شماره ۳۱۱۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
اعطای مصونیت به ترامپ؛ احیای سلطنت و فروپاشی دموکراسی

[فرشته کیانی]  دیوان عالی آمریکا که اکثریت آن با جمهوری خواهان است دوشنبه حکم داد که دونالد ترامپ برای اقداماتی که در مقام رسمی خود به عنوان رئیس‌جمهوری انجام داده از پیگرد قانونی مصون است، اما در قبال اقداماتی که به صورت غیررسمی انجام داده، مصونیتی ندارد. ترامپ در واکنش به این حکم جنجال‌برانگیز که با رأی 6 به 3 قضات دیوان عالی آمریکا صادر شد، آن را «یک پیروزی بزرگ» برای خود خواند و گفت که تصمیم دیوان عالی «یک روز بزرگ برای دموکراسی» در کشورش است، اما رسانه‌های غربی خلاف آن را می‌گویند.

حکم به احیای سلطنت!
«واشینگتن‌پست» در مطلبی با عنوان «دیوان عالی حکم به احیای سلطنت داد»، نوشت: «پس از هیاهوی فراوان در 250 سال گذشته، ما در حال بازگرداندن سلطنت هستیم! در واقع، رئیس‌جمهوری در قبال دولت خود پاسخگو نیست و شخص او مقدس است. کارشناسان می‌گویند حکم مصونیت ترامپ در دادگاه عالی دموکراسی را به خطر می‌اندازد و این نگرانی را ایجاد می‌کند که رئیس‌جمهوری آینده بتواند با مصونیت از مجازات عمل کند.»

تهدیدی برای دموکراسی با عواقب فاجعه‌بار
«واشینگتن‌پست» ادامه داد: «همچنین سه قاضی لیبرال دیوان عالی اعلام کردند که حکم همکاران محافظه‌کار خود مبنی بر گسترش مصونیت ریاست‌جمهوری برای اقدامات رسمی دونالد ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی با «عواقب فاجعه‌بار» می‌دانند. قاضی سونیا سوتومایور با بیان اینکه رئیس‌جمهوری اکنون پادشاهی فراتر از قانون است، گفت: «این حکم غیرمعمول هیچ مبنای قانونی ندارد. این حکم این اصل را که هیچ کس بالاتر از قانون نیست به سخره می‌گیرد و به رئیس‌جمهوری که حتی برای فاسدترین اهداف قدرت را به کار می‌گیرد، اجازه می‌دهد از تعقیب کیفری مصون بماند.»

پیروزی آشکار برای ترامپ
«واشینگتن‌پست» با بیان اینکه این یک پیروزی آشکار برای ترامپ است، گفت: «در حالی که ترامپ مصونیت «مطلق» را که در ابتدا به دنبال آن بود برای همه اقدامات به دست نیاورد، اما این حکم به وضوح یک پیروزی سیاسی است. او بیش از آن چیزی که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند به دست آورد. این حکم احتمال دارد پرونده ترامپ را تا بعد از انتخابات 2024 به تعویق بیندازد.»

آیا ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری، یک پادشاه بود؟
«گاردین» هم در یادداشتی با عنوان «آیا دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری یک پادشاه بود؟ دادگاه عالی آمریکا این‌طور فکر می‌کند»، نوشت: «دادگاه در حکمی مبنی بر برخورداری ترامپ از «مصونیت مطلق» برای «اقدامات رسمی» به عنوان رئیس‌جمهوری، روال نگران‌کننده‌ای ایجاد کرده است. این اقدام به‌طور چشمگیری اختیارات اجرایی را گسترش می‌دهد، روسای جمهوری گذشته و آینده را از پیگرد قانونی به دلیل اقدامات غیرقانونی یا حتی خیانتکارانه‌ای که در زمان ریاست‌جمهوری انجام می‌دهند و ترامپ را تا حد زیادی از نظر جنایی برای نقش خود در شورش 6 ژانویه (حمله هواداران ترامپ به کنگره در اعتراض به نتایج انتخابات) مصون می‌دارد.»

حکمی علیه جمهوری
«گاردین» نوشت: «قبل از ترامپ، هیچ رئیس‌جمهوری فعلی یا سابق آمریکا هرگز به جرمی متهم نشده بود هر چند ریچارد نیکسون به دلیل دخالت در رسوایی واترگیت مجبور به استعفا شد و بعداً از جانشین خود جرالد فورد عفو دریافت کرد. وضعیت ریچارد نیکسون به عنوان یک جنایتکار و کلاهبردار یک‌بار با بازگویی اظهارات شوم او مشخص شد: « وقتی رئیس‌جمهوری این کار را می‌کند، به این معنی است که غیرقانونی نیست.» دادگاه عالی اکنون آن پوچیِ مبتذل را گرفته و قانون کرده است. دیوان رئیس‌جمهوری را به مقامی رساندند که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را در یک جمهوری داشته باشد: فردی که از حق گسترده‌ای برای ارتکاب اعمال مجرمانه به خاطر منافع شخصی خود، بدون ترس از عواقب کیفری برخوردار است. این تصمیم بازنگری ویرانگری در قانون اساسی است که توسط دادگاهی مملو از جمهوری‌خواهان افراطی صادر شده است که چشم انتظار پیروزی ترامپ در نوامبر هستند. ترامپ در آرزوی آغاز دوران فساد و خودکامگی است. تصمیم امروز دادگاه دعوتی است از او برای انجام این کار.»


تعداد بازدید :  29