شماره ۳۰۸۰ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
وداع و بدرقه غمگینانه مردم و مسئولان با خدمتگزاران شهید
تشییع تاریخی

مراسم وداع با شهدای خدمت؛ رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهانشان که در سانحه دلخراش سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، صبح دیروز، دوم خرداد ۱۴۰۳، در تهران و در میان خیل جمعیت سوگوار برگزار شد. حضور گسترده مردم از ساعات ابتدایی روز در خیابان انقلاب به سمت میدان آزادی نشان داد که مردم پایتخت برای بدرقه رئیس‌جمهور شهید سنگ‌تمام گذاشتند.
پیکر شهیدان، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه،  آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز،  رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگردی که یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به علت شرایط نامساعد آب و هوایی دچار سانحه شد، پس از تشییع باشکوه در تبریز و قم، با وداع فراموش‌نشدنی مردم تهران بدرقه شد.
این مراسم که ساعت‌ها پیش از آغاز رسمی با حضور گسترده مردم  و شخصیت‌های کشوری و لشکری آغاز شده بود، از ساعت 7:30 دیروز با نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت(ع)، شکل رسمی به خود گرفت.رئیس دفتر سیاسی حماس و معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان برای شرکت در مراسم تشییع شهدای خدمت در دانشگاه تهران حضور یافتند.اسماعیل هنیه طی سخنانی در این مراسم گفت: مطمئنم جمهوری اسلامی ایران به راه خود در حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد، تا پرچم‌ توحید و پیروزی را بر فراز قدس شریف برافراشته سازیم.

اللّٰهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهم إِلّا خَیْراً
ساعت ۹ صبح رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز خواندند. کمتر کسی هست که از علاقه بی‌اندازه رهبر معظم انقلاب به حاج قاسم بی‌خبر بوده باشد. نماز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر شهید سلیمانی و اشک‌های ایشان هنوز در خاطرمان هست. حالا پس از گذشت چهار سال از شهادت سردار دل‌ها، رهبر انقلاب بار دیگر بر پیکر عزیز دیگری نماز می‌خواند. نمازی که شباهت زیادی به نماز بر پیکر حاج قاسم داشت. «اللّٰهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهم إِلّا خَیْراً»؛ چهار سال قبل بود که مقام معظم رهبری در نماز بر پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران، سه بار این جمله را تکرار کردند و در حین ادای این کلمات منقلب شدند و جمعیت حاضر نیز به همراه ایشان منقلب شدند.این تصاویر در طول سال‌های گذشته، بارها و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد و تحلیل‌های بسیاری به همراه داشت. صبح دیروز بار دیگر در دانشگاه تهران و در تشییع شهدای خدمت که با حضور انبوه مردم برگزار می‌شد، مقام معظم رهبری عبارت «اللّٰهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهم إِلّا خَیْراً» را سه مرتبه تکرار کردند. در هنگام بیان این عبارت توسط رهبر انقلاب، جمعیت عزاداران، مانند چهار سال قبل، منقلب شدند و صدای گریه حاضران در صحن دانشگاه تهران پیچید.در پایان اقامه نماز بر پیکر این شهدا رهبری معظم انقلاب با در آغوش کشیدن فرزندان شهدا آنها را مورد تفقد قرار دادند و پس از آن پیکرهای پاک شهدا بر دوش خیل جمعیت سوگوار تشییع شد.گروه‌های عزاداری هم با نواختن طبل و سنج و برافراشتن پرچم امام رضا(ع) و امام حسین (ع) در مسیر مراسم تشییع حضور داشتند و موکب‌های چایخانه امام رضا(ع) از عزاداران پذیرایی ‌کردند.اقوام مختلف ایران‌زمین با پوشش‌های متفاوت هم از سراسر کشور خود را به تهران رسانده بودند تا علاو ه بر حضور در مراسم تشییع و نماز شهدای خدمت، ارادت خود را به شهدا نشان دهند. شهید جمهور، دیروز آخرین سفر استانی خود را روی دست مردمان کشورش در تهران پشت سر گذاشت تا پیکر پاکش در جوار مولای هشتم شیعیان در خانه ابدی آرام گیرد.شب پیش‌تر نیز مراسم وداع با رئیس‌جمهور شهید و همراهانش در مصلای تهران با حضور پرشور مردم پایتخت برگزار شد.

برگزاری مراسم ادای احترام سران کشورهای خارجی به پیکر شهدای خدمت
سران کشورهای خارجی با حضور در سالن اجلاس سران به پیکر رئیس‌جمهور شهید، وزیر امور خارجه و سرتیپ موسوی ادای احترام کردند.
همزمان با پایان مراسم تشییع مردمی پیکر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش توسط مردم تهران، تابوت حامل پیکر رئیس‌جمهور شهید کشورمان، امیر عبداللهیان و سرتیپ موسوی روی دستان یگان دژبان ارتش در سالن اجلاس سران تشییع و در محل درنظر گرفته شده جهت ادای احترام مقام‌های خارجی قرار گرفت.محمد مخبر سرپرست قوه مجریه، علی باقری سرپرست وزارت خارجه، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور شهید ایران، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور شهید کشورمان ازجمله مقامات ایرانی حاضر در این مراسم بودند.در این مراسم ۶۸ تن از سران، مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور یافتند و به مقام رئیس جمهور و همراهان شهیدش ادای احترام کردند.امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس، تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، روسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دومای روسیه و روسای مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین روسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقامات ارشدی بودند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند.

حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع
حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان  یکی از جلوه های به یادماندنی تشییع دیروز بود. این در حالی بود که تعدادی از خاخام ها با چفیه در این مراسم حاضر شده بودند.

68 کشور شریک غم ایران شدند
معاون اجرایی رئیس‌جمهور از میزبانی ایران از 68 هیأت عالی‌رتبه کشور‌های مختلف برای حضور در مراسم گرامیداشت شهید سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت خبر داد.  منصوری افزود: اوایل صبح  امروز به استان خراسان‌جنوبی سفر خواهیم کرد و از ساعت 7:30 برنامه‌ها آغاز و از ساعت 8 صبح پیکر مطهر شهدای خدمت در دستان مردم این شهر تشییع خواهد شد.

پیکر شهید رئیسی امروز پیش از مغرب به خاک سپرده خواهد شد
معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره انتخاب شهر خراسان جنوبی برای تشییع پیکر شهدای خدمت، بیان کرد: آیت‌الله رئیسی تعلق خاطر ویژه‌ای به این شهر داشتند و نماینده خبرگان این شهر بودند. منصوری بیان کرد: بعد از سفر بیرجند، پیش از ظهر امروز به مشهد مقدس سفر خواهیم کرد و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، تشییع شهدا از میدان 15 خرداد مشهد به سمت حرم مطهر رضوی آغاز خواهد شد و پیش از مغرب نیز به خاک سپرده خواهد شد.


تعداد بازدید :  199