شماره ۳۰۸۳ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
نکات کاربردی حقوقی که همه باید از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون
خواهد شد.
 پولشویی چیست؟
در ساده‌ترین تعریف ممکن عبارت است از این که شخص جرایمی مانند سرقت، فروش مواد مخدر و... انجام دهد و درآمد به دست آمده از این جرایم را به اموال دیگری تبدیل کند تا این اموال شکل قانونی به خود بگیرند. برخی از مصادیق آن  عبارت‌اند از: به دست آوردن، نگهداری یا استفاده از اموال حاصله از ارتکاب جرم توسط شخص مرتکب یا دیگران. تبدیل یا انتقال یا مخفی کردن منشأ درآمد حاصل شده از جرم توسط مرتکب یا دیگران. کمک به کسی که جرم را انجام داده تا از مجازات جرم رها شود.
 مال‌خر کیست؟
مطابق قانون هرکس با علم و اطلاع یا نشانه‌های اطمینان‌بخش، نسبت به این‌که مالی در نتیجه سرقت به‌دست آمده است، آن را به نحوی به دست آورد، مخفی کند، قبول کند و یا مورد معامله قرار دهد، به حبس و شلاق محکوم خواهد شد. افرادی که نسبت به خرید اموال سرقتی اقدام می‌کنند به نوعی مشوق جرم دزدی بوده و از این جهت مستوجب مجازات هستند.

 


تعداد بازدید :  70