شماره ۳۰۷۴ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
نشانه‌هایی که با ظهورشان در بدن‌ باید حواس را جمع کرد

بدن ما مهم‌ترین هشدارگاهی است که می‌تواند ما را پیش از مواجهه با اتفاقات مهلک از وقوع آن باخبر کند. اما نکته اینجاست که ما به عنوان مبدأ و مقصد این هشدارها باید نحوه پردازش آن‌ها را بشناسیم. پدید آمدن یک هوس خوراکی جدید، بروز تغییرات محسوس و نامحسوس فیزیکی (با درد و بی‌درد) در نقاط مختلف بدن، دگرگونی‌های رفتاری، و... از جمله این آلارم‌ها و هشدارها هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند ما را برای مقابله با مخاطرات احتمالیِ درپیش، تا حد زیادی آماده کند. در ادامه برخی از این هشدارهای بدنی که نباید به آن‌ها بی‌اعتنا باشید را مرور می‌کنیم.
تغییر دستخط، خواب بد: احتمالاً نام بیماری پارکینسون را شنیده‌اید، هرچند ممکن است علائم آن را نشناسید. لرزش، کُندی حرکات، مختل شدن خواب به دلیل مشاهده کابوس و تغییر در گفتار و نوشتار، همگی می‌توانند نشانه‌های این بیماری باشند.
ضخیم شدن پوست بدن: همیشه مشکلات پوستی را جدی بگیرید. ضخیم شدن و به خارش افتادن پوست می‌تواند نشانه مشکلات داخلی مختلفی باشد. مشکلاتی مانند اختلالات هورمونی، اگزما یا آلرژی. در صورت تداوم یا تشدید این مشکل، آزمایش خون بدهید.
خوابیدن بیش از نیاز: پُرخوابی می‌تواند عللی فراتر از خستگی صرف داشته باشد. برخی بیماری‌های خودایمنی می‌توانند باعث میلی مستأصل کننده به خوابیدن در هر موقعیتی شوند. مصرف الکل پیش از خواب هم می‌تواند چنین نتیجه‌ای داشته باشد.
راه رفتن چیزی روی پاها: اگر حس می‌کنید چیزی مثل مورچه روی پاهای شما راه می‌رود یا می‌خزد، یا میل به حرکت دادن پاهای خود دارید، ممکن است نشانه‌ای از سندرم پای بی‌قرار باشد. این مشکل اغلب شب‌ها زمانی که سعی بر خوابیدن دارید، موجب آزار می‌شود.
تغییر در رنگ چشم‌ها: در افراد زیر ۴5 سال ظاهر شدن یک حلقه سفید یا خاکستری به دور قرنیه چشم‌ها می‌تواند نشانه کلسترول بالا باشد. این حلقه به خودی خود ضرری ندارد و تنها ظاهر چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
خشونت و پرخاشگری: عصبانی شدن شاید همیشه ریشه در شخصیت فرد نداشته باشد. خشم می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد. افسردگی خودش را تنها با کاهش انرژی یا غم نشان نمی‌دهد، بلکه می‌تواند به شکل پرخاشگری بروز کند.
هوس خوراکی نمکی: اگر دیدید که نمی‌توانید هوس خوردن غذاهای شور را کنترل کنید، وقت آن رسیده دلیل مشکل را پیدا کنید. این هوس می‌تواند نشانه کمبود آهن، کم خونی یا کمبود آب بدن باشد.
تشنگی شدید و مداوم: ابداً طبیعی نیست. گاهی ممکن است به تغذیه مربوط باشد، بنابراین ببینید آیا خوراکی‌های تند یا شور زیاد مصرف می‌کنید یا خیر. تشنگی مداوم می‌تواند نشانه دیابت یا بارداری هم باشد.
فراموشی و خستگی: گاهی این مشکل با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود اما می‌تواند نشانه مشکلی در رابطه با سطح هورمون تیروئید باشد. حتی ممکن است دچار اضافه وزن و احساس سرما هم شوید.


تعداد بازدید :  71