شماره ۳۰۸۳ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد
صفحه را ببند
تولید داروی ترکیبی خوراکی دیابت توسط محققان ایرانی

متخصصان یک شرکت داروسازی داخلی موفق به تولید نوعی داروی خوراکی ترکیبی دیابت شدند که برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قابل استفاده است. دیابت نوع ۲ که در گذشته به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می‌شد، حدود ۹۰ درصد موارد دیابت را تشکیل می‌دهد. این نوع دیابت با قند خون بالا، مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین مشخص می‌شود و در درجه نخست در نتیجه چاقی و ورزش نکردن رخ می‌دهد. برخی از افراد از نظر ژنتیکی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آن هستند.
این داروی جدید که ترایتیس نام دارد ترکیبی از متفورمین، امپاگلیفلوزین و لیناگلیپتین است که با سه مکانیسم اثر متفاوت، قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. در تولید این دارو ترکیبی از تکنولوژی آزادسازی آهسته رهش و آزادسازی سریع برای مواد مؤثره دارو برای کنترل بهینه و طولانی قند خون در بیماران دیابتی استفاده شده است. همچنین امپاگلیفلوزین موجود در قرص ترایتیس قادر است ریسک مشکلات مربوط به نارسایی قلب و عروق و کلیه را کاهش دهد.
داروی ترایتیس که با فناوری روز در شرکت داروسازی دانش بنیان اکتوورکو تولید شده هم اکنون در دسترس بیماران دیابتی کشور قرار دارد. حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال ایران از بیماری دیابت رنج می‌برند و نزدیک به نیمی از این مبتلایان از این بیماری خود آگاه نیستند. امروزه استفاده از داروهای ترکیبی با کمترین تعداد قرص مصرفی در روز و با اثربخشی بالا، تحولی بزرگ در کنترل بیماری دیابت ایجاد کرده و موفقیت درمان را افزایش داده است.

 


تعداد بازدید :  81