شماره ۳۱۰۴ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
یک روز قبل از مناظره چهارم
گرم شدن تنور انتخابات با سفرهای استانی و مناظره نمایندگان نامزدها

 [شهروند] هر چه به روز رأی‌گیری نزدیک‌تر می‌شویم، مواضع نامزدها و طرفدارانشان شفاف‌تر و صریح‌تر می‌شود. بسیاری بر این باورند که شور انتخاباتی رو به گسترش است و نامزدها، مرددین را به پای صندوق آرا خواهند کشید. بر همین اساس، سفرهای نامزدها به استان‌های مختلف افزون شده و از سوی دیگر ابداعات جدیدی از سوی وزارت کشور در راه است ازجمله صدور مجوز برپایی تریبون‌های آزاد انتخاباتی در تهران. احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران، از صدور مجوز برای برپایی تریبون‌های آزاد انتخاباتی در پایتخت برای نخستین بار خبر داد و گفت: این امر آثار و برکات خوبی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارد. همچنین نقش مناظره نمایندگان نامزدها در مورد مسائل مختلف در رسانه‌ها و دانشگاه‌ها از نقاط قوتی است که می‌تواند مردم را در مسیر انتخابشان مدد رساند.

در گردهمایی جامعه سلامت
پزشکیان: به‌خاطر اینکه در جریان مهسا امینی حرف زده بودم صلاحیتم رد شد

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، خطاب به جامعه سلامت گفت: ما بدون همراهی شما امکان ندارد مشکلات پیچیده و زیاد این مملکت را حل کنیم و من نمی‌توانم همه این کارها را خودم انجام دهم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ایران را همه ایرانیان می‌توانند بسازند نه یک گروه خاص. حق با کسی است که تواناتر، عالم‌تر و دلسوزتر است.
پزشکیان ادامه داد: تقوا یعنی در سیاست بهترین و کارآمدترین تصمیم را بگیری و اجازه بدهی اجرایی کنند. در نتیجه کسی که شاید نماز شب هم بخواند، ولی مثلا برای یک بیمار نسخه درست نپیچد، تقوا ندارد و در مقابل ممکن است کسی نماز هم نخواند، اما نسخه درست تجویز کند. این فرد تقوا دارد.
وی با بیان اینکه دلیل درستی یا عدم‌درستی یک حکومت آن چیزی است که مردم پشت سر آنها می‌گویند، گفت: من قبل از اینکه نامزد شوم موضعم مشخص بود و به‌خاطر اینکه در جریان مهسا امینی حرف زده بودم صلاحیتم رد شد.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت: من دخترم را تنها بزرگ کردم، همانطور که هیچ‌یک از ما نمی‌تواند دخترش را به زور وادار به انجام کاری بکند، در مورد زنان جامعه هم باید همین کار را کرد. اگر این مدل لباس پوشیدن گناه است، رفتاری که ما با اینها می‌کنیم صد برابر بدتر است.

در نشست خبری
پورمحمدی: برخورد ما با آمریکا منوط به رفتار آنهاست

حجت‌الاسلام پورمحمدی در نشست خبری گفت: شاید کاندیداهای دیگر قصد کناره‌گیری به نفع دیگری را داشته باشند، اما بنده چنین قصدی ندارم.
وی در نشست خبری گفت: معتقدم آنچه می‌گویم مواضع قاطع انقلاب اسلامی و حضرت امام و رهبری است.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه‌داد: بحث حجاب یک مقوله دینی و فرهنگی است و ما هم به آن احترام می‌گذاریم، زنان ما وفادار هستند و بخش بزرگی از آنها به حجاب اعتقاد دارند و عمل می‌کنند.
پورمحمدی تصریح کرد: متأسفانه مسئله حجاب به یک تنازع اجتماعی و کشمکش وارد شده است. وی با بیان اینکه آنچه درباره لایحه حجاب عرض کردم انتقاداتی است که وجود دارد، گفت: بسیاری از طراحان و تصویب‌کنندگان این لایحه هم با آن اختلاف دارند و لایحه نهایی نشده است. من سبک این اجرا را قبول ندارم، نه‌تنها من، بسیاری از دلسوزان و بزرگان مملکت این را قبول ندارند. روش منطقی و معقول را باید در پیش بگیریم.  پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که آیا به نفع پزشکیان کنار می‌کشید، گفت: اصلاً این چه سؤالی است‌ که‌ می‌پرسید، من مشی امام‌، انقلاب و رهبری را پیگیری می‌کنم. وی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی سیاست فعال بین‌المللی است، گفت: برخورد ما با آمریکا منوط به رفتار آنهاست. ملاک ما حقوق و‌ منافع ماست و اگر رعایت شد، ما منعی نداریم. پورمحمدی اضافه کرد: دیگر اجازه نمی‌دهیم به سفارتی حمله شود و فریب تفرقه‌افکنی دشمنان و رقبا را هم نخواهیم خورد.

در اهواز
 جلیلی: حقوق کارگر باید به جیب خود او برود، نه به جیب واسطه‌ها

سعید جلیلی در شبکه اجتماعی داخلی «ویراستی» بریده‌هایی از سخنرانی انتخاباتی خود در اهواز را منتشر کرد.
جلیلی نوشت: آنها که می‌گفتند کاری می‌کنیم که هم اقتصاد بچرخد وهم سانتریفیوژ؛ هم اقتصاد را از دست دادند و هم سانتریفیوژ را. در پست دیگری از جلیلی آمده است: «اما عزیزان شما در سال ۱۴۰۰ سیدمحرومان رئیس‌جمهور عزیزمان را انتخاب کردید، رئیسی آمد و کشور را به دو یا سه کشور محدود نکرد و گفت ما در دنیا ۲۰۰ کشور داریم و نباید رفاه و معیشت کشورمان را به سه کشور گره بزنیم، آن هم کشور‌هایی که دشمنی‌شان با ملت ما ثابت شده است.» جلیلی همچنین درباره کارگران پیمانی نوشت: «چرا باید کارگران پیمانی ما دچار مشکل باشند، چرا باید حقوق آنان در جیب کسان دیگر برود. حقوق کارگر باید به جیب خود او برود نه به جیب واسطه‌ها. در ماجرای هفت‌تپه دیدیم که کارگران هفت‌تپه فقط نگران شرایط خود نبودند، بلکه معتقد بودند که چرا نباید سرمایه‌های این کشور به بهترین نحو استفاده شود و این نشان از غیرت کارگران خوزستانی دارد.
همچنین سعید جلیلی درحاشیه بازدید از مزارع کلزای روستای مایان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: روستای مایان، ظرفیت‌های خوب کشاورزی و دامداری دارد و باید آنها ارتقا یابد. وی افزود: این روستا باید علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی خود را توسعه دهد و وارد صادرات شود و کارهای صنعتی و صنایع تبدیلی در فصل زمستان انجام شود.

در اجتماع جامعه ورزش و جوانان
زاکانی: توزیع امکانات ناعادلانه است

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: همه مردم مبتنی بر شرایط فعلی مصرف انرژی در کشور، در طول سال تا ۶ گرم یارانه طلا - یعنی معادل اعتباری آن - را دریافت خواهند کرد که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود.
علیرضا زاکانی در اجتماع جامعه ورزش و جوانان، گفت: انقلاب اسلامی انقلابی مکتبی و مردم پایه است. مردم باید در تمام ساحات، سالار و آقا باشند. بزرگ‌ترین فرصت، نیروی انسانی و مردمی هستند که نیاز به توجه دارند.
وی گفت: ما در کشور امکانات کم نداریم، توزیع امکانات ناعادلانه است و این سبب شده عده‌ای از نداشتن نتوانند سر بر بالین بگذارند و به‌دلیل بی‌سرپناه بودن آرامش نداشته باشند اما ما با شناختی که از منابع داشتیم اول رفع نیاز و پس از آن پیشرفت و آبادانی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
زاکانی تأکید کرد: در حوزه رفع نیاز مردم، اولویت را سبد رفاه قرار دادیم. توزیع عادلانه یارانه طلا برای همه در همین زمینه است.
وی با بیان اینکه ورزش همگانی هم نشاط و سلامتی و توانمندی را تامین می‌کند و هم به انسجام اجتماعی منجر می‌شود، اظهار کرد: اهتمام شهرداری بر ورزش همگانی است و در این راستا سال ۱۴۰۱ در ۱۶ رشته ورزشی ۶۰۰ هزار نفر از مردم تهران را وارد رقابت کردیم که استعداد آنها شناخته شود. توسعه خدمات و ایجاد ظرفیت‌های ورزشی را نیز به‌نحوی دنبال کردیم که امکان ورزش کردن برای دختران و زنان فراهم باشد.

در دانشگاه تهران؛
قاضی‌زاده هاشمی: نباید قومیتی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: نباید قومیتی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنیم؛ نوع نگاه باید تغییر کند و باید ایران را به قدرت جهانی اقتصاد تبدیل کنیم.
وی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه من توسط جنبش دانشجویی به عرصه سیاسی و مدیریتی کشور معرفی شدم، تصریح کرد: از دوقطبی‌های گسترده‌ای که طی سال‌ها اتفاق افتاد، دچار آفت شده‌ایم زیرا فاصله طبقاتی افزایش یافت و حسن اعتماد و تفاهم‌ها را از بین برد. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اعتماد آحاد جامعه نسبت به هم کم شده است، اظهار کرد: در چنین وضعیتی بازسازی سرمایه اجتماعی اصلی‌ترین وظیفه دولت است. برای بازسازی سرمایه اجتماعی باید چهره‌های کاریزماتیک داشته باشیم؛ حاج قاسم در گسل‌های اجتماعی حضور یافت و نقش میانجیگری با چهره کاریزماتیک داشت. شهید رئیسی در طول دوره ریاست جمهوری ریل‌گذاری را انجام می‌داد و هم نقش میانجیگری اجتماعی را ایفا می‌کرد.
وی با اشاره به شعار محوری خود «دولت مردم؛ دولت خانواده» اضافه کرد: موضوع دولت مردم و دولت خانواده برگرداندن قدرت به مردم است.
قاضی‌زاده هاشمی افزود: ما با اجماع جبهه انقلاب همراه هستیم، اما نه الزاما اجماع باعث پیروزی است و نه اینکه تکثر منجر به باخت است و درصورت اجماع همه دوستان باید تمکین کنند.

در اتاق بازرگانی
قالیباف: اقتصاد سیاست‌زده محکوم به مرگ است

محمدباقر قالیباف، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با تأکید بر اینکه سیاست‌زدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل می‌شود به شرطی که سیاست‌زدگی بر اقتصاد نباشد.
محمدباقر قالیباف در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف اظهار کرد: کسانی که در جبهه حضور داشتند، بر این باورند که کار نشد ندارد.
قالیباف با تأکید بر اینکه این اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم را نمی‌توان اقتصاد نامید، گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، پلاک را از ماشین گرفتم و به افراد دادم. امروز یک راننده که می‌خواهد ماشین سی سال کارکرده خود را بفروشد، قیمت آن از زمانی که آن را خریداری کرده، چند ده برابر افزایش پیدا کرده با وجود این، اکنون برای خرید یک ماشین نو نیاز به چند میلیارد تومان دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی برای خرید ماشین دارد و نه سرمایه‌ای دارد و نه ما می‌توانیم ماشین او را توقیف کنیم. چرا در چنین وضعیتی باید سختگیری کنیم؟  وی همچنین با بیان اینکه من موافق مذاکرات بودم خاطرنشان کرد: مذاکره یک روش مبارزه است. در سیاست باید همواره به این نکته توجه داشت که با دشمن خود سخن می‌گوییم. آمریکا نه‌تنها از پس از انقلاب دشمن ما است، بلکه در طول تاریخ دشمن ما بوده است.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه اهمیت دستگاه دیپلماسی ما به اندازه تمامی دستگاه‌های دیگر است، تصریح کرد: در مذاکرات با دشمن باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم.


تعداد بازدید :  46