شماره ۳۰۸۳ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»
حمایت دولت رئیسی از هلال‌احمر بی‌نظیر بود

 [سیما فراهانی] همه چیز از پاییز سال گذشته آغاز شد. وقتی که رئیس‌جمهوری به محل سیلاب در جنوب‌شرق کشور رفت. زمانی که ایشان دستور امدادرسانی و کمک به مردم در شب را صادر کرد، متوجه شد که تجهیزات برای امدادرسانی در شب کامل نیست. این مسئله برای رئیس‌جمهوری به یک دغدغه تبدیل شد و این موضوع را پیگیری کرد. حالا بالگردهای دید در شبِ هلال‌احمر در راهند و رئیس‌جمهوری اما نیست که در مراسم تجهیز امدادونجات هلال‌احمر، مسئله‌ای که خودش آن را پیگیری کرد، شرکت کند.  
بابک محمودی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگویی با خبرنگار «شهروند» جزئیات تازه‌ای از این مسئله را مطرح کرد و گفت: «قرارداد خرید بالگرد دید در شب، با مسئولانی از شرکت تولیدکننده بالگردهای تخصصی در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری منعقد شد. رئیس‌جمهوری بر خریداری بالگرد دید در شب تاکید بسیار داشت که نگاه انسان‌دوستانه ایشان را نشان می‌دهد. تا پیش از این، هیچ رئیس‌جمهوری‌ای به این اندازه پیگیر خریداری این نوع از بالگرد نبود.»

کشور نیاز ضروری به خرید این گونه بالگردها دارد
وی با اشاره به انعقاد این قرارداد با مسئولانی از شرکت تولیدکننده بالگردهای تخصصی در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، افزود: «هلال‌احمر ایران درخواست ۱۲ بالگرد دید در شب همچنین ۳ بالگرد آتش‌نشانی را به این شرکت روسی داده است. روسیه اعلام کرده است امکان تحویل چهار بالگرد را در سال جاری دارد. این بالگردها که بزرگ و تخصصی هستند ۶ بالگرد کوچک پشتیبان نیز دارند و مجموعه قیمت این بالگردها حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. این توافق نیازمند انعقاد یک توافقنامه است که باید از سوی وزارت صمت نهایی شود، همچنین بر اساس توافق‌های انجام شده، مبلغ این قرارداد به صورت اقساط پرداخت خواهد شد. شرایط و اتفاقات پیش آمده نشان داد کشور نیاز ضروری به خرید این گونه بالگردها دارد و امیدواریم هرچه زودتر روند خریداری آنها آغاز و وارد چرخه امدادرسانی کشور شوند.»

ماجرای خرید بالگردهای دید در شب
محمودی در ادامه صحبت‌هایش گوشه‌ای از نگاه‌های ویژه دولت رئیسی به هلال‌احمر را روایت کرد و به «شهروند» گفت: «در حال حاضر راحت‌تر می‌توان راجع به نگاه‌های ویژه آقای رئیسی صحبت کرد. قبلا اگر می‌گفتیم شاید شائبه چاپلوسی ایجاد می‌شد، ولی الان می‌توانیم به صراحت بگوییم که ایشان نگاه الهی به مردم داشتند. قلب این مرد برای همه مردم می‌تپید. رئیسی به همه مردم فکر می‌کرد نه فقط به یک جناح یا گروه یا دوستدارانش. در عمق وجود ایشان خدمت به مردم وجود داشت. اینکه در شرایط سخت و بحرانی چطور می‌شود بلافاصله به داد مردم رسید و آنها را نجات داد. دغدغه مردم داشتن، دغدغه‌ای است که نگاه الهی می‌خواهد، نه نگاه سیاسی. درواقع آذر سال‌گذشته بود که در جنوب‌شرق کشور، سیل به راه افتاده بود. ایشان برای پیگیری به محل رفتند و پس از امدادرسانی، خواستند که در شب هم این امدادرسانی‌ها ادامه داشته باشد و به مردم کمک شود. می‌گفت نباید تا صبح صبر کنید. بچه‌های ما گفته بودند که در شب دید نداریم و نمی‌توانیم برویم. باید صبر کنیم تا هوا روشن شود. ایشان نیز گفته بودند چرا نمی‌توانید در شب بروید. مردم که نمی‌توانند تا صبح منتظر شما برای کمک بمانند. شما باید در همه ساعات به داد مردم برسید. آنجا بود که متوجه شدند وسیله پروازی در شب نداریم. بعد از آن ماموریت ایشان بدون اینکه اصلا به ما بگویند وقتی به روسیه رفته بودند به خاطر دغدغه‌ای که برایش ایجاد شده بود، در جلسه‌ای از روسیه درخواست بالگرد دید در شب کرد.»

رئیسی دغدغه مردم را داشت
او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما این همه دولتمرد داشتیم، ولی هیچکس طی 102 سالِ هلال‌احمر نگفت چرا بالگرد دید در شب ندارید یا اصلا به چنین بالگردی نیاز دارید. در وجود او، اخلاص، فروتنی، کار و نگرانی برای مردم وجود داشت. به‌خصوص برای افراد آسیب‌دیده و افرادی که دچار بحران هستند و نیاز همه‌جانبه به کمک دارند، دغدغه درستی هم داشت. مثلا آن خانواده‌ای که شب در سیل و زلزله گرفتار شده نمی‌تواند بگوید ما باید منتظر بمانیم آفتاب بیاید تا بیایند و کمک‌مان کنند. آنها همان لحظه به کمک، نیاز دارند. کسی باید باشد که همان لحظه دست‌شان را بگیرد. این توقع به‌جایی است و درک کردن این موضوع از همه مهم‌تر است. یعنی مسئول در بالاترین سطح تا این اندازه درک داشته باشد که بگوید این نیازِ مردم است و باید برایش فکری کنیم. بعد از آن دست به کار شود و عملا روی همان دغدغه کار کند و فقط شعار ندهد. حتی خرید این بالگردها جزو اخبار سفر آقای رئیسی به روسیه نبود و کسی متوجه این کار بزرگ او نشده بود. کسی تا الان نمی‌دانست که ایشان دغدغه پرواز در شب برای امداد را داشت و آن را مهیا کرد. آن هم نه پرواز شب نظامی بلکه امدادی. او نگفته پرواز شب برای ریاست جمهوری به ما بدهید که خودم بتوانم با آن سفر کنم. او دغدغه مردم را داشت و این بالگردها را برای امدادونجات درخواست داده بود.»

خرید 900 خودروی امدادی در دولت رئیسی
او در توضیحات دیگری ادامه داد: « قدرت تاب‌آوری این بالگردها برای هوا، شرایط بد و حتی صاعقه بسیار بالاست. همین بالگردها را خودش خیلی پیگیر بود و کلی تماس داشتیم که این موضوع را هماهنگ کنیم. توافقنامه را امضا کردیم. بالاترین مدل را انتخاب کردیم و قرار است روس‌ها طی سه سال آنها را بسازند و به مرور به ما تحویل دهند. در اینجا اصل دیدگاه مهم‌تر از بالگردهاست. کاش رئیس‌جمهوری و مدیران بعدی نیز همین دغدغه‌ها را برای مردم داشته باشند. ایشان در بحث‌های امدادی همیشه دغدغه‌مند بود. بحث انبار خودروهای نجات را همیشه پیگیری می‌کرد. تا الان بالای 900 دستگاه خودروی امدادی خریدیم. این دیدگاه انسان‌دوستانه ایشان بود که با همه سختی‌هایی که کشور برای تامین اعتبار و ارز داشت، بتواند چنین موضوع‌هایی را پیگیری کند و به نتیجه برساند. او به طور ویژه برای انبارهای ما و به‌روزرسانی آنها دستور ویژه صادر کرد. هیچ رئیس‌جمهوری‌ای مثل ایشان دیدگاه امدادونجات همه‌جانبه غیرسیاسی نداشت. هیچوقت هم مصاحبه نمی‌کرد. یعنی برای شو و نمایش نبود. همیشه کار را انجام می‌داد. مثل همین خودروهای امدادی ما. نه مصاحبه‌ای کرد و نه حرفی زد. ولی دستور خرید دوهزار و ‌500 خودرو را صادر کرد که بالای 900 خودرو وارد شد تا ناوگان فرسوده ما به‌روزرسانی شود. مجوز جذب نیروهای داوطلب برای امدادونجات و جذب 5 هزار نیروی امدادونجات را صادر کرد. به جرأت می گویم  عملکرد دولت رئیسی برابر با 102 سال عمر هلال‌احمر بوده است. هرگز چنین امکانات و تجهیزات و جذب نیرویی در یک سال، در جمعیت هلال‌احمر سابقه نداشته است. این نشان می‌دهد او دغدغه مردم را داشت چراکه امدادونجات برای
 مردم است.»


تعداد بازدید :  90