شماره ۳۰۶۵ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
یک روز زشت در آزادی و غریو مظلومیت غزه در آمریکا

برگزاری یک مسابقه فوتبال پرحاشیه در لیگ برتر ایران و گسترش اعتراض‌های دانشجویان آمریکایی به نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین، عمده‌ترین موضوعاتی بودند که طی 48 ساعت اخیر در فضای مجازی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

حواشی ادامه‌دار بازی پرسپولیس - سپاهان و واکنش‌های کاربران فضای مجازی
بازی دو تیم فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر ایران برنده‌ای نداشت و با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید، اما با گذشت سه روز از برگزاری این مسابقه حواشی آن هنوز و همچنان ادامه دارد. فحاشی گسترده طرفداران دو تیم به یکدیگر و بازیکنان حریف، همچنین سنگ‌پرانی به سمت جایگاه بانوان طرفدار پرسپولیس و در نهایت انتشار ویدئویی که در آن یک هوادار سپاهان به بانوان حاضر در ورزشگاه توهین می‌کند، باعث شد آخرین ال کلاسیکوی فوتبال ایران به پرحاشیه‌ترین آن نیز تبدیل شود. طی سه روز اخیر طرفداران دو تیم فضای مجازی را جولانگاه خود قرار داده و حسابی از خجالت هم درآمدند، اما بسیاری هم بودند که به نقد این اتفاقات پرداختند و ریشه‌یابی و حل و فصل مشکلات اینچنینی در ورزشگاه‌ها را خواستار شدند. در ادامه تعدادی از پست‌های منتشر شده با موضوع این بازی جنجالی را می‌خوانیم: «تو رو به هر کسی که می‌پرستید به این بازی زباله نگین ال کلاسیکو! کجای این به ال کلاسیکو شبیه؟ کیفیت بازی؟ استاندارد بودن ورزشگاه؟ مرام و رقابت سالم توی زمین؟ اخلاق روی سکوها؟ خداوکیلی چهارشنبه، اتفاق بد و خجالت‌آوری هم بود که روی زمین چمن و سکوهای سیمانی آزادی نیفته؟ تازه بعدشم اون فیلمای حال بهم زن اومد! تعطیلش کنین این فوتبال رو که یه ارزن نمی‌ارزه»، «سال‌ها قبل توی فیلم آفساید طرف گفت من می‌رم ورزشگاه که با صدای بلند فحش بدم و کسی هم یقه‌ام رو نگیره! اون روز توی سینما همه خندیدن، ولی معلوم شد که واقعاً همین‌طوره و هدف خیلی‌ها از اومدن به ورزشگاه تماشای فوتبال و لذت بردن از حس رقابت ورزشی نیست. هرچی هم که می‌گذره وضعیت بدتر می‌شه»، «آرزو به دل موندیم بعد از هر خرابکاری توی این مملکت، یکی پیدا بشه و بیاد گردن بگیره و بگه آقا تقصیر من بود، ببخشید! یعنی نمی‌شه که نمی‌شه. همین بازی پرسپولیس سپاهان. از فحش ناموس به بازیکنای توی زمین تا ناسزا به خانم‌هایی که اومده بودن این بازی رو از نزدیک ببینن. همه‌اش رو همه توی فضای مجازی دیدن. حالا مسئولان دو تا تیم به جای عذرخواهی، مشغول ماله‌کشی و انداختن تقصیرها به گردن طرف مقابل هستن. یعنی دقیقاً همون چیزی که از یه ایرانی اصیل انتظار می‌ره!»، «خبر اومده که اون طرفدار بی‌تربیت سپاهان رو 10 سال از اومدن به ورزشگاه‌ها از فوتبال چمنی و ساحلی تا فوتسال محروم کردن! خسته نباشید واقعاً؟ همین؟ بابا این مقدار خشونت هم خوب نیست به خدا، بدآموزی داره»، «یک بار برای همیشه، اگه یه حکم سنگین و قاطع برای اینجور اتفاقات صادر بشه، بساط خیلی از این پرده‌دری‌ها جمع می‌شه و می‌ره پی کارش. جلوی ضرر رو از هرجا بگیرین منفعته. همین بازی پرسپولیس سپاهان، اگه کسی آخرین باری که بدون فحش و فحش‌کاری چه توی تهران چه توی اصفهان، برگزار شده و یادشه، بیاد همین جا بگه. چه می‌دونم، مثلا حکم بدین برای 10 سال این بازی باید بدون تماشاگر برگزار بشه. هم تهران هم اصفهان. قول می‌دم اثرش رو توی تمام بازی‌های لیگ ببینیم. فقط یه مرد می‌خواد که حکم بده و پاش وایسه.»  


ادامه کشتار در غزه و بازتاب گسترش اعتراضات ضداسرائیلی دانشجویان آمریکایی
در دویست و دوازدهمین روز از جنگ غزه، آمار شهدای فلسطینی به عدد 35 هزار نزدیکتر از همیشه شده است. ارتش رژیم صهیونیستی آماده حمله به رفح است تا نسل‌کشی تازه‌ای را رقم بزند و همزمان مذاکرات صلح با توجه به زیاده‌خواهی‌های تل‌آویو در وضعیت مناسبی قرار ندارد. این میان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نیز همچنان صحنه درگیری دانشجویان طرفدار آرمان فلسطین با نیروی‌های پلیس هستند. مهم‌ترین تحول این روزها اعلام دولت ترکیه مبنی بر توقف همه فعالیت‌های تجاری این کشور با اسرائیل است، اتفاقی که مسلمانان جهان خیلی زودتر از این‌ها منتظرش بودند و اکنون هم برخی با دیده تردید به صحت و سقم آن می‌نگرند. در ادامه تعدادی از پست‌های مرتبط با موضوعات مطرح شده را که در فضای مجازی منتشر شده‌اند مرور می‌کنیم: «جنگ اسرائیل با فلسطینیان در غزه فعلا به جنگ در دانشگاه‌های آمریکا منجر شده است. اگر جنگ غزه پایان نیابد و اسرائیل به رفح حمله کند، جنگ به کل آمریکا کشیده خواهد شد. شکاف بر سر نحوه روابط واشنگتن و تل‌آویو در آمریکا روز به روز عمیق‌تر می‌شود»، «به رغم توقف تجارت میان ترکیه و اسرائیل اما انتقال نفت به اسرائیل از مسیر بندر جیهان همچنان ادامه دارد. اسرائیل روزانه ۳۴۰ هزار بشکه نفت وارد می‌کند که ۶۰ درصد آن از قزاقستان و آذربایجان از مسیر خط لوله باکو-تفلیس-جیهان از مسیر آذربایجان به ترکیه و سپس به اسرائیل منتقل می‌شود. قابل توجه کشته مرده‌های اردوغان!»، «خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنگ ویرانگر غزه، یادآور جنبش ضد جنگ ویتنام و نویدبخش شکل‌گیری اجماع جهانی بر علیه کشتار جمعی مردم مظلوم ولی مقتدر غزه است. اَللّهُمَّ انْصُرِ الْاِسْلامَ وَ الْمُسْلِمینَ وَ انْصُرِ جُیُوشَ الْمُسْلِمینَ وَ عَساکِرَ الْمُوَحِّدینَ»، «غربگراها می‌گفتند در ایران آزادی تجمعات نیست و در غرب هست. حالا که نظرشان را درباره برخورد خشن غرب با دانشجویان حامی غزه می‌پرسیم، می‌گویند در ایران هم همین است! موضوع که ایران نیست، ایران را همیشه می‌گفتید دیکتاتوری است. الان موضوع غرب دمکرات و آزاد شماست که چرا اینگونه خشن است!»، «وقتی دانشجویان سیاهپوست اعتصاب نشسته را برای شکستن سنت دیرپای تبعیض نژادی آغاز کردند، کمتر کسی باور داشت که حافظان نظم مستقر، به رفع تبعیض نژادی در رستوران‌ها یا کلاس‌های درس تن دهند. آن دانشجویان سرانجام موفق شدند، همان‌طور که دانشجویان حامی فلسطین هم سرانجام موفق خواهند شد»، «بایدن دو سال پیش: در کنار معترضین در ایران می‌ایستیم! بایدن امروز: ما کشوری بی‌قانون نیستیم، نظم باید رعایت شود! فهمیدین نظم و قانون فقط توی آمریکا اهمیت داره یا واضح‌تر توضیح بدن؟!»، «به این جملات دقت کنید: یهودیان کنترل رسانه‌ها را در دست دارند. دولت اسرائیل درباره‌ هولوکاست اغراق می‌کند. وفاداری یهودیان در درجه‌ اول به دولت اسرائیل است. دولت اسرائیل نژادپرست است. جنایات اسرائیل مانند نازی‌ها است... با مصوبه‌ جدید مجلس نمایندگان آمریکا بیان جملات فوق در دانشگاه‌ها جرم شد».

 


تعداد بازدید :  57