شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
همزمان با آغاز خروج تسلیحات سنگین جدایی‌طلبان
بازگشت آرامش به شرق اوکراین

سرانجام روز گذشته و با خروج تسلیحات نظامی سنگین جدایی‌طلبان از جبهه‌های نبرد در شرق اوکراین، آتش‌بس مناقشه‌برانگیزی که طرفین از مدت‌ها پیش انتظارش را می‌کشیدند اجرا شد اما حتی انتشار خبر پایان درگیری‌ها هم مانع سقوط نرخ ارز اوکراین نشد که کاهش شدید ارزش آن بانک مرکزی را ناچار به لغو بسیاری از معاملات تجاری کرد.
در سوی دیگر اما ارتش اوکراین اعلام کرد که هنوز برای خروج تسلیحات سنگین خیلی زود است، اما اذعان مقامات اوکراینی به آرامش حاکم بر خط مقدم نبرد به این معناست که آنها نیز به‌زودی تعهدات خود در قبال آتش‌بس را اجرا خواهند کرد؛ طرحی که تا پیش از پایان درگیری‌ها بر سر «دبالتسو» بی‌حاصل به نظر می‌رسید.
با این حال، سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که نمی‌تواند خروج تسلیحات سنگین از شرق اوکراین را تأیید کند، چرا که مشخص نیست پیش از آتش‌بس چه تعداد تسلیحات در این منطقه حضور داشته ‌است.
ارتش اوکراین اما از کاهش چشمگیر موارد نقض آتش‌بس برای دومین شب پیاپی خبر داد و اعلام کرد که 24 ساعت گذشته آرام‌ترین ساعات اوکراین پس از توافق آتش‌بس در شهر مینسک بوده ‌است.
انتشار خبر خوش از جبهه‌های نبرد شرق اوکراین در حالی صورت گرفت که پیامد‌های اقتصادی بحران اوکراین این کشور را تا مرز ورشکستگی پیش برده‌ است.
با سقوط ارزش «گریونا» و خروج سرمایه‌ها در هفته گذشته بانک مرکزی اوکراین در روز گذشته تلاش کرد تا مانع ادامه این روند شود و بانک‌ها را از معامله و خرید ارز خارجی مشتریان خود منع کرد.
با این وجود، بانک‌ها همچنان می‌توانند با یکدیگر داد و ستد انجام دهند اما تا پیش از ظهر دیروز هیچ تبادلی ثبت نشد و همین موجب شد قیمت ارز در ابهام قرار گیرد. نرخ بانک‌ مرکزی اوکراین که بر پایه گزارش‌ معاملات اعلام می‌شود، در روز سه‌شنبه از سقوط 11‌درصدی ارزش گریونا در برابر دلار خبر می‌داد.


تعداد بازدید :  249