شماره ۳۱۰۶ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
گزارشی از رشد و ارتقای توان، تجهیزات و عملکرد جمعیت هلال‌احمر در دوران سه‌ساله ریاست‌جمهوری شهید رئیسی
«هلال» در دولت سیزدهم پررنگ شد

 [شهروند] جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در دوران سه‌ساله ریاست‌جمهوری شهید رئیسی دستاوردهای چشمگیری داشت و توانست خود را جزو پنج جمعیت قدرتمند دنیا در پاسخ به سوانح طبیعی و غیرطبیعی مطرح کند و آمار داوطلبان و اعضای هلال‌احمر را به حدود سه میلیون نفر برساند.
آمار موجود نشان می‌دهد که جمعیت هلال‌احمر در دولت سیزدهم رشد بی‌نظیری داشته که از آن‌جمله می‌توان به افزایش تعداد امدادگران، ارتقای تجهیزات نجات، افزایش پنج برابری تولید و تامین داروهای موردنیاز کشور، رشد تعداد پایگاه‌های امدادی، توسعه ناوگان امدادی، اجرای طرح‌های حمایتی در مناطق کم‌برخوردار، افزایش میزان مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردمی، رشد آمار سفیران اهدای خون، اجرای موفق طرح‌های سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و توسعه همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد که این موارد تنها بخشی از کارنامه هلال‌احمر در دولت مردمی است.
بنابر اعلام ایرنا، در ابتدای دولت سیزدهم با چالش‌های کمبود نیروی انسانی امدادونجات، فرسودگی ناوگان امدادی و کاهش ذخیره انبارهای امدادی(با توجه به وقوع سیل جنوب کشـور)، مواجه بودیم اما با پیگیری و تدابیر دولت خدمتگزار، پیشرفت‌های زیادی حاصل شد؛ به‌طوری که تعداد امدادگران و نجاتگران درجه‌بندی شده از ۴۰ هزار به ۷۳ هزار نفر افزایش یافت، همچنین هشت هزار نفر به‌صورت شرکتی در جمعیت هلال‌احمر جذب شدند و تعداد تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر نیز از ۶ هزار و ۱۰۰ تیم به هشت هزار و ۲۳۴ تیم عملیاتی در ۱۳ رسته عملیاتی در کشور (تیم‌های پنج نفره) افزایش یافت.
پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در دو سال گذشته از ۵۴۸ پایگاه به ۶۰۱ پایگاه در کشور رسید و ۹۰۰ دستگاه خودرو شامل آمبولانس و خودروی نجات به ناوگان جمعیت هلال‌احمر افزوده شد.
انبارهای امدادی موجود جمعیت هلال‌احمر در کشور در دو سال گذشته از تعداد ۵۲۲ سوله به متراژ ۳۲۱هزار مترمربع به تعداد ۵۷۲ سوله و متراژ ۳۶۱ هزار مترمربع رسیده است.
در طول سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، در ۱۱۰ هزار عملیات امدادی به بیش از ۴ میلیون نفر در کشور امدادرسانی شده که حاکی از رشد ۹ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته است. دستاوردها و پیشرفت‌های جمعیت هلال‌احمر در دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه پیش قابل تقدیر است و در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در دولت مردمی به گواه آمار موجود، شاهد رشد بیش از صددرصدی طرح‌های ملی بوده‌ایم.

افزایش آمار سفیران اهدای خون
افزایش آمار «سفیران اهدای خون» با انعقاد تفاهمنامه با سازمان انتقال خون و با هدف افزایش مشارکت جمعیت هلال‌احمر ایران در اهدای خون و محصولات آن به‌ویژه در شرایط بحران، داوطلبان جمعیت در دو سال گذشته ۱۴۱هزار و ۸۶۱ واحد خون اهدا کرده‌اند.
اجرای برنامه «نذر خدمت» در ادامه پویش «نذر آب» و به‌صورت طرح استانی با مشارکت همه استان‌های کشور و طرح ملی با میزبانی دو استان سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی اجرا شده است. در سال ۱۴۰۲ این طرح با محوریت «خادمان داوطلب مردمی در توانمندسازی جوامع محلی»، در بیش از ۱۰۰ روستای کم‌برخوردار مناطق متاثر از خشکسالی برگزار شد.

افزایش میزان مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردمی
افزایش میزان مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردمی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در دو سال گذشته در قالب اعلام فراخوان‌های عمومی و تخصصی هم در شرایط عادی و هم در شرایط اضطراری، با برگزاری پویش‌های مختلف ازجمله پویش‌های بشردوستی، آفتاب مهربانی، مهر تابان، هلال رحمت، ارمغان مهر، یلدانه، پنجره‌های امید و سهام نیکوکاری ایرانیان برای کمک به حادثه‌دیدگان زلزله‌های خوی، ترکیه، افغانستان، مراکش، سیل گلستان و مردم مظلوم غزه همچنین نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر و کمتربرخوردار کشور در مجموع ۸۶۵ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری کرده است.

افزایش ۵۵۰ درصدی تعداد داوطلبان
افزایش 550درصدی تعداد داوطلبان کافی ‌است تا عملکرد سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در دو سال گذشته را نقطه عطفی در ۶ دهه فعالیت این سازمان بدانیم. براساس گزارش سامانه الکترونیک عضویت، تعداد اعضا و داوطلبان هلال‌احمر کشور در پاییز ۱۴۰۰ کمتر از ۴۰۰ هزار نفر بود و اکنون با رشدی ۵۵۰ درصدی از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

ثبت رکورد طرح سفیران حمایت روانی
«سحر» نام اختصاری سفیران حمایت روانی است. تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد تیم‌های سحر ۴۵ تیم بود که در هر استان یک تیم و در استان‌های بزرگ دو تیم فعال بودند. از تاریخ یادشده تا پایان مرداد ۱۴۰۲ این تعداد به ۴۵۰ تیم رسید و اکنون در هر شهرستان یک تیم و در مراکز استان نیز بیش از دو تیم استقرار دارند.
۹۰۰ درصد رشد در طرح‌های ملی طرح سحر در هفت ماه؛ به‌عنوان رکورد در پشتیبانی روانی جامعه بحران‌زده به‌ویژه در ساعات نخست پس از بحران ثبت است.
«دادرس» (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت)؛ طرح ملی تبدیل دانش‌آموزان از قربانی به امدادرسان است که با حمایت دولت سیزدهم تعداد مربیان یا دادرسان پیشرفته ۴۸ درصد افزایش یافته است. همچنین ۱۷ هزار دختر یاریگر در طرح ملی یاس، رشد ۲۵ درصدی دختران داوطلب طرح ملی یاس یا یاران آسیب‌ستیز، یکی از سازنده‌ترین برنامه‌های سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در راستای شکوفایی توانمندی‌های دختران جوان و استفاده از این ظرفیت‌ها برای کمک به دختران و بانوان نیازمند حمایت است.
مهم‌ترین کنشگری‌های یاس، توانمندی و استقلال اقتصادی از طریق توسعه کسب‌وکارهای خانگی و کارآفرینی محلی است. اکنون نشانه‌های رشد طرح ملی یاس ملموس است؛ به‌طوری که دی ۱۴۰۱ در طرح ملی یاس ۸ هزار و ۵۰۰ دختر فعال شناسایی و آموزش داده شدند و این میزان در پایان مهر ۱۴۰۲ به ۱۷ هزار و ۷۹۷ تن رسید که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۳۵۰ درصدی طرح ملی سفیران حمایت‌های امدادی و بشردوستانه
در طرح ملی سفیران حمایت‌های امدادی و بشردوستانه (سحاب)، اکیپ‌های امدادی سیار و بشردوستانه سازمان جوانان در قالب گروه‌های دونفره پیاده، دوچرخه‌سوار یا در پست‌های جاده‌ای بر ایمنی و سلامت سفر و تفریح شهروندان نظارت دارند و درصورت نیاز، آنان را درباره مخاطرات آگاه می‌کنند و در زمان وقوع آسیبِ غیرمترقبه به یاری‌شان می‌شتابند.
درباره ضریب رشد این طرح شاید اشاره به این نکته کافی باشد که برای نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۰ اکیپ برای استقرار و گشتزنی پیش‌بینی شده بود که این اکیپ‌های فعال با افزایش تعداد داوطلبان به ۳۵۰ اکیپ رسید و از پیش‌بینی تا اجرا ۱۳۸ درصد رشد کرد.

زنجیره هزار نفری در پویش ملی «غرق نشویم»
پویش ملی «غرق نشویم» با شعار «بی‌گدار به آب نزنیم» با توجه به ضرورت حفاظت از گردشگران سه استان شمالی کشور یعنی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از خطر غرق شدن شکل گرفت.

تولید 5 برابری دارو در هلال‌احمر
رشد در عرصه تدارک دارو و تجهیزات پزشکی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بازوی توانمند نظام، دولت و وزارت بهداشت به شمار می‌آید و در کنار تولید انواع داروها و تجهیزات مهم پزشکی، نقش مفیدی در تأمین و توزیع داروهای کمیاب و داروهای پرونده‌ای از طریق شرکت بازرگانی سها کیش، پخش سها هلال و داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور دارد.
با فعالیت شبانه‌روزی و تولید پنج برابری همچنین توزیع مویرگی و گسترده آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور و تامین و توزیع گسترده داروهای مخصوص دوران کرونا و آنتی‌بیوتیک این مجموعه‌ها توانستیم بخش قابل توجهی از نیاز جامعه را پوشش دهیم.

تولیدات شرکت‌های تابعه سازمان تدارکات پزشکی
واردات بیش از ۱۱۲ میلیون دوز واکسن، ۱۰ میلیون و ۵۶۶ هزار عدد داروهای فوریتی و کمیاب و ۱۸۸ هزار داروی تک‌نسخه‌ای توسط شرکت بازرگانی سها کیش همچنین تولید بیش از ۳۲۵ میلیون قرص، ۱۸۸ میلیون کپسول و ۲۲ میلیون مایعات توسط داروسازی سها، تولید بیش از ۳۵۱ کیلوگرم انواع عصاره مایع گیاهی، ۲۰ کیلوگرم انواع عصاره خشک گیاهی و ۱۰ کیلوگرم عصاره روغنی توسط شرکت کشت و صنعت فرآوری گیاهان دارویی سهاجیسا و تولید بیش از ۵۳۶ میلیون سرنگ و سرسوزن، ۳۰ میلیون سرسوزن دندانپزشکی، ۳ میلیون فیستولای وریدی و شریانی، ۴۶۳ هزار آنژیوکت، ۳ میلیون صافی دیالیز، ۳ میلیون ست دیالیز، ۶۵۲ هزار گالن محلول دیالیز، ۲ میلیون فلاکن، ۴ میلیون کنستانتره پودری بی‌کربنات و ۸۲ هزار ست تالاسمی توسط شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران در سه سال اخیر انجام شده است.

همکاری با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد
جمعیت هلال‌احمر و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) به‌منظور انجام همکاری‌های مشترک و تقویت ظرفیت‌های ملی، تفاهمنامه‌ای برای بازه زمانی ۲۰۲۷- ۲۰۲۳ را منعقد کرده است. هدف این تفاهمنامه کاهش میزان صدمات و مرگ‌ومیر در زنان، مادران باردار و نوزادان، از طریق ظرفیت‌سازی در حوزه سلامت باروری در واحدهای مراقبت بهداشتی پایه (BHCU) جمعیت هلال‌احمر است.


تعداد بازدید :  336