شماره ۳۰۷۴ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
دوئل خرافاتی‌ها به نفع جواد لالیگایی
صدر دوباره آبی شد
با پایان هفته بیست و هفتم لیگ برتر دوئل قهرمانی و سقوط به لیگ برتر داغ‌تر از همیشه شد

 [شهروند] رقابت‌های باقیمانده از هفته بیست و هفتم لیگ برتر، دوشنبه شب برگزار شد و در نهایت در دو دیدار مهم این هفته که موجب تغییرات در صدر و قعر جدول می‌شد؛ استقلال تهران موفق به کسب پیروزی اقتصادی مقابل فولاد شد و در انتهای جدول هم نساجی با یک پیروزی پرگل جدال قعرنشینان را از استقلال خوزستان برد و تا حدی خود را از قعر جدول دور کرد.

فوتبال نه؛ این بازی تحت تاثیر خرافات بود!
 تقابل استقلال تهران و فولاد خوزستان به خودی خود به دلیل شرایط جدولی دو تیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. با صدرنشینی پرسپولیس بعد از پیروزی مقابل هوادار تهران، استقلال برای بازگشت به صدر جدول چاره‌ای جز پیروزی در این دیدار نداشت و از سوی دیگر فولاد برای فرار از قعر جدول رده‌بندی باید حداقل یک امتیاز از استقلال می‌گرفت. از نظر فوتبالی این تمام چیزی است که شما برای حساسیت یک مسابقه نیاز دارید؛ جدال مرگ و زندگی، جدال قهرمانی و سقوط، اما فوتبال ایران همیشه روی دیگری از حاشیه را از خود نشان داده است. حاشیه‌هایی که اغلب پررنگ‌تر از متن می‌شوند؛ مثل ماجرای پیراهن مشکی جواد نکونام و  لجبازی فولادی‌ها برای نپوشیدن پیراهن اصلی خود.
درحالی که جواد نکونام صراحتا اعلام کرده که به خرافات اعتقاد دارد، از ابتدای فصل به جز یک بازی، پیراهن مشکی خود را از تن خارج نکرده است. فولاد هم برای تقابل با مشکی پوشیدن آقای مربی در یک اقدام عجیب تصمیم گرفت لباس سوم خود را به رنگ مشکی بپوشد تا نکونام مجبور به تعویض لباسش شود. بله این اوضاع فوتبال ایران در حساس‌ترین مقطع فصل است. دو تیمی که به خرافات اعتقاد دارند و از علنی کردن آن هم
ابایی ندارند.
ماجرای پیراهن مشکی جواد نکونام فراتر از حساسیت‌ها و جذابیت های این مسابقه به چشم می‌آمد، در نهایت اما داور مسابقه اعلام کرد که فولاد باید لباس اول خود به رنگ قرمز را بپوشد و جواد نکونام هم با تعویض لباس خود دوباره تی شرتی مشکی به تن کرد تا بار دیگر نشان دهد واقعا به این موضوع اعتقاد دارد. این موضوع مهمترین حاشیه جدال حساس این هفته بود که در نهایت با پیروزی آبی‌ها همراه شد.

سلیمی ناجی نکونام شد و قاتل فولاد!
 این مسابقه در ابتدا با مالکیت یک طرفه استقلال آغاز شد و شهاب گردان یکی دو موقعیت مهاجمان استقلال را مهار کرد. در ادامه نیمه نخست، هر دو تیم موقعیت‌هایی داشتند که هیچکدام تبدیل به گل نشد اما بالاخره استقلال توانست در دقیقه 58 به گل برسد. آبی‌ها صاحب یک ضربه کرنر شدند که ارسال دیدنی ابوالفضل جلالی را ایمان سلیمی با یک ضربه سر به گل نخست بازی تبدیل کرد تا مدافع پیش تاخته تیم نکونام، قفل دروازه را باز کند.
در ادامه آبی‌ها موقعیت مشابهی را به مانند گلی که به ثمر رسانده بودند، از دست دادند. ارسال جلالی با ضربه سر سیلوا همراه شد که شهاب گردان با یک دست، توپ را راهی کرنر کرد. پس از این بود که فولاد برای به ثمر رساندن گل تساوی، فشار خود را افزایش داد و مالک توپ و میدان بود.
در وقت‌های اضافه، دو تیم موقعیت‌های خوبی داشتند. ابتدا روی اشتباه مدافعان آبی پوش، توپ به شیمبا رسید ولی این بازیکن قدر فرصت به دست آمده را ندانست و ضربه او از بالای دروازه به بیرون رفت. در نهایت این مسابقه با تک گل سلیمی به پایان رسید تا استقلال بعد از وقفه‌ای دو روزه دوباره به صدر جدول بازگردد و فولاد هم با 22 امتیاز در جایگاه پانزدهم جدول بایستد و به سقوط نزدیک‌تر شود.

جنجال برای هیچ: گل استقلال سالم بود
 استقلال در شرایطی موفق شد با یک گل از سد فولاد عبور کند که بحث و جدل زیادی روی تک گل آبی‌ها به وجود آمد و بسیاری از کارشناسان داوری نیز بر این باور بودند که بنیادی فر در اعلام کرنر به سود آبی‌ها مرتکب اشتباه شده است. کرنری که تک گل بازی روی آن به ثمر رسید. کرنر جنجالی بنیادی‌فر که نتیجه بازی را نیز تعیین کرد، در شرایطی توسط هواداران رقیب استقلال و کارشناسان داوری اشتباه اعلام شد که نفر شماره یک در متن این ماجرا، تصمیم داور بازی را تأیید کرده است.
احمد آل نعمه مربی فولاد در پایان بازی و در گفتگوی بسیار کوتاهی که با خبرنگاران داشت، مدعی شد که پس از پایان بازی و در رختکن، درخصوص این صحنه از حمید بوحمدان درباره تصمیم بنیادی فر پرسیده‌اند که بازیکن فولاد اعتراف کرده که توپ با برخورد به پای او راهی کرنر شده است. بدین ترتیب و برخلاف نظرات مطرح شده و با اعتراف خود بوحمدان، تصمیم بنیادی فر برای اعلام کرنر درست بوده تا مشخص شود تصمیم مهم و تأثیرگذار داور بازی بدون اشتباه بوده است.

سه هفته دوئل تا مشخص شدن قهرمان: جام دقیقه نودی
 تا پایان هفته بیست و هفتم، با توجه به اختلاف 11 امتیازی سپاهان به عنوان تیم سوم با پرسپولیس که در جایگاه دوم جدول قرار دارد؛ قهرمانی و نایب قهرمانی دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر قطعی شده و در پایان فصل یکی از این دو تیم جام قهرمانی را بالای سر خواهند برد. پس با این اوصاف سه دیدار پایانی فصل برای استقلال و پرسپولیس نفس‌گیر تر از همیشه پیش خواهد رفت. با توجه به اختلاف یک امتیازی دو تیم؛ هیچکدام حق لغزش ندارند و کوچک‌ترین اشتباه به قیمت از دست رفتن جام خواهد بود. پرسپولیس در این سه بازی به ترتیب مقابل استقلال خوزستان، شمس‌آذر و مس رفسنجان بازی خواهد کرد که هر سه دیدار، مسابقاتی چالشی و بسیار سخت خواهند بود. از یک سو استقلال خوزستان برای بقا تلاش می‌کند و دو تیم دیگر هم امید زیادی دارند تا در نیمه بالای جدول و حتی بین شش تیم بالایی، کار را به پایان برسانند.
نکته مهم این است باتوجه به اختلاف یک امتیازی دو تیم، حداقل این هفته تیم قهرمان تعیین نخواهد شد و در بهترین حالت، استقلال با کسب دو برد مقابل نساجی و گل‌گهر می‌تواند 66 امتیازی شود و سپس منتظر یک باخت یا دو مساوی پرسپولیس بنشیند تا سرخپوشان با کمتر از 63 امتیاز به استقبال هفته پایانی بروند که در این حالت قهرمانی استقلال زودتر از پایان فصل قطعی می‌شود.


تعداد بازدید :  106