شماره ۳۱۰۸ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

تفاوت سند رسمی-عادی
بیع‌نامه و هر سندی که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم نشود سند عادی است و فرقی نمی‌کند که این سند را مشاور املاک یا خود طرفین تنظیم کرده باشند. کد رهگیری مشاوران املاک نیز دلیلی بر رسمی بودن سند نیست. اگرچه می‌توان به این نوع اسناد در دادگاه استناد کرد، ولی اگر انکار شود، دارنده سند عادی خود باید صحت و اعتبار سند را ثابت کند.

سفته به عنوان ضمانت
برای دادن سفته به عنوان ضمانت در محل کار (سفته ضمانت حسن انجام کار) و یا به هر عنوان دیگری، حتماً از طرفی که برای او سفته صادر می‌کنید (ترجیحاً در دفتر اسناد رسمی) رسید بگیرید و عنوان امانت و حسن انجام کار را بنویسید یا این که شماره سفته و موضوع آن را در قراردادتان درج کنید تا بعداً از سفته شما سوءاستفاده‌ای نشود.

«نفقه»، گذشته و آینده
در دریافت نفقه زن می‌تواند علاوه بر نفقه آینده، نفقه گذشته خود را نیز مطالبه کند. در حالی که سایر افرادی که پرداخت نفقه آنان واجب است، مانند دختر، فقط نفقه آینده را می‌توانند مطالبه کنند.


تعداد بازدید :  28