصریح کرد: هرگونه دخالت خارجی شرایط این کشور را به سمت پیچیدگی بیشتر سوق می‌دهد.  جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با قانون‌گذاران کنگره مدعی شد:‌ حمایت تهران از حوثی‌ها در یمن موجب براندازی دولت این کشور شد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت:  من فکر می‌کنم که حمایت ایران از حوثی‌ها به اتفاقات کنونی یمن و به دست گرفتن کنترل پایتخت توسط این گروه کمک کرده است.  

مذاکرات هسته‌ای موضوع گفت‌وگوی کری و لاوروف
وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه قرار است هفته آینده با یکدیگر دیدار و درباره‌ مسائل مختلف شامل مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کنند. به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجه مجلس سنا گفت که قرار است هفته آینده با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش دیدار و گفت‌وگو کند.  وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد: در این دیدار قرار است مسائل مختلف شامل اوکراین، سوریه، افغانستان و مذاکرات هسته‌ای با ایران مطرح شود. همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این از دیدار قریب‌الوقوع کری و لاوروف برای بررسی مسائل مختلف بین‌المللی خبر داده بود.  وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه قرار است در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو که روز دوشنبه 2 مارس آغاز خواهد شد شرکت کنند. 


تعداد بازدید :  257