شماره ۳۱۱۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
صفحه را ببند
کاندیداهای انتخابات چهاردهم در مناظره پایانی شب گذشته در میدان اقتصاد مقابل هم قرار گرفتند
پایان وعده‌ها؛ قضاوت با مردم
بورس، تحریم، خودرو، انرژی، مسکن، تورم، بازنشستگی، یارانه و ضمانت تحقق وعده‌ها از موضوعات این مناظره بود

  [ شهروند]  پس از نخستین مناظره‌ دو نفره‌ نامزدها در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، شامگاه سه‌شنبه 12 تیر دومین و آخرین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت. اجرای مناظره‌ها را همچون مناظرات پیشین، مهدی خسروی بر عهده داشت. بر اساس قرعه‌کشی، صندلی شماره یک برای سعید جلیلی و صندلی شماره دو برای مسعود پزشکیان تعیین شد و نامزدها در قسمت‌های 4دقیقه‌ای، به 10 سؤال پاسخ دادند. در پایان نیز هر نامزد طی 5 دقیقه صحبت‌های خود را جمع‌بندی کرد.

پزشکیان: در گفت و گو و مذاکره نباید خود را به یک یا دو گزینه محدود کنیم
در ابتدای برنامه، مجری مناظره از مسعود پزشکیان پرسید مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی اشاره داشت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع از بازگشت آمریکا به برجام شد. با توجه به این که این قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کرد، علت مخالفت شما با این قانون چیست؟»  
مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت: قبل از این که وارد بحث شوم دیشب این‌گونه تداعی شد که نسبت به سردار ملی کشور، شهید قاسم سلیمانی، بی‌احترامی صورت گرفته است. بنده ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم و الگویی که اگر جوانان ما راه ایشان را ادامه دهند بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهیم کرد؛ در خارج به عنوان قهرمان ظلم‌ستیز و در داخل به عنوان  یاور همه افراد چه باحجاب چه بی‌حجاب.
او در ادامه افزود: از ابتدا گفتیم چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم و مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مباحثی که وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهدات خود را اجرا کند تا ما هم به برجام برگردیم. ما باید در مورد این موضوع با دیگران هم صحبت کنیم تا بدانیم راه برون‌رفت از این قضیه چگونه است. با کمیسیون امنیت مجلس، شورای امنیت و... صحبت خواهیم کرد تا به زبان و نگاه مشترک برسیم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی وارد گفت‌وگو می‌شویم اگر فقط با یک گزینه وارد مذاکره شویم، اگر مورد اقبال قرار نگیرد گفت‌وگو قطع می‌شود. آیا در کشور تصمیم داریم فقط با یک گزینه وارد گفت‌وگو شویم یا گزینه‌های دیگری هم باید داشته باشیم تا با عزت و مصلحت و حکمت به نتیجه برسیم؟ همیشه داشتن فقط یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. این موضوع نیز به کارهای کارشناسی برمی‌گردد. ابتدا باید بدانیم آیا می‌خواهیم مشکلات را با دنیا حل کنیم یا خیر. اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌ها را بررسی کنیم.
او اضافه کرد: اگر یک گزینه داشته باشیم و آن‌ها هم نپذیرند یعنی می‌خواهیم تا آخر با همین نگاه با تحریم‌ها تنها بمانیم. آیا به مصلحت است؟ هیچ حاکمیتی در داخل قفس نمی‌تواند به شکوفایی و پویایی برسد. برای رسیدن به شکوفایی ابتدا با کشورهای همسایه باید به تعامل برسیم و سپس با دنیا. لازمه این اقدام داشتن برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و چارچوب‌های قانونی است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم، بلکه باید ببینیم ما چه می‌دهیم و آن‌ها چه می‌دهند. ابتدا باید ببینیم می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر و بعد گزینه‌ها را بررسی کنیم. باید آنچه منجر به پویایی کشور می‌شود و به مصلحت کشور است را در دستور کار قرار دهیم و متخصصان باید راه برون‌رفت از این بن‌بست‌ها را پیدا کنند. به اعتقاد من باید از این بن‌بست‌ها خارج شویم.

جلیلی: می‌گویند ما در بن‌بست هستم؛ هیچ بن‌بستی وجود ندارد
مجری مناظره در ادامه برنامه از سعید جلیلی پرسید: آقای ظریف گفتند آقای جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است؛ آقای عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد پزشکیان، هم اشاره کردند که یک پای قطعنامه‌های ضدایرانی جلیلی است. دولت شما علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها برای رفع آن‌ها چه تلاشی خواهد کرد؟ آیا پیش‌بینی می‌کنید در مسئولیت‌تان به توافق برسید؟
سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش گفت: قبل از هر چیز باید بگویم من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکیان من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید! قفس یعنی چه؟ کشور ما این همه فرصت دارد. تعاملات بسیار ارزشمندی با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد. پس چرا می‌گویید قفس؟
او در پاسخ به این سوال پزشکیان که پرسید آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد؟ گفت: شما می‌گویید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم. شما هیچ راه حلی برای تحریم ارائه نمی‌دهید. شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید. حالا همچنان می‌گویید که با کارشناسان صحبت می‌کنم. شما بحث‌تان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای پزشکیان، ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم. نباید روابط خود را محدود به دو سه کشور کنیم. حالا شما در مقابل چشم مردم می‌گویید که من برنامه ندارم، در صورتی که ده‌ها بار برنامه‌ام را گفتم، اما شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.
جلیلی همچنین گفت: شما باید جواب بدهید که چگونه باید از بن‌بست خارج شویم، چرا که من معتقد نیستم در بن‌بست هستیم. نمودارها نشان می‌دهند که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم. قطعاً آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید، بعد می‌گویید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.
او ادامه داد: باید در مقابله با تحریم فعال باشید نه منفعل. این رفتار شما منفعلانه است که می‌گویید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه؟ وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید که با چه قدرتی آن را دنبال کنید. خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید، نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیایید. ما به همه تعهداتمان عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند. این اوست که باید وظیفه‌اش را انجام دهد زیرا ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند؟ این را به مردم بگویید. تا امروز این همه امتیاز داده‌اید، باز هم می‌گویید که می‌خواهید امتیاز بدهید.
جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی کاملاً درست بود. او نگفت ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند، چون نمی‌توانیم واکسن بخریم. شهید رئیسی کار را تمام کرد و ملت را از بلایی که آن‌ها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد. آیا دنیا فقط سه کشور است؟ من واقعاً متأسفم که کشور ما را قفس می‌نامید. باز هم قرار است دنیا بشود فقط سه کشور. این بن بست است و باید ما از این بن‌بست خارج شویم. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.
وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویزتان غلط است؛ یک وقت شما در پزشکی‌تان ممکن است با تشخیص غلط یک نفر را بکشید، اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

پزشکیان: ۱۵۰ اقتصاددان از روند کاری ما دفاع کردند
پزشکیان گفت: آقای جلیلی! شما پشت پرده بودید، دولت در سایه بودید، آماری که ارائه می‌دهید، غلط است. پولی که به جامعه آمده است با درصد رشد فرق می‌کند. چیزی که دیروز من به شما نشان دادم پولی است که دولت چاپ کرده است. اینکه ما چقدر پول به مملکت اضافه کردیم دارای آمار و ارقام است و زندگی مردم نیز معلوم است.
وی افزود: ای مردم! آیا شما با پولتان می‌توانید بروید خانه و گوشت بخرید؟ چطور است که این‌ها نگذاشتند پول زیاد شود و روند مشکل ندارد؛ پس چرا مردم گرفتار شدند؟ چرا بازنشسته‌ها دم مجلس می‌آیند و این‌ها کتکش می‌زنند؟ مگر نگفتند اشتغال دو برابر خواهد شد؟ مگر نگفتند سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شود؟ مگر قرار نبود تورم را تک‌رقمی کنند؟ پدر مردم با این تورم ۴۰درصدی درمی‌آید.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: بعد می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم، برنامه را به آقای رئیسی می‌دادید! مردم، زمان آقای خاتمی وضعیت شما بهتر بود یا نبود؟ کل بلد بودن ایشان این است که در شورای امنیت رئیس بوده و چند تا کاغذ را امضا می‌کرده است. آدمی که مدیریت نکرده است، اداره را اداره نکرده است، حالا آمده است و می‌گوید برای مملکت برنامه دارم.
پزشکیان افزود: دیروز سوال کردم آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت. اگر دولت رئیسی برنامه داشت، پس این برنامه‌ای که شما آورده‌اید چیست؟ از این طرف می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید و از طرف دیگر می‌گوید ما برنامه داریم. در ضمن باید بگویند برنامه‌شان چیست؟
وی ادامه داد: همین امروز نزدیک به ۱۵۰ اقتصاددان امضا زدند و از روند کاری ما دفاع کردند. اما اینها یک عده هستند و نشسته‌اند در جایی به نام دولت سایه و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان می‌کنیم. در تئوری آدم می‌تواند هر حرفی بزند. شما دولت آقای خاتمی را مقایسه کن با حرف‌هایی که الان می‌زنی.
پزشکیان گفت: مردم، شما می‌خواهید رأی بدهید. پس به حرف‌های این افراد گوش کنید که گروهی می‌نشینند و تصور می‌کنند دنیا را می‌توانند درست کنند. گفت‌وگو راه دارد. شما در تمام گفت‌وگوهایی که برای این مملکت انجام دادید، پشت سر هر کدامشان یک قطعنامه علیه کشور صادر شده است. شما مملکت را قفل کردید.

جلیلی: در دولت قبل می‌گفتند طرح مسکن مهر مزخرف است
جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی گفت: متأسفانه آقای پزشکیان به سوالات و راهکارهای رفع تحریم پاسخ نگفت و فقط اعلام کرد که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.
وی خطاب به پزشکیان گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج‌البلاغه می‌زنید، اما چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را کنار می‌گذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود.
جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گویید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.
وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.
جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد، اما در دولت قبل از آن، ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم، اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان، شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.
جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیو، آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم. خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.
جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبانی بودن و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گویید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

پزشکیان: من برنامه‌ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم
پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: آقای جلیلی می‌خواهد رئیس جمهور مملکت شود. جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه‌دهنده راه روحانی و دولت ایشان هستم. جلوی مردم به افرادی که حضور ندارند تهمت می‌زند و حاضر به گفت‌وگوی رودررو با آنها نیز نیست.
وی ادامه داد: ای مردم، شب گذشته دو مسیر و تفاوت‌ها را مشاهده کردید که مبتنی بر سیاست‌گذاری از بالا توسط گروهی محدود بود. سیاست‌گذاری باید با مشارکت و خرد جمعی باشد. من برنامه‌ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم، بلکه باید با مشارکت دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی، کارگران و اندیشکده‌ها انجام شود. برنامه‌ریزی پشت درهای بسته و جمع محدود در دولت سایه، زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من به این شیوه پایان خواهم داد. گام اصلی در بهبود معیشت و پیشرفت کشور رفع تحریم و تعامل با جهان است؛ من با سرعت اقدام خواهم کرد، معطل نخواهم ماند. همه مشکلات به دلیل تحریم‌ها نیست.
وی اضافه کرد: من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. برنامه خود را برای اصلاح اقتصاد ایران اعلام کردم و اقتصاددان‌ها آن را تأیید کرده‌اند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد ایران را بر اساس تعامل با جهان، شایسته‌گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. فکر غلط یعنی اینکه چند روز در حرف‌های انتخابات ریاست جمهوری دیدیم که بدون تعامل با دنیا می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. مدیریت ضعیف یعنی فردی به مذاکرات می‌رود و نتیجه، ارجاع پرونده به شورای امنیت سارمان ملل است.
پزشکیان اذعان داشت: رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما، شهید سردار سلیمانی، امینت عراق را تأمین کند و بازار اقتصاد به کسی دیگر واگذار شود. ما امروز با ۳ مشکل مواجه هستیم: فکر غلط، مدیر غلط و رابطه غلط. بنابراین روز جمعه باید به این ۳ گانه غلط پایان داد.
وی ادامه داد: مردم، من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی و فریب نمی‌دهم، اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم و تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بی‌جای دولت در اقتصاد را از بین ببرم. ارتباطات مالی بین‌المللی را دوباره برقرار کنم. برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نمی‌کنم و برای بازرگانان و کارآفرینان ایران عزت می‌آورم. وی بیان کرد: من به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم. من برای تأمین معیشت و رفاه شما شب و روز نخواهم شناخت و تعهد می‌کنم که تلاش می‌کنم هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزند خود نباشد. شعار من «برای شما و برای ایران» است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: علت این کارها، به‌کارگیری مدیران نالایق و غیرکارشناس‌ است. آقای جلیلی می‌گوید که اطراف من آدم‌های بدی هستند. سوال من این است که اطراف آقای جلیلی چه کسانی هستند؟ همان‌ها که از سفارت عربستان بالا رفتند.
پزشکیان تصریح کرد: مردم عزیز، شما خودتان می‌دانید چه کسانی در سفارت انگلستان و عربستان اقدام نادرست کردند. آنها همین افراد حاضر در دولت سایه هستند.
وی ادامه داد: آقای جلیلی خیلی راحت به من می‌گوید شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که قرار است رئیس‌جمهور شود امروز به من تهمت می‌زند. خیلی از افرادی که در ستاد من هستند، غیر از دولت روحانی هستند.

جلیلی: می‌گویید که رشد ۸ درصد کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است
جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گویید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی است. آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه، آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها، اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید و می‌خواهید به اتکای فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.
وی ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود، به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دادید و آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم‌پوشی می‌کنید و می‌گویید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گویید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار ماندند و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گویید این‌ها را قبول ندارید.
جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش‌بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند؛ می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.
وی ادامه داد: شما می‌گویید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ساله هفتم است و بعد می‌گویید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

 پزشکیان: من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!
پزشکیان گفت: یک دروغ واضح است؛ من حزبی نیستم. رئیس جمهوری که مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا بر سر مردم چه بلایی خواهد آورد؟ من وقتی رئیس دانشگاه بودم با برادران بسیجی در روستاها کارگری می‌کردم و ۶۰۰ خانه بهداشت ساختم. بنده به مشارکت مردم معتقدم. من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!
وی افزود: بیشتر گروه آقای قالیباف و شهید رئیسی با من کار می‌کنند. راه من راه مولا علی است. شاخص مردم هستند؛ بارها این را اینجا گفتم. مردم، الان ۶۰ درصد در انتخابات شرکت نکردند. ۶۰ درصد فعلاً ما را قبول ندارد. اگر این تفکر بیاید، تبدیل به ۲۰ درصد می‌شود. این ۲۰ درصد می‌تواند به مردم کمک کند؟
وی افزود: چه کسی گفته من با مسکن مهر مخالف هستم. گروهی که تفکرشان این است و کسی را پیدا می‌کنند و من را به آن مرتبط می‌کنند.
وی افزود: راحت جلو چشم مردم به من می‌گوید تو حزبی، تو ضدمردم هستی؛ منی که با مردم هستم و حزبی نیستم.
پزشکیان: ما پرت انرژی داریم و این انرژی را کسانی که امکانات و منابع بیشتری دارند مصرف می‌کنند. هزینه را آدم‌هایی می‌دهند که برق و بنزین مصرف نمی‌کنند. حاکمیت سوبسید را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند. اگر قرار است این مسئله عادلانه مطرح شود باید این پول به همه داده شود. اما اینکه چگونه باید بدهیم، اعلام کردم بدون نظر کارشناسی و بحث و گفت‌وگو با مردم نباید اتفاق بیفتد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اما قرار نیست ما سوبسید را به پولدارها بدهیم.
ولی آن روستایی و محرومان هزینه گرانی آن را بدهد. نگاه من این است اگر عدالت وجود دارد، باید به محرومین برسیم. نباید با سوبسید دادن به من سفره نان محرومان را ساقط کنیم. چرا کسی که خانه‌اش ۱۰ اتاق و چراغ دارد همان سوبسیدی را بگیرد که آن فقیر می‌گیرد. اگر نگاه، عادلانه است باید سوبسید را به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم.

جلیلی: تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت
جلیلی ادامه داد: ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان فقط چون با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست چه کسانی هستند؟
وی بیان کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود خداوند شاهد است که این مطالبی که شما مطرح می‌کنید چقدر مطابق با واقعیت است و صدق دارد.
جلیلی گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده ما به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.
جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید، اما خلاف می‌گویید. آقای پزشکیان همین که می‌گویید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.


تعداد بازدید :  50