شماره ۳۱۰۸ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
صفحه را ببند
آیا امسال سینما ۳۳ میلیون نفری خواهد شد؟!

تا حدود یک هفته دیگر، ماه‌های محرم و صفر آغاز می‌شود، بنا به تجربه فرهنگ و فضای عمومی و اجتماعی، گیشه سینما باید مدیریت شود، به این معنا که با سینمای تابستان نیازمند مهندسی هوشمندانه در چینش و انتخاب فیلم‌های روی پرده است. طبیعتا به‌مانند هر سال، نمایش فیلم‌های کمدی در دهه اول ماه محرم متوقف می‌شود و دیگر گونه‌ها، این امکان را پیدا می‌کنند تا در این مدت، با در اختیار داشتن سالن‌هایی بیشتر مخاطب جذب کنند. بنابراین لازم است پس از محرم و برای رشد گیشه ، یک فیلم قدرتمند اجتماعی رونمایی شود تا در کنار آثار غیرکمدی فعلی، گرمابخش گیشه این دو ماه باشد. در ادامه نیز برنامه‌ریزی‌ها باید برای پس از ایام عزاداری این دو ماه بر روی حداقل یک فیلم پرمخاطب کمدی انجام شود تا سینمای ایران بتواند تابستان را پشت سر بگذارد. تلاقی ماه‌های محرم و صفر با تابستان سبب شده، برای حفظ حرمت این دو ماه، سینماها مدت بیشتری تعطیل شوند، تابستانی که یکی از طلایی‌ترین بازه‌های نمایش فیلم در همه دنیا به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی منسجم، مرداد و شهریور امسال را به‌مانند دو سال گذشته، پربار کرد تا گیشه از محل نمایش این ۲ ماه ضمن حفظ حرمت فرهنگ عمومی، طبق برنامه قبلی خود به راه خود ادامه دهد.
در شرایط کنونی، تداوم اکران فیلم‌های پرمخاطب کنونی، به مصلحت گیشه سینما است؛ فیلم‌هایی که هم‌چنان مخاطب دارند و تا امروز، آمارهای خوبی از مخاطب و گیشه به جا گذاشته‌اند؛ از سوی دیگر، با آغاز محرم، و تعطیلی، سینما کم‌مخاطب خواهد شد، البته شدت و ضعف این کاهش، متناسب با سیاست‌های مدون سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش مشخص خواهد شد. یکی از
راه های مدیریت شرایط گیشه، اکران یک فیلم اجتماعی در دهه ابتدایی محرم و ترجیحا از چهارشنبه -۱۳ تیر- خواهد بود تا در بازه یک هفته‌ای که سینماها فیلم کمدی ندارند، مخاطبان به سمت این فیلم و دیگر آثار غیرکمدی سرریز شوند. در ادامه نیز ضرورت دارد حداکثر تا آغاز ماه صفر، یک کمدی پرمخاطب نیز به گردونه اکران افزوده تا گیشه نیمه دوم مرداد و شهریور نیز به‌نوعی تضمین شود.
اگر چنین تصمیماتی به کار گرفته شود، سینما قطعا از این شرایط نیز عبور خواهد کرد. در واقع سینمای امسال تاکنون ۲ بازه زمانی مهم را با موفقیت پشت سر گذاشته است؛ بازه نخست به ماه رمضان امسال مربوط بود که با نوروز در تلاقی بود و سینماها از نهم نوروز تعطیل شدند. اما با یک برنامه‌ریزی درست، سینماها در نوروز امسال با ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه شدند و پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم زدند. گردنه دوم نیز به بازه طلایی نیمه خرداد تا نیمه تیرماه مربوط بود که سینمای ایران با جذب حدود ۳ میلیون مخاطب بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان فروخت. اگر سینمای ایران بتواند این فرصت ۲ ماهه را نیز مدیریت کند، قطعا مخاطبان امسال سینما از ۳۳ میلیون نفر فراتر رفته و گیشه نیز مرز ۲ هزار میلیارد تومان را پشت‌سر خواهد گذاشت.

 


تعداد بازدید :  42