شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
تلویزیون در نوروز 94 میزبان چه سریال‌هایی خواهد بود؟
بازگشت کهنه‌کارها به جعبه جادویی

فرنوش ارس‌خانی| درحالی‌که کمتر از یک ماه به نوروز ۱۳۹۴ باقی مانده است، تنها برخی از سریال‌های تلویزیونی در این ایام مشخص شده‌اند. امسال هم اکثر برنامه‌ها همانند سال‌های گذشته دقیقه 90 کارشان را شروع کرده‌اند. با توجه به این‌که تلویزیون تلاش دارد حال و هوای نوروزی را در برنامه‌های خود داشته باشد، به خاطر تناسب با ایام فاطمیه، برنامه‌های طنز خود را کمی دیرتر آغاز می‌کنند. این روزها شبکه‌ها، با چند مجموعه تلویزیونی در مراحل مختلف تولید به سر می‌برند و به نظر می‌رسد مدیران تلویزیونی برای جایگزین کردن سریال‌هایی که درنهایت، تولید نشدند از مجموعه‌های از قبل تولیدشده استفاده خواهند کرد.
پلیس بازی‌های فخیم‌زاده
 این‌بار سوژه نوروز
جدیدترین مجموعه تلویزیونی مهدی فخیم‌زاده که اخیرا از «قورباغه و قناری» به «فوق سری» تغییر نام یافت در 12 قسمت 40 دقیقه‌ای و با داستان پلیس و طنز نوروز ‌سال 94 از شبکه یک پخش می‌شود. این سریال مردادماه امسال با حضور سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا در لوکیشنی واقع در جاده مخصوص کرج و کارخانه ارج کلید خورد.
فخیم‌زاده درباره این‌که «فوق سری» از ابتدا قرار نبود برای نوروز ساخته شود، گفته است: «قبلا به ما نگفته بودند که این سریال قرار است در نوروز پخش شود، قرار بود یک سریالی با مشارکت نیروی انتظامی، ناجی هنر و شبکه یک ساخته شود، قصه‌ای طراحی کردم که برای تولیدش بازه زمانی در نظر گرفته نشده بود و مبتنی بر طنز موقعیت بود.» به اعتقاد فخیم‌زاده، این سریال از جنس طنزهای صرف کمدی نیست بلکه موقعیت است. این سریال درباره سرهنگ احمد نادری است که در کنار سرهنگ علی نصرالهی با یک باند قاچاقچی موادمخدر درگیر می‌شوند. مهدی فخیم‌زاده، حبیب دهقان‌نسب، بیوک میرزایی، فریبا کوثری، شقایق فراهانی، رامین راستاد، مهدی میامی، امیرمحمد زند و محمد صادقی بازیگران اصلی این مجموعه پلیسی هستند. درحال حاضر تصویربرداری 50 دقیقه از سریال «فوق سری» باقی مانده است و 15درصد (50 دقیقه) باقی مانده سریال جزو مراحل سخت و دشوار خارجی مجموعه است که شامل صحنه‌های پر لوکیشن و تعقیب و گریز به همراه درگیری است.
«کلاه قرمزی» ناجی شبکه دو
شبکه دو برخلاف این‌که از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که سریال «پله پله» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد را برای این ایام جلوی دوربین می‌برد، اما کارگردان این مجموعه درنهایت اعلام کرد که قطعا این سریال برای نوروز 94 آماده نخواهد شد. برزو نیک‌نژاد دراین‌باره گفته که: «اداره کل نمایش سیما بعد از مطالعه فیلمنامه «پله پله»، ‌اصلاحاتی را پیشنهاد کرد که سعید فرهادی، نویسنده سریال درحال بازنویسی متن و اعمال اصلاحات است. به همین دلیل این سریال برای پخش نوروزی آماده نخواهد شد.» نیک‌نژاد دراین‌باره توضیح داده است: «اگر این تغییرات اعمال شود، فیلمنامه بهتری خواهیم داشت، اما عملی کردن این پیشنهاد، زمان نگارش سریال را طولانی‌تر می‌کند و زمان ما برای ساخت آن کم خواهد بود.» با این حال و با توجه به این‌که شبکه دو غیر از «پله پله» سریال دیگری را از قبل تدارک ندیده است، احتمال دارد که سریال‌های تولید شده در این شبکه و یا سیمافیلم در این ایام پخش شوند.
اما یکی از مجموعه‌های همیشگی ایام نوروز که تقریبا چند سالی است مخاطبان به آن عادت کرده‌اند، سریال «کلاه قرمزی» است. این مجموعه تقریبا به یک برند تلویزیونی تبدیل شده که هر‌سال پخته‌تر و بهتر از سال‌های گذشته توسط زوج محبوب ایرج طهماسب و حمید جبلی ساخته می‌شود. «کلاه قرمزی» یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی است که در سال‌های اخیر همواره با اخباری درباره پخش شدن یا نشدنش در نوروز، علاقه‌مندانش را تا آخرین روزهای ‌سال نگران کرده و البته درنهایت به پخش رسیده است. سری جدید مجموعه «کلاه قرمزی» در ۲۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش در نوروز و اعیاد ‌سال ۹۴ تولید می‌شود.
شبکه3 سر به راه می‌شود
سریال «سر به راه» به کارگردانی سعید سلطانی، مجموعه‌ای که به‌عنوان سریال نوروزی این شبکه لقب گرفته است. سلطانی که بعد از ساخت سری دوم سریال «ستایش» با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد، «سر به راه‌» را مدتی بعد از پخش این سریال شروع کرد. فیلمنامه این سریال را مهدی محمدنژادیان نوشته که مضمونی اجتماعی و خانوادگی به خود دارد. به گفته ایرج محمدی، تهیه‌کننده «سربه راه»، این سریال از فضای خوب و شیرینی برخوردار است و تابه‌حال حدود ۵۰‌درصد از کار تصویربرداری آن انجام شده است. قصه «سر به راه» درباره جوان خلافکارِ نوپایی (با بازی سیاوش خیرابی) است که به جای زندان، مجبور به گذراندن دوره محکومیت خود در یک موسسه خدمات اجتماعی می‌شود. مسعود كرامتي، شهين تسليمي، افسانه چهره‌آزاد، شقايق دهقان، ارژنگ اميرفضلي، محسن كيايي، سياوش خيرابي، الناز حبيبي و... بازیگران اصلی این مجموعه هستند. «سربه راه» در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای تهیه می‌شود و پخش آن از 29 اسفندماه آغاز و تا پایان تعطیلات عید ادامه دارد.
شبکه پنج با دست‌هایی خالی
از بین اسامی سریال‌هایی که برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی اعلام شده‌اند، هنوز مشخص نیست که شبکه پنج برای امسال مجموعه‌ای پخش می‌کند یا نه. اما به نظر می‌رسد که این شبکه همچنان با دست‌های خالی همانند سال‌های گذشته مخاطبان را در این ایام همراه خواهد کرد. این شبکه تنها شبکه‌ای است که مدت‌هاست برای نوروز کاری تولید نمی‌کند.


تعداد بازدید :  253