به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از تشکیل کرسیهای آزاد اندیشی در مدارس تهران و به صورت گسترده خبر داد. به گفته ثقفی، در دوسال اخیر، این طرح، به صورت آزمایشی در برخی مدارس شهر تهران پیادهسازی شد، و محور نخست آن، فلسفه به زبان ساده با تکیه بر داستانهای قرآنی و تاریخی و نتیجهگیری فلسفی و شناختی بوده است. دو محور دیگر این طرح، تبدیل فرآیند آموزش از مونولوگ به دیالوگ و تبدیل تدریجی روشهای معلممحور به دانشآموز محور هستند؛ که باید با کمک معلمان انجام شود.
تشکیل کرسی های آزاد اندیشی، قدم بسیار مهمی در ایجاد شرایط نقد و اعتلای ذهن افراد است. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، این است که کرسی های آزاد اندیشی، به همان اندازه که می توانند مفید و موثر واقع شوند، در عین حال، اگر انتقال مفاهیم و روشهای نقادانه به صورت نادرست و غیر علمی و غیر منصفانه انجام شود، نه تنها کمکی به دانش آموزان نخواهد کرد، بلکه موجب کج فهمی و تعصب بر روی باورهای نادرست آنها خواهد شد. لذا ضروری است که در این مورد، از کارشناسان، اساتید و پژوهشگران منصف و مجرب کمک گرفته شود.