شماره ۳۰۷۴ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
گفت‌وگو با «محمدجواد شیخی»، مدیر روابط‌عمومی انتشارات «کتاب جمکران» که با آثاری درباره دفاع مقدس، شهدای شاهچراغ و شهدای اغتشاشات به نمایشگاه کتاب آمده است
سرگذشت حماسه‌خوان خمینی

  [ حانیه جهانیان ]  «کتاب جمکران» وابسته به «مسجد مقدس جمکران» ناشری عمومی است که مأموریت اصلی خود را نشر محتوای معتبر در حوزه مهدویت می‌شناسد همچنین حضور فعالانه در حوزه ادبیات داستانی و روایت، ادبیات کودک‌ونوجوان و ادبیات پایداری از مأموریت‌های انتشارات «جمکران» است. در سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سراغ «محمدجواد شیخی»، مدیر روابط‌عمومی انتشارات «کتاب جمکران»، رفتیم و از او درباره تازه‌های این نشر در حوزه ادبیات مقاومت پرسیدیم.

در فاصله روزهای ابتدایی تا به امروز استقبال بازدیدکنندگان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
روزهای ابتدایی به‌دلیل مشغله‌های مرتبط با چیدمان و میزبانی از مؤلفان، طبیعی ا‌ست که استقبال بالای روزهای بعد را نداشته‌ایم اما به مرور با ادامه نمایشگاه استقبال مردم افزایش پیدا کرد. طراحی غرفه این دوره انتشارات «جمکران» متفاوت از دوره‌های گذشته است. ما در نمایشگاه سی‌وپنجم با طراحی فضای مطالعه و امکان رفت‌آمد بازدیدکنندگان در بین قفسه‌ها امکان دسترسی را بالاتر برده‌ایم. همین تغییر، باعث استقبال بیشتر علاقه‌مندان شده است.

آنچه درباره غالب آثار انتشارات جمکران منتشر شده؛ کتاب‌هایی با موضوع «مهدویت» بوده است؛ تغییرات نشر شما نسبت به گذشته چیست؟
درصد بالایی از آثار تازه نشر ما به‌صورت پژوهش تألیف شده است که موضوعات غالب این آثار انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مذهبی است.

گویا در نمایشگاه امسال، متفاوت ظاهر شده‌اید. دلیل این تمایز چیست؟
بیش از ۷۰ اثر نسبت به نمایشگاه سال گذشته به غرفه افزوده شده است که از این تعداد چیزی در حدود ۱۰ اثر برای نخستین‌بار در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتابِ تهران روزانه در حال معرفی و رونمایی ا‌ست.

از برجسته‌ترین آثار شما در حوزه مقاومت چه‌خبر؟
«حماسه‌خوان خمینی»، در نمایشگاه امسال برای نخستین بار رونمایی شد.

از آنجایی که تا به امروز آثار بسیاری درباره «حاج صادق آهنگران» منتشر شده چرا «حماسه‌خوان خمینی» کتاب مهم و متفاوتی ا‌ست؟
این کتاب درباره زندگی «حاج صادق آهنگران»، مداح شهره دوران دفاع‌مقدس نوشته شده و می‌توان گفت تنها اثر درباره این شخصیت است که با تأیید و بررسی‌های خودش به چاپ رسیده است. چراکه آنچه تا امروز درباره حاج‌آقا به‌عنوان کتاب معرفی شد، به‌دلیل عدم‌جامعیت، مورد رضایت کامل «حاج صادق» نبود. «حماسه‌خوان خمینی» خاطرات حاج صادق آهنگران از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس به ضمیمه یادداشت‌های حاج صادق آهنگران ازجمله رزمنده‌های خوزستانی است که با صدای پرصلابت و شعرهای حماسی شناخته می‌‎‌شود و از رزمندگان و پاسداران دفاع‌مقدس است. کتاب، با خاطره حاج صادق آهنگران از نخستین حماسه‌خوانی در جماران شروع و به مرور به دیگر ابعاد زندگی «حماسه‌خوان خمینی» می‌پردازد. این کتاب در ۱۹ فصل تدوین شده و ۲ فصل پایانی کتاب با عنوان « در رثای یاران» و «از چشم یاران» شامل یادداشت‌های حاج صادق آهنگران در مورد دوستان و همرزمان و فصل بعدی یادداشت‌های دوستان و شخصیت‌ها در مورد ایشان است.

باتوجه به اغتشاشات و حوادث اخیر رسالت نشر شما در این‌باره چه بوده است؟
با همفکری انتشارات «کتاب جمکران» تصمیم گرفتیم تا اثری با نام «مرمرهای سرخ» منتشر کنیم. «مرمرهای سرخ» نخستین مجموعه داستان با محوریت شهدای حرم شاهچراغ(ع) و شهدای اغتشاشات است. داستان‌های این مجموعه با قلم شیوا و نثری روان و ساده، پرده از این اتفاقات غم‌انگیز برمی‌دارد و مخاطب را با شهدای این حوادث آشنا می‌کند. این مجموعه داستان در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با هدف روشن‌سازی شهدای مظلوم شاهچراغ و شهدای اغتشاشات منتشر شده است.

این مطالب چطور به‌دست انتشارات «جمکران» رسید و ملاک گزینش آثار چه بود؟
فراخوان خون‌نگاشت به پاس بزرگداشت شهدای حرم شاهچراغ علیه‌السلام و شهدای اغتشاشات اخیر برگزار شده بود و دویست اثر به این دبیرخانه ارسال شد که پس از کارشناسی و داوری، هشت اثر شایسته تقدیر شدند که در ادامه با همکاری انتشارات جمکران آثار آنها به نام مجموعه «مرمرهای سرخ» منتشر شد.


تعداد بازدید :  67