شماره ۳۰۸۳ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
وقتی صهیونیست‌ها در جبالیا به دام سربازان مقاومت افتادند
تله راهبردی مقاومت فلسطین برای تغییر چهره نبرد

[شهروند] حمله گردان‌های القسام به صهیونیست‌ها در جبالیا و به هلاکت رساندن تعدادی از آنان و همچنین به اسارت گرفتن تعدادی دیگر در عصر روز یکشنبه سبب شوکه شدن محافل داخلی اسرائیل شده است. توان مقاومت برای عملیات مجدد، پس از 233روز جنگ، از دید کارشناسان نظامی حیرت‌انگیز است. اینکه مقاومت بتواند طی عملیات خود نظامیان جدیدی از اسرائیل را به اسارت بگیرد نیز بسیار تعجب برانگیز شده است. اکنون برخی تحلیل‌گران می‌گویند با افزایش آمار اسرا وضع داخلی اسرائیل وخیم‌تر می‌شود.
رویترز در این‌باره نوشت: «ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام در پیامی ضبط شده که بامداد یکشنبه توسط الجزیره پخش شد اعلام کرد: «جنگجویان ما یک گروه نیروی صهیونیست را به داخل یک تونل کشاندند. جنگجویان پس از اینکه همه اعضای این نیرو را کشته، زخمی و اسیر کردند، عقب نشینی کردند.» ارتش اسرائیل اما روز یکشنبه این ادعای شاخه مسلح حماس را رد کرده و در بیانیه‌ای ادعا کرده «ارتش اسرائیل تصریح می‌کند که هیچ حادثه‌ای که در آن یک سرباز ربوده شده باشد، وجود ندارد.» با این حال حماس ویدئویی را منتشر کرد که یک فرد خون‌آلود را نشان می‌دهد که در تونل روی زمین کشیده می‌شود. اظهارات ابوعبیده ساعاتی پس از افزایش امیدواری برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در روز شنبه بیان شد.»
ایسنا در گزارشی به نقل از کارشناسان نظامی منطقه، این عملیات القسام را یک «تله راهبردی» خوانده است. در گزارش ایسنا در این‌باره آمده است: «سرهنگ حاتم الفلاحی کارشناس نظامی با اشاره به‌احتمال درز اطلاعات نادرست به اشغالگران به‌منظور به دام انداختن تعداد بیشتری از نیروهای ارتش و اسارت آنها گفته است: آنچه منتشر شده آغاز تصویر است و نه کل آن. وی احتمال داد در این روند دستاوردهای بیشتری توسط مقاومت اعلام خواهد شد. مقاومت ممکن است اطلاعاتی را به اشغالگران داده باشد که حاکی از حضور اسرا در منطقه جبالیا برای کشاندن آنها به منطقه و تبدیل آن به یک صحنه عملیاتی یکپارچه بوده باشد، تا نیروهای بیشتری از اشغالگران را به دام بیندازد و تعداد بیشتری از این نیروها را کشته و اسیر کند. در همین زمینه، «نضال ابوزید» کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک تأکید کرد اعلام القسام مبنی بر اسارت سربازان اشغالگر در غزه ضربه محکمی است که شکل مذاکرات آتش‌بس را تغییر خواهد داد. ابوزید در گفت‌وگو با وبگاه خبری عربی۲۱ تصریح کرد احتمالا این عملیات کابینه نتانیاهو را وادار کرده که روز شنبه به‌طور ناگهانی اعلام کند مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه و آمادگی برای عقب‌نشینی از گذرگاه رفح را از سر می‌گیرد. وی پیش‌بینی کرد پس از این همه خسارات که رژیم صهیونیستی متحمل شده، قدرتش را در ادامه عملیات نظامی از دست داده و در تصمیم‌گیری‌های سیاسی آشفته شده، باید شکل و محتوای مذاکرات این بار فرق کند.»


تعداد بازدید :  72