شماره ۳۱۱۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
رئیس هلال‌احمر با تشریح عملیات ویژه بین‌المللی در اربعین امسال تاکید کرد
تضمین سلامت زائران در اجتماع عظیم میلیونی

[شهروند]حرکت عاشقان امام حسین علیه‌السلام در اربعین در سرزمین عراق یک حرکت عظیم الهی انسانی است. زائران امام حسین علیه‌السلام با تمام اخلاص و بدون هیچ توقعی در این مراسم شرکت می‌کنند. در این میان نیروهای هلال‌احمر بر اساس وظیفه ذاتی خود نسبت به زائرانی که با علاقه و اشتیاق پیاده در این مراسم شرکت می‌کنند به ارائه خدمت می‌پردازند. هلال‌احمر وظیفه خود می‌داند تا به مردمی‌که در این مراسم بدون هیچ چشمداشتی شرکت می‌کنند، خدمات ارائه دهد. خدمات هلال‌احمر در اربعین حسینی هر ساله به زائران ارائه می‌شود. امسال نیز تلاش جمعیت هلال‌احمر این است که مثل هر سال بتواند با امکاناتی بهتر از سال قبل خدمات امدادی به زائران اربعین ارائه دهد. تا جایی که صبح دیروز مباحث مرتبط با سلامت زائران در عراق، داروی موردنیاز زائران، مدیریت تجمعات انبوه و آموزش زائران مورد بررسی قرار گرفت. دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری عملیات بهداشتی و درمانی اربعین حسینی که با حضور جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه و مسئولان کمیته‌های چندگانه اربعین برگزار شد، بر لزوم هماهنگی‌ بین بخشی دستگاه‌ها و کمیته‌های مسئول تأکید کرد و گفت: «حوزه بهداشت و بیماری‌ها ازجمله دغدغه‌های اصلی ما در این عملیات بین‌المللی است. تضمین سلامت زائران در این اجتماع عظیم میلیونی باید محور اصلی فعالیت‌ها باشد.»

آموزش زائران اربعینی با استفاده از امکانات نرم‌افزاری
وی در ادامه ضمن تأکید بر توجه ویژه به امر آموزش، افزود: «باید از تمامی ظرفیت‌ها در حوزه آموزش زائران استفاده شود. بهره‌مندی از اپلیکیشن «بادصبا» در حوزه آموزش، تجربه موفق اربعین سال گذشته بود که باید بر اساس تجارب و درس‌آموخته‌های کسب شده، به‌روزرسانی شود. آموزش نیروهای اعزامی‌با بهره‌گیری از خروجی علمی‌کنگره بین‌المللی امدادونجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین حسینی، از دیگر تأکیدات رئیس جمعیت در این حوزه بود.»

مراحل ثبت و تامین داروی مورد نیاز زائران در اربعین
دکتر کولیوند بیان کرد: «در بحث تجهیزات و داروها، تلاش خواهیم کرد بر اساس سطوح تعیین شده برای پایگاه‌ها و مواکب در عراق، داروی موردنیاز ارسال شود. سایر داروها نیز باید توسط مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر طی روزهای آینده در سامانه وزارت بهداشت عراق ثبت شود تا جهت ورود داروها به این کشور با چالش خاصی مواجه نشویم. باید در این حوزه تابع قوانین کشور عراق باشیم.»

تجربه‌ای با ظرفیت بین‌المللی برای خدمت به زائران
رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن اشاره به طرح طبیب‌الدوار به عنوان یک تجربه موفق با مشارکت پزشکان داوطلب جوان در اربعین حسینی 1402، افزود: «طرح طبیب‌الدوار یا همان پزشک سیار دارای ظرفیت بین‌المللی شدن است. بسیاری از پزشکان سایر کشورها که در اربعین سال گذشته در طریق‌الحسین با پزشکان داوطلب طرح طبیب‌الدوار روبه‌رو شدند، ضمن ابراز خرسندی از این طرح هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، درخواست داشتند به عنوان پزشکان داوطلب در سال آینده در این طرح شرکت و به زائران حسینی خدمات ارائه کنند.»

برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری داروهای بلااستفاده
وی در ادامه افزود: «توجه به بحث داروهای بلااستفاده و تاریخ‌دار در منازل به عنوان یک سرمایه ملی، جهت استفاده در اربعین حسینی با حفظ نیت اهداکنندگان یکی دیگر از مواردی است که باید توسط سازمان داوطلبان همانند سال گذشته در دستور کار قرار گیرد. بحث طب سنتی با بهره‌گیری از ظرفیت پزشکان داوطلب متخصص این حوزه به منظور ارائه خدمات در حوزه بیماری‌های اسکلتی حرکتی و بیماری‌های گوارشی نیز مورد توجه این مجموعه خواهد بود.»

پژوهش و تحقیقات در میدان عملیات بهداشتی درمانی اربعین
رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن تأکید بر این موضوع که بر اساس منویات مقام معظم رهبری وظیفه داریم صدای این اجتماع عظیم میلیونی را به گوش جهانیان برسانیم، گفت: «یکی از روش‌هایی که می‌توانیم در این حوزه اقدامات ارزنده انجام دهیم، کار پژوهشی و تحقیقاتی در میدان اجرای عملیات بهداشت و درمانی اربعین است که به صورت ارائه مقالات در مجامع علمی‌بین‌المللی، می‌تواند صدای زائران اربعین حسینی را به گوش جهانیان برساند. در این حوزه از معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت انتظار می‌رود از ظرفیت موجود استفاده کند.»
دکتر کولیوند در پایان از معاونت امور مجلس و برنامه‌ریزی جمعیت هلال‌احمر خواست تا با هم‌افزایی مسئولان سایر کمیته‌های این شورا، گزارشی جامع از چگونگی روند ارائه خدمات در عملیات بهداشتی و درمانی اربعین حسینی تهیه و جهت ارائه گزارش در مجلس شورای اسلامی آماده شود.


تعداد بازدید :  43