شماره ۳۱۰۶ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
تحلیل فارن آفرز به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا شرکای آسیایی آمریکا به اندازه کافی نگران ترامپ نیستند؟
بازگشت ترامپ و کاسبی با متحدان آسیایی اش

[راضیه زرگری ] مجله فارن افرز در تحلیلی درباره تأثیر بازگشت دوباره ترامپ به قدرت و گمانه زنی‌های شرکای آسیایی ایالت متحده درباره آینده روابط با این کشور، با این مقدمه که امروز نمی‌توان در پایتخت‌های آسیایی گفت‌وگوی سیاسی داشت، مگر اینکه وارد بحث درباره بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید شد، نوشت:« گمانه زنی‌ها در مورد اینکه دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ چقدر با دوره اول بایدن متفاوت است، بالا گرفته.در دولت بایدن واشنگتن بر تعمیق مشارکت و ایجاد ائتلاف با شرکایش برای رقابت اقتصادی با چین و تقویت بازدارندگی تایوان تمرکز کرد. ترامپ اما معامله گر است و رویکردش به‌مراتب منفعت طلبانه‌تر خواهد بود.»

چرا شرکای آسیایی آمریکا نگران دومین ریاست‌جمهوری ترامپ نیستند؟
به نوشته این مجله، ترامپ از تمایل خود برای اولویت دادن به منافع کشورش و بهای اندک دادن به شرکای آمریکا با صدای بلند صحبت کرده است. با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران آسیایی و رهبران سیاسی این قاره هم تا حدودی نسبت به دورنمای دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ آرامش دارند. در چهار سال گذشته، کنگره ایالات متحده به یک اجماع دو حزبی در تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خارجی و حفاظت از بازارهای ایالات متحده در مقابله با قدرت گرفتن چین رسیده است و بر همین اساس هم برخی از رهبران آسیا امیدوارند قانونگذاران بتوانند سیاست‌های ترامپ را هدایت کنند.

ترامپ دوم به‌مراتب مخرب‌تر از ترامپ اول است
نویسنده فارن افرز معتقد است این امیدواری و اطمینان نابجاست: «دولت دوم ترامپ احتمالاً برای آسیا بسیار مخرب‌تر از دولت اول خواهد بود. در دوره اول ترامپ، رادیکال‌ترین غرایز او در سیاست خارجی با حضور منصوبان کارکشته مهار شد. روندی که در دور دوم وجود نخواهد داشت. اگر ترامپ شانس دومی برای ریاست‌جمهوری پیدا کند، حتی این احتمال مضاعف وجود دارد که متحدانش را به دشمنان تجاری تبدیل کند، ردپای نظامی ایالات متحده در سرتاسر جهان را کمرنگ کند و دست محکم دوستی با رهبران خودکامه بدهد.»

شرکای امنیتی واشنگتن در آسیا باید بیش از گذشته بر خود متکی باشند
فارن آفرز ادامه داده است:«شرکای امنیتی واشنگتن در آسیا باید بیش از گذشته بر خود متکی باشند، زیرا آمریکا پیش از این اگر حامی به ظاهر خیرخواهانه مدعی دفاع از نظم لیبرال در منطقه بود، ولی درصورت رئیس‌جمهور شدن دوباره ترامپ با یک بازیگر معامله گر و منفعت طلب مواجه هستند.همه متحدان ایالات متحده در هند و اقیانوس آرام، ازجمله متحدان نزدیک مانند استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی، باید با این واقعیت بیدار شوند که دوره دوم ترامپ شگفتی‌های جدید و چالش برانگیزی را به همراه خواهد داشت.»

متحدان آسیایی آمریکا باید برای ریاست‌جمهوری ترامپی متفاوت آماده شوند
در ادامه، این اندیشکده آمریکایی از منظر دولت‌های آسیایی به این موضوع نگاه کرده است«اگر منصف باشیم، دولت‌های آسیایی در تلاش هستند تا برای ریاست‌جمهوری ترامپی متفاوت آماده شوند. در برخی موارد، کشورهای آسیایی تلاش می‌کنند در دور دوم ترامپ جلوی اختلافات سیاسی را بگیرند، به‌ویژه متحدان آمریکا؛ برای مثال دولت‌های ژاپن و کره‌جنوبی، از یک سو از طرف چین و کره‌شمالی و تحرکات سیاست بین‌الملل این کشورها در معرض خطر هستند و از سوی دیگر نمی‌خواهند در دام ترامپ دلال بیفتند.به‌طوری که کره‌جنوبی و ژاپن روند مذاکره مجدد درباره توافقنامه‌های دفاعی موجود را آغاز کرده‌اند تا مجبور نباشند به خواسته‌های چند میلیارد دلاری که ترامپ احتمالا به آنها تحمیل می‌کند، تن بدهند.»


تعداد بازدید :  106