شماره ۳۱۱۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
پاسخ دولت به ادعاهای یک کاندیدا درباره رشد نقدینگی، فروش نفت و اخراج اساتید و دانشجویان

معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری، سخنگو و دبیر هیأت دولت، وزارت علوم، وزارت نفت، بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برخی اظهارات مطرح‌شده در نخستین مناظره تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان دادند.

علت قفل بودن پول ایران در برخی کشورها، نتیجه توافق تیم آقای روحانی با آنان بود
معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آقای پزشکیان در مناظره شاکی بودند که چرا پول‌های ایران در برخی کشورها قفل است. درحالی‌که این نتیجه توافق تیم آقای روحانی با این کشورها بود. محمد جمشیدی در شبکه مجازی توییتر(ایکس) نوشت: آقای پزشکیان در مناظره شاکی بودند که چرا پول‌های ایران در برخی کشورها قفل است.وی افزود: این نتیجه توافق تیم آقای روحانی با این کشورها بود: آن هم در دوره برجام. توافق کردند که انرژی بفروشند و به‌جای پول، به‌صورت تدریجی کالا بخرند. ضمنا ایشان در آن دوره در مجلس بودند. شهید رئیسی همه آنها را به هم زد.

سخنگوی دولت: نرخ رشد نقدینگی در دولت ‌شهید رئیسی نصف شد
سخنگو و دبیر هیأت دولت درباره اشاره یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره تلویزیونی به مسئله رشد نقدینگی در دولت شهید رئیسی تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی در دولت ‌شهید رئیسی نصف شد.
علی بهادری جهرمی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ادب مرد به ز دولت اوست!
وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد نقدینگی در دولت ‌شهید رئیسی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۴.۱ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد.سخنگوی دولت افزود: مقابل دوربین گرفتن نموداری که انبوه نقدینگی دولت سابق را به‌اضافه نقدینگی جدید در مجموع با هم نشان می‌دهد، بی‌اخلاقی سیاسی است.

واکنش وزارت بهداشت به سخنان پزشکیان: دانشجویی اخراج نکردیم، معلق کردیم
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برخلاف اظهارنظر یکی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، در این دولت، هیچ دانشجویی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به هیچ دلیلی اخراج نشده است.
در اطلاعیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: تعداد اندکی از دانشجویان به‌علت ادامه تخلفات متعدد و رفتار‌های خلاف مقررات، بعد از چندبار بخشش و عفو، توسط شورای انضباطی یک الی چهار نیم‌سال معلق شده‌اند.
 در این اطلاعیه تصریح شده است: طی این سال‌ها، مدارا، رأفت و گفت و شنود با این دانشجویان همواره مدنظر مسئولان دانشگاه مربوطه بوده است. جالب است برخلاف ادعای صورت گرفته، در سال ۱۴۰۱ چند دانشجوی علوم پزشکی که به‌دلیل اقدامات قانون‌شکنانه دستگیر شده بودند، بلافاصله با ضمانت مسئولین دانشگاه علوم پزشکی تبریز آزاد می‌شوند. وزارت بهداشت افزود: متأسفانه تا زمانی که اعمال قانون انضباطی نشدند، به‌دلیل احساس پشتیبانی از حامیان، تحریک‌کنندگان و سوءاستفاده‌گران سیاسی، دست از رفتار‌های ساختارشکنانه خود برنداشتند.

پاسخ بانک مرکزی به ادعای یک کاندیدا درباره رشد نقدینگی در دولت سیزدهم
بانک مرکزی در پاسخ به ادعای چاپ پول یکی از داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متأسفانه در برنامه مناظره شب گذشته کاندیداهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، یکی از کاندیداهای محترم، با نمایش تحولات مانده متغیر نقدینگی تصویری غلط از عملکرد دولت سیزدهم در زمینه کنترل متغیرهای پولی ارائه نموده است.
متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی به این امر واقف هستند که حجم نقدینگی یک متغیر انباره (جمع) بوده و همواره سطح آن افزایش می‌یابد. لیکن مولفه مهم در تحلیل متغیرهای کلان پولی (نظیر نقدینگی) توجه به تحولات رشد آنها در یک دوره زمانی است.
علی‌ایحال، فارغ از روش نادرست و مغالطه‌آمیز این کاندیدای محترم در نحوه ارائه متغیرهای پولی، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت درخصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.
بدون تردید، روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسئله‌ای بس نگران‌کننده بود که تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیرهای کلان اقتصای به‌وجود آورد. آمارها حاکی از آن است که رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریورماه ۱۴۰۰) به رقم ۴۰.۵ درصد رسیده بود، در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی نموده است؛ به‌طوری‌ که این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۱.۱ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۴.۳ درصد رسیده است.
این امر حاکی از آن است که طی دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان ۱۶.۲ واحد درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده بالاترین میزان کنترل رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف است. این در حالی است که در دوران فعالیت دولت دوازدهم، رشد نقدینگی با افزایش ۱۶.۷ واحد درصدی از ۲۳.۸ درصد در شهریورماه ۱۳۹۶ به ۴۰.۵ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ رسیده بود.

پاسخ وزیر نفت به این سؤال: ایران نفت را مفت می‌فروشد؟
جواد اوجی در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون به ۱۷ کشور نفت می‌فروشیم، اظهار کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم، نباید اعداد را اعلام کنیم و دولت‌های قبل هم همین‌گونه بودند.وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند؛ ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. می‌گویند تخفیف می‌دهند، والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است.به‌گفته اوجی، هر دولتی در آمریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.وزیر نفت ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بسیار با اهمیت است و اگر در این بخش سرمایه‌گذاری نکنیم مانند کشور ونزوئلا می‌شویم.او افزود: متأسفانه کمترین میزان تولید نفت خام در خرداد ۹۹ و به میزان ۱.۵۸۸ میلیون بشکه در روز به ثبت رسیده است به‌طوری که تولید نفت از ۲۲۹۰ هزار بشکه در سال ۹۸، امروز به ۳۵۷۰ رسیده است.
اوجی بیان کرد: کمترین میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در بهمن ۹۸ و فروردین ۹۹ به میزان حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز رقم خورده که متأسفانه فقط حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز به این میزان توسط دولت دوازدهم صادر شده است.

۳۳۰۰ استاد دانشگاه در دولت روحانی اخراج و بازنشسته شدند
سخنگوی وزارت علوم در واکنش به صحبت‌های یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری گفت: ادعای اخراج و بازنشسته کردن اساتید به دلیل اعتراض، در دولت سیزدهم خلاف واقع است.علی شمسی پور، سخنگوی وزارت علوم، در یکی از شبکه‌های اجتماعی در واکنش به صحبت‌های یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری درباره اخراج اساتید در دولت سیزدهم گفت: اظهارات یکی از کاندیدا‌ها و ادعای اخراج و بازنشسته کردن اساتید به دلیل اعتراض، در دولت سیزدهم خلاف واقع است.وی افزود: این درحالی است که در دولت آقای روحانی در 38 دانشگاه کشور بیش از 3300 استاد دانشگاه‌های کشور اخراج، قطع همکاری، عدم تمدید قرارداد، بازنشسته و … شده اند.


تعداد بازدید :  49