شماره ۳۰۹۴ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
سرپرست وزارت امور خارجه در نشست بریکس:
اجازه نمی‌دهیم ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران متجاوز مختل شود

سرپرست وزارت امور خارجه در نشست وزرای خارجه بریکس در نیژنی نووگوراد روسیه با بیان اینکه در مسیر تحکیم‌ ثبات منطقه‌ای جدی هستیم، گفت: ایران در عملیات وعده صادق و اقدام مشروع خود در پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها‌ ثابت کرد که اجازه نخواهد داد ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران متجاوز مختل شود.

 بریکس باید صدای اکثریت مردمی باشد که جهانی عادلانه‌تر و چندجانبه را ترجیح می‌دهند
باقری ادامه داد: بریکس بیشترین جمعیت، بزرگ‌ترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را دراختیار دارد؛ لذا باید صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دستیابی به جایگاه شایسته خود هستند و جهانی عادلانه‌تر، دمکراتیک‌تر و چندجانبه را بر جهان پرهرج‌ومرج کنونی ترجیح می‌دهند. سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: بریکس، هم‌اکنون به یک نماد جدید و الگوی موفقی از «همکاری‌های نوین» و «ائتلاف اقتصادهای پرشتاب» تبدیل و نشان داده که دارای طرح، ابتکار و برنامه‌های چندوجهی برای اصلاح «حکمرانی جهانی» و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی است. دقیقا به همین‌ دلیل است که کشورهای خواهان پیوستن به بریکس و یا همکاری با آن در قالب کشورهای شریک، دوست، همکار و بریکس پلاس، روزبه‌روز در حال افزایش هستند و شمه‌ای از آن را در اجلاس
خواهیم دید.

بریکس بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات با ارزهای ملی بیفزاید
باقری گفت: یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های بریکس که شایسته است در اولویت قرار گیرد و در آینده نزدیک اجرایی و عملیاتی شود، اصلاح نظامات مالی مبتنی بر برتون وودز است که همواره به‌عنوان مانعی برای توسعه و پیشرفت کشورهای مستقل و درحال توسعه عمل می‌کند.

همفکری در طراحی مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌ها در قالب بریکس
سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه علیه کشورهای عضو برای برپایی امنیت بین‌المللی پایدار، نیازمند همکاری اعضای بریکس در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حوزه مالی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، انرژی، فناوری و نوآوری است. وی یادآوری کرد: بریکس می‌تواند از طریق طراحی ساختارها و مکانیسم‌های مقابله جمعی با عوامل منفی مبارزه کند. باقری ادامه داد: از این‌رو معتقدیم که همفکری در طراحی مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌ها در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.

 صدور قطعنامه در آژانس تأثیری بر اراده ایران برای عملیاتی کردن طرح‌های توسعه‌‌ای هسته‌ای نخواهد داشت
این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام‌ اخیر سه کشور اروپایی در نشست‌ اخیر شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را یک اقدام تنش‌زا و در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده و منفعلانه کشورهای غربی و تلاش برای سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی تخصصی برای اهداف سیاسی و علیه کشورهای مستقل می‌داند. باقری یادآور شد: ما به همکاری با آژانس‌ در چارچوب حقوق و تکالیف خود، معاهده ان پی تی و موافقتنامه پادمان ادامه می‌دهیم. سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: صدور این قطعنامه هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت.

آغاز نشست بریکس با یک دقیقه سکوت به احترام شهدای خدمت
شرکت‌کنندگان در نشست وزرای خارجه بریکس در شهر نیژنی نووگورود روسیه، به احترام شهید جمهور آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه شهید ایران حسین امیرعبداللهیان یک دقیقه سکوت کردند.


تعداد بازدید :  22