شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
8 درس سرنوشت‌ساز «چالش سطل یخ»

2-  قانون‌های بسیار ساده برای «به چالش کشیدن» دیگران
کسی با پیشینه‌ حقوق، «قوانین» این کمپین را ننوشته است! به همین دلیل، برای درک قوانین این کمپین نیازی به داشتن مدرکی پیشرفته یا تلاش خاصی برای فهمیدن شرایط شرکت در آن نیست! کل چیزی که نیاز دارید یک سطل، راهی برای تهیه یخ، یک مشت آدم برای به چالش کشیدن و ادامه‌ کمپین، چند هشتگ (در ادامه به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت) و حدود 15 دقیقه برای آماده‌سازی و اجراست. اگر نمی‌خواهید ویدئو بگذارید، به وبسایت ALS بروید و کمک کنید. از این راحت‌تر ممکن نبود!
3-  مدت‌زمان فشرده برای تکمیل چالش
دستورالعمل ساده است؛ اگر به چالش کشیده شدید، ۲۴ ساعت برای پذیرش و تکمیل چالش فرصت دارید. این علت کلیدی گسترش سریع کمپین است که نوعی حس ضرورت منطقی برای کسانی که به‌طور عمومی برای شرکت در کمپین فراخوانده شده‌اند، ایجاد می‌کند. همگی می‌دانیم شما قطعا دوست ندارید جلوی بقیه دوستان و کاربران فیس بوکی، ترسو به نظر بیایید، پس به احتمال زیاد دعوت به چالش را می‌پذیرید و شرکت می‌کنید!
4-  بهترین زمان در سال
تابستان بوو هوا گرم و شما هم زیاد بیرون.  چه کسی دنبال بهانه برای خنک شدن یا ریختن آب یخ روی سر و کله‌ خودش و بچه‌هایش نیست؟! اواخر جولای و اوایل آگوست معمولا وقت تعطیلات هم فرارسیده و حتی برای پرمشغله‌ترین آدم‌ها هم توجیه گرفتار بودن بسیار سخت‌تر از انجام این کار است! این موقع از تابستان بیشتر مردم برای لحظه‌ای که بچه‌های‌شان به مدرسه برگردند روزشماری می‌کنند و این حرکت تفریحی خوب برای یک بعدازظهر در فضایی آزاد که مشغول سرگرم نگه داشتن آنهایید، وقت مناسبی است.
5-  اتصال به مرکزی همگرا با صدایی رساتر و قوی‌تر!
ممکن است ندانید که این کمپین از اواخر جولای از یک کمپین عمومی خیریه‌ تابستانه به یک کمپین متمرکز روی بیماری ‌ای ال اس تبدیل شد؛ وقتی که اعضای جامعه‌ کوچک کالج بوستون و گروه Fratetrain این روش را به‌عنوان راهی خلاقانه برای حمایت از پیت و افزایش آگاهی درباره این بیماری در شهر بوستون برگزیدند. چون این گروه‌ها همزمان فعال شدند، یک اثر دومینویی ایجاد کردند که به سرعت در سراسر ایالت‌های نیوانگلند پخش شد و درنهایت در سطح ملی نیز دیده شد.  در عین این‌که ممکن است کاملا شانسی به نظر برسد ولی شرکت زودهنگام بسیاری از افراد معروف دنیای ورزش و منتشر کردن خبر شرکت خود و دعوت به حمایت از این کمپین در پروفایل‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی به گسترش این کمپین کمک کرد.
6- هشتگ‌های ساده اما توصیفی
در دنیای امروز که با تکنیک‌های بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو گره‌ خورده است، این کمپین با استفاده از دو هشتگ ساده برای دسته‌بندی پست‌های مربوطه، توانایی گسترده شدن از طریق شبکه‌های اجتماعی را به‌دست آورد:
#IceBucketChallenge و #StrikeoutALS
این دو هشتگ به تنهایی دلیل وجود این کمپین را به خوبی توضیح می‌دهند و برای مردم جست‌وجو و آموزش درباره تلاش‌ها، تماشای ویدئوهای پست‌شده از چالش سطل یخ و مطمئن شدن از این‌که دیگران نیز از حضور آنها باخبر شده‌اند را بسیار راحت کرده‌اند.
7- عنصر «ارز اجتماعی»
مفهوم «ارز اجتماعی» به تمامی منابع، سرمایه و داشته‌هایی که از حضور شهروندان در دنیای مجازی و واقعی شکل می‌گیرد، گفته می‌شود. وقتی کمپین‌های سریعی مثل کمپین «چالش سطل یخ» شروع به جلب توجه و کسب شهرت می‌کنند، کاربران شبکه‌های ‌اجتماعی طبیعتا می‌خواهند به این جمع بپیوندند و نشان دهند که آنها هم جزوی از این اجتماع هستند. پس به جای انتظار برای به چالش کشیده‌شدن، ممکن است فعالانه ویدئوهای خود را پست کنند. در مورد چالش سطل یخ، بعضی‌ها نه فقط برای شرکت کردن، بلکه برای متمایز بودن از بقیه، تلاش‌های زیادی کردند و سروصدا و در نتیجه علاقه‌ بیشتر برای شرکت‌کردن دیگران ایجاد کردند. البته بعد ناخوشایند این نوع کمپین‌های همه‌گیر این است که به همان اندازه که سریع داغ می‌شوند، ممکن است سریع سرد شده و فراموش  شوند.
8-  از ابتدا توقع کوچک داشتن
وقتی اعضای گروه FrateTrain این چالش را اعلام کردند، در فکر ایجاد کمپینی همه‌گیر و عظیم نبودند.  حتی فکر جمع‌آوری کمک مالی هنگفت هم در سر نداشتند. آنها فقط می‌خواستند درباره‌ بیماری‌ای ال اس و جدال پیت فریتز با این بیماری به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند. با تمرکز و اجرای همان هدف، مابقی اتفاقات به‌طور طبیعی رخ داد. اگر رستوران محلی کوچکی می‌گردانید یا در حال ساخت اپلیکیشنی هستید که قرار است دنیا را عوض  کند، یا حتی خط تولید جدیدی برای کسب و کار خود راه می‌اندازید، درک استفاده‌ درست از شبکه‌های اجتماعی برای به‌دست آوردن آگاهی و خلق کشش برای تلاش‌های‌تان حیاتی است.  بازاریاب‌های خوب این را می‌دانند اما حتی بهترین آنها هم ممکن است در اجرای درست آن عقب بمانند.  با ترکیب بعضی از درس‌هایی که از چالش سطل یخ ‌ای ال اس یاد گرفتیم و تعیین اهداف و توقعات معقول برای رسیدن به موفقیت، می‌توانید به کمپین بازاریابی شبکه‌ اجتماعی بعدی خود شانس بهتری برای جلب توجه مخاطبان بدهید. با این کار می‌توانید به کسب و کار در حال رشد خود نیروی جدیدی تزریق کنید. 


تعداد بازدید :  236