شماره ۳۱۰۶ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
از موضوع کارگزار تا تشکیل تیم زنان
سه تغییر مهم در قوانین لیگ بیست و چهارم

[ شهروند]  با تنظیم دستورالعمل جدید برای لیگ بیست و چهارم، قوانین جدید برای فصل جدید رقابت‌ها وضع شده است. شاید در وهله اول به نظر برسد افزایش سقف بودجه باشگاه‌ها، مهم‌ترین بخش دستورالعمل جدید باشد؛ اما نگاهی جزئی‌تر به آن، از وجود چند بند مهم پرده برداری می‌کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارگزار باید مورد تائید فدراسیون باشد
بعد از ماجراهای مربوط به پرونده فساد که پیرو آن چند کارگزار محروم شدند؛ این‌بار فدراسیون فوتبال با دقت بیشتری در خصوص این موضوع، قوانین وضع کرده است. در ماده چهار تا هشت مصوبه فدراسیون در همین خصوص ذکر شده است: اگر كارگزار نقل و انتقالات ملی یا بین المللی كه با بازیكن یا كادر فنی دارای قرارداد ثبت شده است، در انعقاد یك قرارداد دخالت داشته باشد، باید یك نسخه از قرارداد خود با بازیكن یا مربی را به باشگاه ارائه نماید. تخلف ناشی از پذیرش كارگزار غیر رسمی یا كارگزار فاقد قرارداد، قابل رسیدگی در اركان ذی صلاح فدراسیون می باشد. در راستای ایجاد شفافیت و مدیریت یكپارچه فعالیت كارگزاران، بازیكنان صرفاً مجاز به داشتن كارگزار معتبر مورد تائید فدراسیون (دارای پروانه فعالیت مجاز) می باشند، فهرست این كارگزاران در سایت فدراسیون/سازمان لیگ بارگذاری و اطلاع رسانی می گردد. بازیكنان زیر ١٨ سال مجاز به داشتن كارگزار یا مدیر برنامه نمی باشند و باید از طریق تائیدیه والدین "رضایت نامه" قرارداد را منعقد  کنند.

سه درصد از تمام قراردادها برای فدراسیون!
تا سال گذشته، دو و نیم درصد از میزان قرارداد تمام بازیکنان، مربیان و سایر ارکان باشگاه به حساب فدراسیون واریز می‌شد اما در فصل جدید این عدد به سه درصد افزایش پیدا کرده است. در همین خصوص همچنین ذکر شده: صدور كارت شركت در مسابقات از سوی سازمان لیگ، منوط به تأیید فدراسیون فوتبال مبنی بر واریز وجوه مزبور است.

تیم‌داری در بخش زنان الزام است!
اگرچه کماکان کنفدراسیون فوتبال آسیا، الزامی برای تشکیل تیم زنان نداشته است و این موضع را فعلا در حد پیشنهاد و یکی از آیتم‌های مثبت برای باشگاه‌ها قلمداد کرده؛ اما کمیته مجوز حرفه‌ای این موضوع را برای تیم‌هایی که قصد حضور در مسابقات آسیایی دارند را الزام دانسته است. در همین خصوص در بند 37 دستورالعمل‌های حاكم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه های لیگ برتر برای سه فصل مسابقاتی 1403 تا 1406 آمده است: با توجه به الزامات كنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص صدور مجوز حرفه ای، باشگاه ها مكلف به دارا بودن تیم های بانوان در سطوح كشوری و استانی هستند.


تعداد بازدید :  82