شماره ۳۰۹۴ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

پزشک و افشای اسرار بیمار
فاش کردن غیرمجاز اسرار بیمار به‌وسیله پزشک، جراح و ماما در صورتی که از نظر قانون افشای اطلاعات لزومی نداشته باشد، جرم است و مجازات تا یک سال حبس یا جزای نقدی را دارد. همچنین توبیخ و محرومیت از شغل و جبران خسارت مادی و الزام به عذرخواهی نیز در پی خواهد داشت.

فوت شوهر و دریافت مهریه
مهریه مانند دیگر حقوق مالی قابل نقل و انتقال به وراث است. به این صورت که اگر زن قبل از مطالبه مهریه از شوهر فوت کند، حق دریافت مهریه به ورثه او انتقال پیدا می‌کند. همچنین بعد از فوت شوهر هم از آن جایی که اموال او به ورثه می‌رسد زن می‌تواند مهریه خود را از وراث شوهر مطالبه کند.

میزان عده طلاق و عده فوت
عده به معنی مدت زمانی است که زن بعد از طلاق و فوت همسر نمی‌تواند ازدواج کند. عده زن در طلاق سه ماه است. عده زن در فوت شوهر چهار ماه و ده روز است.

احکام ازدواج با غیرمسلمانان
ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان از نظر قانون و شرع صحیح نیست و برای ازدواج، مرد غیرمسلمان باید مسلمان شود.

شرایط انتقال چک به دیگری
انتقال چک چه در قالب یک برگه جداگانه نوشته شود چه در پشت چک با امضای انتقال‌دهنده پشت‌نویسی شود، دارای آثار مشابه است و انتقال گیرنده از حقوق چک پشت‌نویسی شده بهره‌مند می‌شود.

بیمه عمر و منتفعان از عواید
شخصی که بیمه عمر دارد می‌تواند فردی را غیر از وراث برای دریافت بیمه عمر خود انتخاب کند و حتی این فرد هم قابل تغییر هست. اگر فردی را انتخاب نکرده باشد بیمه عمر به ورثه پرداخت می‌شود.


تعداد بازدید :  43