دوره هفتادوهفتم جشنواره کن درحالی بهکار خود پایان داد که کیفیت فیلمهای بخش رقابتی این دوره، به محلی برای تحلیل کیفی این رویداد تبدیل شده است. برای این منظور چه بخواهیم نقد منتقدان فرانسوی را ملاک قرار دهیم و چه جدول ستارههایی که بسیاری از رسانههای معتبر برای آثار این دوره منتشر کردهاند، باز هم به گزارهای در جهت کیفیت بالای آثار بخش مسابقه امسال نمیرسیم. در واقع همانطور که خبرگزاری ایرنا نوشته؛ جشنواره کن هفتادوهفتم که انتظار زیادی از آن بهواسطه حضور نامهای بزرگ میرفت، درنهایت نتوانست اقبال چندانی را از منظر کیفی شاهد باشد.
آب سرد کن امسال
قطعا بزرگترین آب سرد کن امسال، «مگالوپلیس» فرانسیس فوردکاپولا بود که نه در ارزشگذاری منتقدان، نمره بالایی گرفت و نه نقدهای درخوری نصیبش شد. بیتوجهی کامل کن در اختتامیه نیز تیر خلاص را به این فیلم زد تا کاپولا نتواند هتتریک نخل طلای خود را به چشم ببیند. اینکه مهمترین و کنجکاویبرانگیزترین فیلم کن، با دستان خالی و با نقدهای منفی، این رویداد را ترک کند، قطعا خبر خوبی برای سینمادوستان نبود. علیالخصوص آنکه انتشار خبر صحبت با کاپولا برای ترک نکردن کن و اصرار برای حضور در مراسم اختتامیه، این گمانه را تقویت کرد که قرار است «مگالوپلیس» حداقل یک جایزه بگیرد. حالا اما مشخص شده این اصرارها برای بخش تقدیر از جورج لوکاس بوده است! یکی از لحظات جالب توجه اختتامیه کن ۲۰۲۴، که جورج لوکاس نخل طلای افتخاری خود را از دستان کاپولا دریافت کرد. این دو در دهه ۷۰ همکاری زیادی با هم داشتند و حتی لوکاس فعالیت حرفهای خود در سینما را با دستیاری کاپولا آغاز کرده است!
جوایز خوشحالکننده
نکته جالب اختتامیه کن ۲۰۲۴، اما، اعطای جایزه بهترین بازیگری به ۴ بازیگر فیلم «امیلیا پرز» ژاک اودیار بود- که البته برخلاف تعجب بسیاری از رسانهها اتفاق غریبی نیست و یکبار دیگر در سال ۲۰۰۶ نیز تکرار شده و جایزه بهترین بازیگر زن به گروه بازیگران زن فیلم «بازگشت» پدرو آلمودوار رسیده است. اما قطعا یکی از خوشحالکنندهترین اتفاقهایی که در اختتامیه کن رخ داد، جایزه گرفتن جسی پلمونز برای فیلم «انواع مهربانی» یورگس لانتیموس بود. بازیگر مستعدی که حدود ۲۴ سال در دنیای بازیگری حضور دارد، اما محبوبیت و خلاقیت این بازیگر پس از «مرد ایرلندی» رشد چشمگیری داشته است! نخل طلا هم طبق پیشبینیها به شان بیکر رسید تا دست آمریکاییها پس از ۱۳ سال به این جایزه برسد. با این جایزه، سینمای آمریکا هجدهمین نخل طلای تاریخ خود را دشت کرد.
کارآموز، انواع مهربانی و باقی قضایا
فیلمهای بسیاری کمتر از حد انتظارات عمل کردند. یکی همین «انواع مهربانی» بود که با وجود اینکه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد، اما انتظار بیشتری از این فیلم لاتیموس میرفت. فیلم «کارآموز» نیز با اینکه عصبانیت ترامپ را رقم زد، اما فیلم موفقی نبود. این فیلم که قطعا پرحاشیهترین فیلم کن امسال بود، با وجود جوسازیهای ضدترامپی خود نتوانست نقدهای مثبتی را بهخود ببیند و در جدول امتیازها نیز نمره متوسط رو به پایینی دریافت کرد.
در نهایت با تجمیع نقدهای منتشرشده و البته جدول امتیاز رسانههای معتبر، به این نتیجه میرسیم که کن هفتادوهفتم، نتوانست به لحاظ کیفی، همپای اعتبار آثار این دوره و سازندگانش باشد. گرچه تیری فرمو؛ دبیر هنری جشنواره تلاش بسیاری به خرج داد تا با رایزنیهای گسترده چندینماهه، چهرههای موجه بسیاری را به این دوره بکشاند، اما حالا که کن پایان یافته، میتوانیم به این داوری نسبی برسیم که این تلاشها، حداقل در شکل کیفی، نتوانسته رضایت دامنه زیادی از منتقدان را به همراه داشته باشد. گرچه برای اثبات این گمانه باید منتظر انتشار این آثار و حضورشان در فصل جوایز باشیم.