شماره ۳۰۸۳ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
3 روز دیگر ثبت نام آغاز می شود
شروع انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد

کلیات برنامه زمان بندی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اخذ رأی در کلیه شعب داخل و خارج از کشور به مدت یک روز و در تاریخ هشتم تیرماه ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

وزیر کشور دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری را صادر کرد
وزیر کشور دیروز، یکشنبه، در نامه‌ای به استانداران و فرمانداران سراسر کشور، دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.
در نامه احمد وحیدی آمده است: در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، دستور شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صادر می‌شود.
ضروری است ضمن صدور دستور تشکیل ستاد انتخابات استان توسط استانداران محترم، فرمانداران سراسر کشور نیز نسبت به تشکیل هیئت‌های اجرایی از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۶ حداکثر در مدت سه روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات مذکور در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر اقدام کرده و وصول این بخشنامه را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور در مورد ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری
ستاد انتخابات کشور عصر دیروز با انتشار اطلاعیه شماره یک اعلام کرد: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری آغاز می‌شود.

اقدامات وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به سران قوا گزارش شد
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به ارائه گزارش‌ اقدامات قانونی وزارت کشور و شورای نگهبان به‌عنوان مجری و ناظر انتخابات به سران قوا، گفت: سران قوا درصورت لزوم برای برگزاری بهتر انتخابات تصمیمات لازم را در چهارچوب قوانین اتخاذ می‌کنند.
محمد دهقان در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه شرایط ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری براساس جزء ۵ از بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات سال‌های قبل توسط شورای نگهبان تصویب و اعلام شده و امسال نیز مجددا به وزارت کشور ارسال شده است، تصریح کرد: این موارد ازجمله حداقل سن ۴۰ سال و حداکثر ۷۵ سال و دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دارا بودن حداقل ۴ سال سابقه برخی مقامات یا مسئولیت‌های مندرج در ابلاغیه شورای نگهبان و همچنین فقدان سوءسابقه کیفری به سران سه قوه گزارش شده است.
وی افزود: براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در شرایط فعلی سران قوا موظفند ترتیبی دهند تا رئیس‌جمهور جدید ظرف ۵۰ روز انتخاب شود. به همین دلیل، چندین جلسه سران تاکنون تشکیل شده است و باتوجه به وظایف قانونی وزارت کشور به‌عنوان مجری و شورای نگهبان به‌عنوان ناظر، گزارش تصمیمات قانونی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته بین این دو مجموعه به سران قوا نیز ارائه شده است.
دهقان تأکید کرد: خوشبختانه قوانین مصوب وظایف مجری و ناظر را تعیین کرده است و سران قوا درصورت لزوم و در چارچوب قوانین برای برگزاری بهتر انتخابات، تصمیمات لازم در چارچوب قانون اتخاذ خواهند کرد.

چرا ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری حضوری انجام می‌شود؟
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در قانون آمده که داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها باید ظرف پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع ‌انتخابات به وزارت کشور مراجعه کنند و مدارک خود را تحویل دهند، برای همین ثبت‌نام از داوطلبان هم حضوری انجام خواهد شد.
محسن اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به جلسه روز گذشته برای بررسی ثبت‌نام از دواطلبان ریاست جمهوری گفت: با توجه به تصمیات اتخاذشده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از صبح‌ روز پنج‌شنبه باید برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند.
وی گفت: در ماده 55 قانون انتخابات آمده که داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها که رسماً معرفی شده باشند باید ظرف پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع ‌انتخابات به وزارت کشور مراجعه کنند و پرسشنامه را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ فتوکپی کلیه اوراق شناسنامه و دوازده قطعه عکس۴x۶ (آخرین عکس خود که همان سال گرفته باشند) به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت کنند. اسلامی تاکید کرد: برای همین نیاز است تا دواطلبان به صورت حضوری به وزارت کشور مراجعه و ثبت‌نام کنند.


تعداد بازدید :  69