شماره ۳۱۰۶ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
جزئیاتی از انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، به‌صورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.
در نخستین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمان‌بندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.
براساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت‌نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد، اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.
طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت کنند.
اخذ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره به‌صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رأی بدهند.


تعداد بازدید :  98